Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ringde igår, alltså lördag, och undrade om de kunde boka award. Pratade med två agenter som sa att de kan boka Star Alliance award och biljettera men när det handlar om Amex 2-4-1 voucher är det mån-fre som gäller. Båda sa att något direktiv har gått ut för 3-4 veckor sedan. Såklart kan man inte lita på det fullt ut, men värt att notera att båda agenter var villiga att boka men utan Amex voucher. Hade tyvärr inte tillräckligt med poäng och får därför vänta.
 
Nu har jag fått hjälp av tillräckligt kompetenta personer de senaste gångerna jag ringt in, så inget att klaga på där.



Men följetongen i den här tråden får en ju verkligen att drömma sig tillbaka till Kristina i Tallinn.

Inte utan att man undrar vad det teamet har för sig idag?



Tror fasen att människor, med facit i hand, kunnat tänkt sig att betala en extra avgift á 2000 SEK, om de visste att det var hon som svarade om man ringde, och hjälpte en styra ihop resorna.



Nu ska jag inte vara för sentimental - men allt har en glanstid, och det var Eurobonus-bokningens tider det.
 
Ano skrev:Nu har jag fått hjälp av tillräckligt kompetenta personer de senaste gångerna jag ringt in, så inget att klaga på där.Men följetongen i den här tråden får en ju verkligen att drömma sig tillbaka till Kristina i Tallinn.Inte utan att man undrar vad det teamet har för sig idag?Tror fasen att människor, med facit i hand, kunnat tänkt sig att betala en extra avgift á 2000 SEK, om de visste att det var hon som svarade om man ringde, och hjälpte en styra ihop resorna.Nu ska jag inte vara för sentimental - men allt har en glanstid, och det var Eurobonus-bokningens tider det.Klicka för att utvidga...
Borde ingå i årsavgiften 6000 kr för Amex Elit.



Visst var det glansdagar när man kunde ringa Tallinn på lunchrasten och de snabbt sydde ihop ARN-FRA-ICN-SYD i Business och First på 5 min utan problem.
 
Ifall man har poäng nog för att boka utan 241, vad är nackdelen med att göra det och sedan kontorstid ringa för att applicera vouchern? Det ska väl gå så länge man haft vouchern när resan bokades?
 
Jannes skrev:Ifall man har poäng nog för att boka utan 241, vad är nackdelen med att göra det och sedan kontorstid ringa för att applicera vouchern? Det ska väl gå så länge man haft vouchern när resan bokades?Klicka för att utvidga...
Ja, det borde gå, om de inte fått nya direktiv gällande att applicera 2-4-1 i efterhand. För min del är det främst om man vill åka LH first en måndag eller tisdag, då blir det tight. De släpps ju ofta 2-3 dagar innan. Man vill helst veta om det gick att applicera vouchern minst 24 h innan avresa.
 
Jannes skrev:Ifall man har poäng nog för att boka utan 241, vad är nackdelen med att göra det och sedan kontorstid ringa för att applicera vouchern? Det ska väl gå så länge man haft vouchern när resan bokades?Klicka för att utvidga...
Det går att boka en awardresa innan du har en voucher och sedan applicera den efteråt. Jag gjorde detta så sent som nu i höst.
 
Jag bokade min First fredag kväll efter 17 och fick biljetterna utställda sent på fredag kvällen runt 22, med Amex 2 för 1. Så de verkar jobba sent (?)
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det har egentligen alltid stått ett särskilt nummer och 9-17 på vouchern, så det som gäller. Det är ju bättre om det nu blir så att det är ett särskilt gäng medarbetare som jobbar dagtid och verkligen kan boka 2-4-1 utan problem, så man slipper HUAACA 18 gånger.Klicka för att utvidga...
Kan man tycka men det har i alla fall funnits gott om tillfällen då det har handlat om enklare ombokningar, tillfällen då det dykt upp ovanliga awardplatser mm då i alla fall jag har nyttjat tjänsten utanför kontorstid. Att det sen finns dom som är bättre och specialiserade på det andra numret gör inget och det är absolut inget motsatsförhållande. Bara tråkigt att möjligheten försvinner. Ännu en försämring...
 
Försöker boka en awardresa till min pappa men stöter på problemet att det står "Tyvärr, det biljettpris du valt gäller inte längre. Välj ett annat biljettpris." efter att man fyllt i personuppgifter och ska gå vidare. Är en resa till YYZ med Air Canada. Någon som stött på liknande under senaste tiden?
 
gneken skrev:Försöker boka en awardresa till min pappa men stöter på problemet att det står "Tyvärr, det biljettpris du valt gäller inte längre. Välj ett annat biljettpris." efter att man fyllt i personuppgifter och ska gå vidare. Är en resa till YYZ med Air Canada. Någon som stött på liknande under senaste tiden?Klicka för att utvidga...
Har bokat Air Canada flera ggr men aldrig lyckats göra det online. Har bara gått när jag ringt in. Aldrig haft samma konsekventa problem med något annat flygbolag.
 
JPE skrev:Har bokat Air Canada flera ggr men aldrig lyckats göra det online. Har bara gått när jag ringt in. Aldrig haft samma konsekventa problem med något annat flygbolag.Klicka för att utvidga...
Okej, då får jag ringa in imorgon då. Men eftersom det strular så misstänker jag att det inte blir någon telefonavgift? Vet du om du hade samma felmeddelande som jag hade?
 
gneken skrev:Okej, då får jag ringa in imorgon då. Men eftersom det strular så misstänker jag att det inte blir någon telefonavgift? Vet du om du hade samma felmeddelande som jag hade?Klicka för att utvidga...
Ja, är samma.



img_1236-jpeg.148344







SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2023)

Har en voucher och skulle vilja boka business class från Malaga till Phuket med Turkish Airlines via Istanbul. Antar att det inte är några problem, men att man behöver ringa in? Finns det några andra bra alternativ antingen via Malaga eller Göteborg till Phuket/Bangkok där jag kan använda...



www.businessclass.com
 
Cristoffer Cedergren skrev:De flesta frågor som kommer in till kundtjänst handlar nog inte alls om awardbokning utan mer av karaktären "finns det toalett ombord / när går mitt flyg?" så att kunna hantera flera olika funktioner i Amadeus och göra bokningar på andra bolag runt om i världen bör nog ses som specialkunskap.Klicka för att utvidga...
Var inte syftet med diamant/guldsupporten just att sätta in extra erfarna medarbetare?
 
fcx skrev:Var inte syftet med diamant/guldsupporten just att sätta in extra erfarna medarbetare?Klicka för att utvidga...
Det är ju bara frågan vad de har extra kunskap om? Felavhjälpande vid förseningar eller awards med LH i First?
 
Tack för hjälpen tidigare.

Tror jag hade hittat en bra resa enligt awardfares, som Uniteds sida plocka upp.



Testade ringa in på +46 8 797 40 40 numret eftersom det är Amex 241 voucherresa. Telefonisten kunde inte överhuvudtaget få upp några platser på något av flygen som awardfares hittat (där det enl awardfares finns 4 platser business).



Resan syns ju heller inte om man söker via SAS Star Alliance sida. Men blev osäker, ska inte telefonisterna kunna boka SA resor även om det är någon av andra alliansbolagen/sidorna som erbjuder resan?



Det gällde följande retur:



Route Flight Date Depart Arrive

PUJ-ARN UA1614,UA950,SN2291 2024-02-20 13:00 11:50 (+1)
 
Sök varje ben separat på SAS hemsida. Ifall du hittar dem alla, då ska det gå att ringa in och boka (med brasklapp för married segments eller övrigt fanskap).

Använd gärna Awardhacks, ypperligt för att hitta EB tillgänglighet.



Till exempel min senaste bokning till Montreal, gick inte att hitta när jag sökte hela resan på SAS, men jag hittade alla sträckor ben för ben. Sen gick det inte att få till en positioneringssträcka pga LH-gruppen, men allt annat gick.
 
oscy skrev:Tack för hjälpen tidigare.Tror jag hade hittat en bra resa enligt awardfares, som Uniteds sida plocka upp.Testade ringa in på +46 8 797 40 40 numret eftersom det är Amex 241 voucherresa. Telefonisten kunde inte överhuvudtaget få upp några platser på något av flygen som awardfares hittat (där det enl awardfares finns 4 platser business).Resan syns ju heller inte om man söker via SAS Star Alliance sida. Men blev osäker, ska inte telefonisterna kunna boka SA resor även om det är någon av andra alliansbolagen/sidorna som erbjuder resan?Det gällde följande retur:Route Flight Date Depart ArrivePUJ-ARN UA1614,UA950,SN2291 2024-02-20 13:00 11:50 (+1)Klicka för att utvidga...
Nej, det som går att boka är det som sas har tillgång till. Vad United, ANA, Air Canada har för tillgänglighet spelar ingen roll om knte SAS har samma tillgång.



Det är just UA flighter du sökt och Uniteds program har bättre tillgång till dessa än vad andra bolag har. Är precis samma sak för Air Canada att deras egna flighter har bättre tillgång för de som bokat med deras program. Även SAS har exakt samma, eurobonus medlemmar har bättre tillgång på sas flighter än andra som vill boka sas.



Awardfares listar ju flera olika källor. Ska det gå att boka med eurobonus får du bocka i att det är sådana platser du söker.
 
Back
Top