Senaste nytt

Swedavia inför pristak på mat

Jag har inte köpt något i en restaurang på Arlanda på evigheter på grund av de höga priserna. Den höga prisvivån är en bidragande orsak till att jag vinnlagt mig om få status på SAS, för att istället kunna dra nytta av loungerna. Det handlar inte enbart om priserna på Arlanda förstås. Det är inte ovanligt att restaurangpriser är ohemult dyra på många flygplatser. Jag hoppas att Swedavia med detta initiativ kan motverka de värsta avarterna.

Det är väl upp till kunden vad den är villig att betala.
Faran är väl när alla näringsidkare på flygplatsen tar samma pris.
Personligen väntar jag med spänning på vad högsta pris på Cola Zero blir, höll på att skriva Max priset blir men ingen smygreklam på BC

• Gilla
Reactions: fcx
Jag tror ... nja.
Jo, det är konstigt att prisreglera, men samtidigt har konsumenten inte någon möjlighet att konkurrensutsätta säljarna. Man kan välja mellan "köp" och "köp inte", men man kan inte i någon större utsträckning välja den pris/kvalitet man vill ha - alla erbjuder mer eller mindre samma till mer eller mindre samma priser.

Å andra sidan hjälper inte ett pristak. Det riskerar ju att bli prisnormen i stället. Får man inte ta 422kr för en macka och öl, men 399 är OK, så är risken stor att alla säljarna nu får ett riktpris att lägga sig nära.

Så Swedavia borde göra något, men jag tror inte detta hjälper mer än topp-priserna går ner medan snittpriserna går upp.

Ska man ha marknadsekonomi så behöver ju Swedavia istället underlätta etablering av fler handlare och ett bredare utbud/kvalitet. Dvs skapa förutsättning för konkurrens. Fast det ligger antagligen inte i Swedavias intresse. Ett oligopol med fåtal aktörer som betalar fläsk för små ytor är rätt bekvämt!

Fast tror vi verkligen att Swedavia tänker identifiera vilka priser en räkmacka eller burgare får ha i största allmänhet? Är det inte mer troligt att de helt enkelt skriver in en prisklausul i hyresavtalen, när de förnyas, och förväntar sig att hyresgästerna följer det? För de hyresgäster/restauranger som är kedjor som även har restauranger/barer/caféer på andra håll borde det vara ganska enkelt att identifiera vad "max 10% extra" innebär.

Man skall inte glömma att Swedavia har x % på deras omsättning som hyr eller har verksamhet på flygplatserna i landet.
Någonstans skall denna tas ut = Konsumenterna får betala.

Jag undrar hur man definierar jämförelsekostnaden. Om inte samma restaurang också finns i stan, hur kan man då säga att den är ett visst antal procent dyrare? Eller ska man jämföra alla burgare på Arlanda med dyraste burgaren man hittar i stan? Eller billigaste?
Man kommer garanterat jämföra priset på räkmackan på Grand Hotel, och inte Pressbyrån.
Och det är klart, serverades räkmackan på flygplatsen med vit duk och bordssilver så vore Grand Hotel en vettig jämförelse. Men nu bör den väl snarare jämföras med ombordpriset på Viking Line.

Superkorkat, och riktiga kommunistfasoner. Jag hoppas någon av restaurangerna tar Swedavia till rätten. Jag önskar bättre kvalitet på utbudet på Arlanda - jag tror inte en sån här regel löser det.

"– När vi gjorde en stor konsumentundersökning var prisvärde en av flera viktiga aspekter. Därför ska vi nu införa ett pristak tillsammans med att öka bredd och variation i utbudet, säger hon till tidningen."

Vad sa undersökningen om t ex hur hemska toaletterna är på Arlanda, eller hur flygplatsen i många delar känna fallfärdig, eller de där nya rullbanden som typ alltid är trasiga? Juste - enklare att fokusera ändringar på nånting så puckat som pristak istället.
Det skulle inte förvåna mig om fler klagade på prisnivån på mat, även om de sakerna fanns med. Att flygplatsrestauranger är ohemult överprissatta är ett jättevanligt klagomål ute i verkligheten, hur hemska toaletterna är på Arlanda har jag bara hört klagas på här (även om jag håller med i sak).

Det är fritt fram att välja att inte etablera sig på Arlanda. Eller att inte förnya kontrakt.
Att McDonald’s -kapitalistburgare #1- detaljstyr sina franchisetagare är väl knappast planekonomi det heller?

Om Swedavia väljer att kompensera hyresgästerna med lägre hyror och så försöker få in mer via revenue sharing så kanske alla är nöjda. Beslut som dessa görs knappast i ett informationsvakum, hoppas man.

Så hoppas vi kan skippa pseudointellektuell diskussion kring ekonomiska filosofier och terminologi, och fokusera på vad detta innebär i verkligheten.

Ja i verkligheten innebär det att Arlanda fortsatt mest troligen inte kommer ha några bra restauranger. Om man vill ha en finkrog t ex så gissar jag att man måste locka bra personal med högre löner än om de jobbat på restaurang inne i stan. Jag tror inte 10% marginalen täcker in där. Så man garanterar egentligen att det alltid kommer vara sämre än inne i stan på flygplatsen, tyvärr.

Toppen