Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Homer

Medlem
Att det finns för många guldkortsinnehavare kan inte SAS själva tycka(?) Det har ju varit samma kvalificering i åratal… att sen folk tycker att det är trångt emellanåt är en annan fråga. Tycker själv ”guldkort i cornflakespaket” diskussionen kan bli rätt tröttsam. Förstår inte riktigt vad man vill ha sagt eller är det bara att man själv vill vara exklusiv? Lounge, fast track och mycket finns ju kvar. Tredjepartslounge har iof försvunnit men det tror jag de skulle sett som besparing oavsett antal guldkortsinnehavare. Sedan har väl FB inte otroliga krav heller såvitt jag förstår. Nu är det väl kanske helt annat men när jag själv flög med var det endast 30 ben för motsvarande guld.


Precis, det är bara typer som inbillar sig att de ska få en massa extra förmåner om gränsen ligger precis under vad de själva flyger
som tjatar om det som ett problem.

SAS har ju tvärtom gjort det enklare att nå och behålla elitstatus senaste åren,
Om SAS tyckte det vara ett problem skulle de t.ex. inte låta Diamond ge bort guldkort.
 

mha321

Medlem
Det var väl det jag menade med kapacitetsbrist? Och inga av dessa är kostnaderna som du nämnde tidigare.

Plus, priokön i telefon gäller väl också bara det egna flygbolaget. Så vitt jag vet så får jag inte t.ex. priokö till LH telefonsupport fast jag har *A Gold?

Utan att ha gjort research om detaljerna så är min uppfattning att skyteam är bättre på att sådana benefits gäller mellan bolagen (one World i mitten och star sämst på vilka standard benefits som faktiskt funkar mellan bolagen). Typexempel på det är seat selection.

Däremot är väl inte just prio på telefon listat som en skyteam benefit så den lär inte påverkas.
 

Jannes

Medlem
Det om något är nåt jag skulle uppskatta, kändes fan jobbigt att ha prio boarding på TAP och sedan ändå sitta i de jävligt trånga EconomyMinus sätena…
 
Opopopop. Nu tar vi det lilla lugna här. Swiss First / HON och Senator loungen på E-piren i Zürich med sina 1000 flaskor vin respektive 200 sorters whisky är i en klass för sig. Men det är ju just enbart i Zürich.
Hahah, komihåg jag jämförde business mot business.

AF la premier lounge är ju dock inte dum den heller. Maten är betydligt bättre än swiss first lounge. ;)
 

Taggen

Medlem
De kör ju ”Promo Awards” varje månad som ger rabatt. Dessa var tidigare i mitt tycke bra där det alltid såg ut att finnas 50% i business till olika destinationer, mycket longhaul. Jag tömde bla mitt FB konto på en C til Djibouti för två på detta. Minns jag rätt fanns även Kenya Airways (de ägde väl en del då kanske?). Detta var dock då… nu ser det mest ut att vara 25% i eco till div obskyra småorter i Europa för att generalisera. Fattar inte heller riktigt om det bara är från Amsterdam och Paris. @Homer du brukade väl lägga dessa förut(?) Har det generellt blivit sämre erbjudanden?
Tja, men den här är inte så dum. 42375 Miles enkel till Chicago med Air France i business från Amsterdam.

IMG_8661.jpeg
 

JMG

Medlem
Tråkigt att du inte var där igår, Tacos på köttfärs med två såser att välja på, guacamole i en storskål, för någon vecka sedan när de serverade rätten hade de även riven ost men den fanns inte igår, kanske någon som glömt att beställa, vi har väl alla gjort fel på jobbet vid något tillfälle.
Fanns även kycklingköttbullar vilket jag inte föredrar, du måste haft otur som har fått ”vegansörjorna” vad det nu kan vara.
Nej, tyvärr inte otur utan du som haft extrem tur på dina tur och retur. Är där rätt ofta och bara skit (läs olika sallader) förutom någon gång med hackade kycklingbitar som faktiskt är helt ok. Fiskköttbullarna rör jag aldrig igen... Lite som när LH SEN loungerna i FRA skulle bli asiatisk-veganska och slutade med korvar för några år sedan innan vaknade ur sin koma. Gärna tusen olika sallader för de som önskar det men något tuggbart för oss andra vore trevligt.
 

Rickard_O

Medlem
Nej, tyvärr inte otur utan du som haft extrem tur på dina tur och retur. Är där rätt ofta och bara skit (läs olika sallader) förutom någon gång med hackade kycklingbitar som faktiskt är helt ok. Fiskköttbullarna rör jag aldrig igen... Lite som när LH SEN loungerna i FRA skulle bli asiatisk-veganska och slutade med korvar för några år sedan innan vaknade ur sin koma. Gärna tusen olika sallader för de som önskar det men något tuggbart för oss andra vore trevligt.
Otroligt att på mina 6-7 besök i senatorloungerna förra året så måste dom ställt fram frankfurters med surkål enbart för mig!
Det kallar jag service om något!
 

JMG

Medlem
Otroligt att på mina 6-7 besök i senatorloungerna förra året så måste dom ställt fram frankfurters med surkål enbart för mig!
Det kallar jag service om något!
Ja, som jag skrev så vakande SEN-loungerna och rättade enkelt till sitt misstag för något år sedan. Hursom, släpper det så tråden inte spårar.

En mer relevant fråga, är ryktena om LTD helt skingrade nu eller tror ni de lever trots det nya kommande?
 

JacobGBG

Medlem
Det verkar som om flera här tar för givet att SAS kommer att gå med i SkyTeam. Bör poängteras att något sådant ej har uttalats. Det kan komma en period på obestämd tid där SAS står utan Allians utan endast har på sin höjd en anknytning till Flying Blue på sin höjd innan de integreras i ST.
 
Toppen