Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

intuition

Medlem
Verkligen? Jag har en limit på 175.000 och ibland (inte ofte, kanske 1 tillfälle under året) har jag behövat betala inn för att kunna fortsätta använda kortet. Jag har haft vanlig förbrukning på kortet men t.ex. rest mera i en period än vanligt. Vet du var det står i villkoren att man inte får betala in i förtid? Har inte haft något problem med SEB. Jag har dock aldrig haft konton i plus.
Tvärtom, det står i villkoren att man får betala in i förtid (du har rätt att när som helst lösa hela eller delar av skulden). Det är inte det som är problemet. Problemet är att några har rapporterat att SEB också har en spärr på max omsättning. Dvs även om du aldrig överskrider det beviljade kredit-belopet (genom att betala av hela eller delar av skulden mitt i månaden) så har SEB ändå nekat ytterligare köp med kortet eftersom personen slagit i taket för sin maximala omsättning.
 

TP12

Medlem
Tvärtom, det står i villkoren att man får betala in i förtid (du har rätt att när som helst lösa hela eller delar av skulden). Det är inte det som är problemet. Problemet är att några har rapporterat att SEB också har en spärr på max omsättning. Dvs även om du aldrig överskrider det beviljade kredit-belopet (genom att betala av hela eller delar av skulden mitt i månaden) så har SEB ändå nekat ytterligare köp med kortet eftersom personen slagit i taket för sin maximala omsättning.

Jag gjorde ju lite tester under kampanjhelgen :)


Jag har ett positivt saldo på kortet men har inte kunnat göra större inköp (fick inte igenom ett på 40k) men har haft ett antal runt 4000 som gått igenom utan problem. Har förstått, från SEB, att jag inte kan göra större debiteringar förrän det gått en månad från kampanjhelgen och nytt utrymme då frigörs.

Inga större bekymmer - kör på annat kort nu för att kunna ta GBIT under nästa kampanjhelg. Behöver inte fler statuspoäng.
 

igelkotten

Medlem
Hur har folk som inte har taxerad inkomst i Sverige gått tillväga för att öka kreditutrymmet. Får "computer says no" men tänkte höra mig för om någon lyckats höja sin gräns innan jag försöker ta detta vidare.
 

LarsCph

Medlem
Hur har folk som inte har taxerad inkomst i Sverige gått tillväga för att öka kreditutrymmet. Får "computer says no" men tänkte höra mig för om någon lyckats höja sin gräns innan jag försöker ta detta vidare.
Jag taxerar i Danmark - så jag skrev till kundservice om att höja och erbjöd att skicka lönespecifikation och anställningsintyg - det skulle de se - och sen gick det bra att öka utrymmet.
 

Kris

Medlem
Hur har folk som inte har taxerad inkomst i Sverige gått tillväga för att öka kreditutrymmet. Får "computer says no" men tänkte höra mig för om någon lyckats höja sin gräns innan jag försöker ta detta vidare.

Jag taxerar i Danmark - så jag skrev till kundservice om att höja och erbjöd att skicka lönespecifikation och anställningsintyg - det skulle de se - och sen gick det bra att öka utrymmet.
Däremot funkar det inte om du inte är skriven i Sverige. Då får man tyst stå til buds med den eventuella kredit man hade vid skaffandet av kortet. Kanske ett nischat use case, men kan vara värt att känna till.
 

igelkotten

Medlem
Jag taxerar i Danmark - så jag skrev till kundservice om att höja och erbjöd att skicka lönespecifikation och anställningsintyg - det skulle de se - och sen gick det bra att öka utrymmet.

Däremot funkar det inte om du inte är skriven i Sverige. Då får man tyst stå til buds med den eventuella kredit man hade vid skaffandet av kortet. Kanske ett nischat use case, men kan vara värt att känna till.
Ok tack! Är inte skriven i Sverige så faller på det i så fall!
 
Ni är galna! Varför dra in mer poäng än som behövs för EBG just nu? Någon som räknat ut hur mycket man behöver spendera per månad för att fortsätta få in ca 1000 statuspoäng per månad? Lagom är bäst
 

intuition

Medlem
Ni är galna! Varför dra in mer poäng än som behövs för EBG just nu? Någon som räknat ut hur mycket man behöver spendera per månad för att fortsätta få in ca 1000 statuspoäng per månad? Lagom är bäst
Du har såklart en poäng där.
27k kr/månad för status quo i statuspoäng är ju en avsevärd försämring, så det finns stora frågetecken kring att stanna med MC på längre sikt. Dessutom, samma spend men lagd på Amex Elite ger två 2-4-1 (och fler statuspoäng) . Den som har både Amex och MC har alltså fått minimi-kravet på spend dubblat för att maximera båda kortens förmåner. Gissningen är ju att efter kampanj-perioden kommer folk att utvärdera och många välja att fokusera på ett av korten.


När det gäller just att dra in mot EBG så kan ju läget vara sådant att man sitter med Diamond. Är man nöjd med guld är den optimala vägen att tjäna 0 statuspoäng, dvs bara dra nytta av sin softlanding. Men ligger man redan på omkring 30-40k status blir valet svårare. Att lägga spend på MC bara för att nå guld är ju meningslöst eftersom guldet förnyas ändå. Så då blir valet strunta i MC kampanjen eller gå för diamond. Iaf som jag tänker.
 
Toppen