Om jag har extremt dålig koll då har även alla tidningar, tvnyheter, och många politiker också det eftersom allt jag skrev om har tagits upp av dem otaliga gånger under åren. Men jag håller med att det finns andra branscher, som flyg och bilindustrin, som också måste nästan alltid räddas av staten när de får problem. Liknande händer inte för textil eller tv tillverkning.Du har extremt dålig koll och köper alla myter med hull och hår, både de "tokhöga" vinsterna och lönsamheten ifrån att pyssla penningtvätt (den är kraftigt negativ). Att staten kan få hjälpa till köper jag dock, hade de inte varit så hade lönsamheten varit tvungen att vara betydligt högre. Det är ju inte enbart inom bank det sker, t.ex. inom flygvärlden har de ju stöttats rejält under Covid från statligt håll i många länder.
"Bankerna gör övervinster"
De fyra största bankernas lönsamhet, mätt som avkastning på eget kapital, var 2023 högre än snittet för de största företagen på Stockholmsbörsen. Bankerna ökade avkastningen på eget kapital jämfört med föregående år, samtidigt som andra företag hade lägre avkastning på eget kapital än tidigare...www.swedishbankers.se