Senaste nytt

Swedavia inför pristak på mat

Tja, Swedavia bestämmer vilken hyra och vilka som får etablera sig där och nu vill man också bestämma priset till slutkund.
Denna gång är det mat, men det kanske kommer på fler ställen t ex butikspriser och transporter (taxi, tåg, buss och flyg..). :cool:

Jag undrar hur man definierar jämförelsekostnaden. Om inte samma restaurang också finns i stan, hur kan man då säga att den är ett visst antal procent dyrare? Eller ska man jämföra alla burgare på Arlanda med dyraste burgaren man hittar i stan? Eller billigaste?

Superkorkat, och riktiga kommunistfasoner. Jag hoppas någon av restaurangerna tar Swedavia till rätten. Jag önskar bättre kvalitet på utbudet på Arlanda - jag tror inte en sån här regel löser det.

"– När vi gjorde en stor konsumentundersökning var prisvärde en av flera viktiga aspekter. Därför ska vi nu införa ett pristak tillsammans med att öka bredd och variation i utbudet, säger hon till tidningen."

Vad sa undersökningen om t ex hur hemska toaletterna är på Arlanda, eller hur flygplatsen i många delar känna fallfärdig, eller de där nya rullbanden som typ alltid är trasiga? Juste - enklare att fokusera ändringar på nånting så puckat som pristak istället.

Vad sa undersökningen om t ex hur hemska toaletterna är på Arlanda, eller hur flygplatsen i många delar känna fallfärdig, eller de där nya rullbanden som typ alltid är trasiga?

Exakt. Vilket skämt.

Safety.
Quality.
Delivery.
Cost.

I den prio-ordningen.

Fixa toaletterna innan börja fundera på kostnad. (Sen är planekonomiskt pristak ändå dåligt -- men dom kunde funderat på att bjuda in någon lågprisleverantör av mackor eller nåt då -- om dom vill göra något åt kostnadsbilden på mat).

Procordia kan väl komma in och ta över alla matställena?

Skämt åsido, detta är ett kraftfullt slag i luften. En snabb sökning på internet på "Stockholms dyraste räkmacka" ger svaret 335 kronor. Jag tror inte att någon av aktörerna på Arlanda lägger sig över det. Och om de ändå gör det, vad har Swedavia för mandat att ingripa?

Toppen