Senaste nytt

Swedavia inför pristak på mat

Du har extremt dålig koll och köper alla myter med hull och hår, både de "tokhöga" vinsterna och lönsamheten ifrån att pyssla penningtvätt (den är kraftigt negativ). Att staten kan få hjälpa till köper jag dock, hade de inte varit så hade lönsamheten varit tvungen att vara betydligt högre. Det är ju inte enbart inom bank det sker, t.ex. inom flygvärlden har de ju stöttats rejält under Covid från statligt håll i många länder.

Om jag har extremt dålig koll då har även alla tidningar, tvnyheter, och många politiker också det eftersom allt jag skrev om har tagits upp av dem otaliga gånger under åren. Men jag håller med att det finns andra branscher, som flyg och bilindustrin, som också måste nästan alltid räddas av staten när de får problem. Liknande händer inte för textil eller tv tillverkning.

Om jag har extremt dålig koll då har även alla tidningar, tvnyheter, och många politiker också det eftersom allt jag skrev om har tagits upp av dem otaliga gånger under åren. Men jag håller med att det finns andra branscher, som flyg och bilindustrin, som också måste nästan alltid räddas av staten när de får problem. Liknande händer inte för textil eller tv tillverkning.

Det är väl rätt många år sedan textil och tv tillverkning fanns i Sverige, åtminstone i någon form av större skala?

Men det finns ju andra exempel inom tex verkstadsindustrin. Men det där med bail out är lite av ett mönster hos de som riktar sig till konsumenter, kanske...

Bail out är ju rimligt för systemviktiga funktioner som drivs i privat regi, som utbildningsväsende, transport, energiproduktion och bank. Just på bank ställs det ju nu sådana krav pga bail out biten att regleringarna gör att bank är betydligt mindre lönsamt än andra industrier. Ska man prata om bolag som gör övervinster osv, så är det ju mindre reglerade sektorer, som IT och mjukvarubolag, Private Equity bolag som EQT som förskankar sig otroligt

Du har extremt dålig koll och köper alla myter med hull och hår, både de "tokhöga" vinsterna och lönsamheten ifrån att pyssla penningtvätt (den är kraftigt negativ). Att staten kan få hjälpa till köper jag dock, hade de inte varit så hade lönsamheten varit tvungen att vara betydligt högre. Det är ju inte enbart inom bank det sker, t.ex. inom flygvärlden har de ju stöttats rejält under Covid från statligt håll i många länder.

Bail out är ju rimligt för systemviktiga funktioner som drivs i privat regi, som utbildningsväsende, transport, energiproduktion och bank. Just på bank ställs det ju nu sådana krav pga bail out biten att regleringarna gör att bank är betydligt mindre lönsamt än andra industrier. Ska man prata om bolag som gör övervinster osv, så är det ju mindre reglerade sektorer, som IT och mjukvarubolag, Private Equity bolag som EQT som förskankar sig otroligt
Diskussionen börjar bli ganska off-topic, men jag antar att du jobbar på bank? :)

Ingenting mot bailout för systemviktiga funktioner men aktieägarna och företagsledningen ska vara rökta i såna fall. Det blir de sällan. Ledningen brukar till och med få flera årslöner sedan går direkt till nästa högavlönad position medan vanliga anställda hänvisar till a-kassan.

Diskussionen börjar bli ganska off-topic, men jag antar att du jobbar på bank? :)
Yes, inte i Sverige dock
Ingenting mot bailout för systemviktiga funktioner men aktieägarna och företagsledningen ska vara rökta i såna fall. Det blir de sällan. Ledningen brukar till och med få flera årslöner sedan går direkt till nästa högavlönad position medan vanliga anställda hänvisar till a-kassan.
Håller med, detta sköts väldigt konstigt generellt.

För att föra det tillbaka on topic, en flygplats är ju också en rätt konstig plats med ett väldigt naturligt lokalt monopol på en verksamhet. Det borde ju vara rätt kraftigt reglerat att man inte kan ta ut oskjäliga avgifter, både ifrån flyg som vill flyga till flygplatsen (för att främja turism och rörelse till staden) eller till enskilda resenärer. Att en räkmacka ska kosta typ 300 SEK, även om den är stor, då har det väl passerat nivån oskjäligt och någon borde ju ha klivit in och satt gränser på vad saker får kosta, när man blivit given ett monopol i landet.

Som svensk gäller det att komma ihåg att det faktiska provet är 35-40% högre än det som står på menyn, med tax & tip. Men det tål fortfarande att jämföras
Nopp, du lägger på 8.875% i skatter på priset. Och dricksa absolut inte. Regeln gäller att om du sitter när på restaurangen eg traditionell restaurang så dricksar man.

När man köper takeout, eller plockar upp mat eller bara köper en tex kaffe så dricksar man absolut inte.

Nopp, du lägger på 8.875% i skatter på priset. Och dricksa absolut inte. Regeln gäller att om du sitter när på restaurangen eg traditionell restaurang så dricksar man.

När man köper takeout, eller plockar upp mat eller bara köper en tex kaffe så dricksar man absolut inte.

Ah, framgick inte att det var takeout, eller jag missade det iaf. Då är det ju iofs inte så bra jämförelse med en sitdown på Arlanda, men det finns ju båda sorter :)

(och säg det där om att inte dricksa när man köper kaffe tex till alla de som ställer fram dricks skålarna på Starbucks, eller numera har sina betal tablets som defaultar till 20% eller mer. Men absolut, där kan man välja 0% utan att ha dåligt samvete)

@mha321 Ska ta en bild på någon av restaurang menyerna när jag passerar nästa gång.

När det gäller dricks så är vi inne i något som kallas för Tipflation nu här i Usa. Folk frågar efter dricks överallt på sina terminaler som traditionellt inte är tippee workers. Stand strong och skriv $0 eller skip.

Jag håller med om att det borde vara så. Men i dagens läge kommer du väl för det mesta att få 20% eller 22,5% eller 25% dricks förvalt när du ska betala för din takeaway, och måste leta upp ett annat alternativ på skärmen? o_O

Toppen