Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

KalleSus skrev:Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.LN-RKR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.Om jag har räknat rätt har man i sommar totalten330 ochen halv350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...Klicka för att utvidga...
Kanske börjar mina funderingar för några veckor sedan få ett svar.

Enligt ett inlägg i norska Flyprat finns det nu bekräftade uppgifter på att SAS kommer att använda två stycken Airbus 330 från Hi-Fly i sommartrafiken i år.



Om det gäller Hi-Flys två maskiner i enbart Y-klassutförande och med 436 sittplatser framgår inte av "ryktet" - men ställer onekligen en del frågor. T.ex. vilka rutter som kan bli aktuella.....
 
Låter tämligen orimligt att SAS om de hyr in kapacitet av dem väljer en layout som tar 436 passagerare i economy. Det behovet finns inte, samt skulle blir många som blir missnöjda.



Kan det vara ett sätt att öppna Tokyo?
 
Vaknade i morse för att se att SK904 EWR-ARN blivit inställd. Kollade närmare och se att SK903 ARN-EWR också inställd vilket förklarar varför SK904 inte flyger idag. Skulle åkt hem med den på väg hem från MIA och nu ombokad till AF MIA-CDG och sedan SAS CDG-ARN. Antar att direktflyg från MIA var redan fullt.

En del av resan var betald med en voucher - det blir en till där vi landar i ARN 14h senare än planerat.
 
Flyingfraudster skrev:Vaknade i morse för att se att SK904 EWR-ARN blivit inställd. Kollade närmare och se att SK903 ARN-EWR också inställd vilket förklarar varför SK904 inte flyger idag. Skulle åkt hem med den på väg hem från MIA och nu ombokad till AF MIA-CDG och sedan SAS CDG-ARN. Antar att direktflyg från MIA var redan fullt.En del av resan var betald med en voucher - det blir en till där vi landar i ARN 14h senare än planerat.Klicka för att utvidga...
Flyger ni C? Isf kan det ju bli en fin upplevelse ändå, trots allt. Och ny voucher till nästa gång.
 
Vi skulle också flyga med SK904 idag. Resan bokad med poäng och i Plus. Vi har blivit automatiskt ombokad till imorgon istället för att få en alternativ rutt idag.
 
Sir Lemon skrev:Flyger ni C? Isf kan det ju bli en fin upplevelse ändå, trots allt. Och ny voucher till nästa gång.Klicka för att utvidga...
Ja, vi flyger i C (vi = fru, 2 barn och mig själv). Har flugit en del AF C på sistone och det är ju ganska bra. Det är de 7 timmar i CDG och att landa 23:25 istället för 07:30 när jobb/skolan börjar dagen efter som är mindre bra. Men visst, det kan bli en ny resa av det så det finns positiva saker också.
 
RosenMicke skrev:Vi skulle också flyga med SK904 idag. Resan bokad med poäng och i Plus. Vi har blivit automatiskt ombokad till imorgon istället för att få en alternativ rutt idag.Klicka för att utvidga...
Har du fått hotell fixat åt er ikväll? Jag missade anslutningsflyget på EWR en gång med en del andra och blev ombokad dagen efter men fick lösa hotellet själv
 
Flyingfraudster skrev:Har du fått hotell fixat åt er ikväll? Jag missade anslutningsflyget på EWR en gång med en del andra och blev ombokad dagen efter men fick lösa hotellet självKlicka för att utvidga...


Efter ha lyckats komma fram till SAS så är vi ombokade till JFK och flyger via Köpenhamn istället med SK920. Så nu håller vi tummarna på att det flyget går enligt plan.
 
Skulle med SK903 idag men blev ombokad ARN-VIE-LHR för att imorgon bitti ta UA883 (LHR-EWR).

Fick inget hotell bokat av SAS så bokade Hilton vid terminal 2, den kostnaden bör SAS ta va?



Inte flugit Polaris innan så något kul med förseningen ändå även om man brände lite aktiviteter idag i NYC
 
Westerberg skrev:Skulle med SK903 idag men blev ombokad ARN-VIE-LHR för att imorgon bitti ta UA883 (LHR-EWR).Fick inget hotell bokat av SAS så bokade Hilton vid terminal 2, den kostnaden bör SAS ta va?Inte flugit Polaris innan så något kul med förseningen ändå även om man brände lite aktiviteter idag i NYCKlicka för att utvidga...
Ja, den ska sas betala, skicka in kvittot i efterhand.
 
Inställt flyg från Chicago till Arlanda imorgon och ombokad med Lufthansa via Frankfurt som kommer fram till Arlanda 5h45min senare enligt tidtabellen.

Får man EU-ersättning även för bonusresor? Är det något man bör tänka på i förhand inför ifyllandet av formuläret när man kommit fram sen?
 
Michael Berggren skrev:Inställt flyg från Chicago till Arlanda imorgon och ombokad med Lufthansa via Frankfurt som kommer fram till Arlanda 5h45min senare enligt tidtabellen.Får man EU-ersättning även för bonusresor? Är det något man bör tänka på i förhand inför ifyllandet av formuläret när man kommit fram sen?Klicka för att utvidga...
Ja, det gäller alla resor man kan boka, förutom icke publicerade fares, typ Id biljett.

Du behöver integral tänka på något, blir du mer än 3h sen när du kommer hem är det bara skicka in.
 
Jag var bokad på SK903 igår men blev ombokad med TK via IST - kom fram vid 2230 till EWR. Ganska ok ändå. Utmaningen nu är mitt bagage. Har bara bagage taggar från SK903, har anmält till TK när jag landade men tvivlar på att den hjälper. Försöker anmäla hos SAS, går inte för siten säger att resan inte har skett. Kundservice har noll koll, enda tipset var ground handling som bara har ett 0771 nr. Vet någon vem jag kan kontakta? Alla bra idéer uppskattas!
 
ErikLi skrev:Jag var bokad på SK903 igår men blev ombokad med TK via IST - kom fram vid 2230 till EWR. Ganska ok ändå. Utmaningen nu är mitt bagage. Har bara bagage taggar från SK903, har anmält till TK när jag landade men tvivlar på att den hjälper. Försöker anmäla hos SAS, går inte för siten säger att resan inte har skett. Kundservice har noll koll, enda tipset var ground handling som bara har ett 0771 nr. Vet någon vem jag kan kontakta? Alla bra idéer uppskattas!Klicka för att utvidga...
Du ska inte kontakta SAS, när de bokat om dig har Turkish fått ansvaret för att transportera dig och din väska till USA.



Fick du någon PIR-nummer?

EWRTKxxxxx
 
palmen skrev:Ja, det gäller alla resor man kan boka, förutom icke publicerade fares, typ Id biljett.Du behöver integral tänka på något, blir du mer än 3h sen när du kommer hem är det bara skicka in.Klicka för att utvidga...
Tack!



Fördelen med att jag blev ombokad till Lufthansa är att jag kunde avnjuta United Polaris Lounge i lugn och ro, eftersom avgången är i terminal 1. Och så ersättningen på 600 euros såklart.



Men nu när jag sitter i sätet i Lufthansa business class får jag en känsla av att sitta i SAS Plus fast i en äldre kabin. Tror att jag aldrig har sett en så pass trång och gammaldags business class någonsin. Känns nästan som economy.
 
De


Michael Berggren skrev:Tack!Fördelen med att jag blev ombokad till Lufthansa är att jag kunde avnjuta United Polaris Lounge i lugn och ro, eftersom avgången är i terminal 1. Och så ersättningen på 600 euros såklart.Men nu när jag sitter i sätet i Lufthansa business class får jag en känsla av att sitta i SAS Plus fast i en äldre kabin. Tror att jag aldrig har sett en så pass trång och gammaldags business class någonsin. Känns nästan som economy.Klicka för att utvidga...
Delar din hållning. Fick samma känsla en gång för rätt många år sen när jag blev ombokad från SAS Business Cph-Ord till Lufthansa Business via Frankfurt. En känsla av att ha bytt ner mig, även om jag borde varit nöjd över att för första gången få testa deras C. Svårt att sätta ord på, men lite av en buss-känsla, ngn slags känsla av att inte bli individuellt sedd, utan som en anonym grupp. Självklart god mat, men väldigt standardiserat och utdelat snarare än presenterat med omsorg. Economy plus plus?
 
Michael Berggren skrev:Tack!Fördelen med att jag blev ombokad till Lufthansa är att jag kunde avnjuta United Polaris Lounge i lugn och ro, eftersom avgången är i terminal 1. Och så ersättningen på 600 euros såklart.Men nu när jag sitter i sätet i Lufthansa business class får jag en känsla av att sitta i SAS Plus fast i en äldre kabin. Tror att jag aldrig har sett en så pass trång och gammaldags business class någonsin. Känns nästan som economy.Klicka för att utvidga...
Kan väl enbart instämma i att SAS business är en bättre produkt. Bättre säte, alltid aisle access, bättre mat och i de flesta fall bättre service. Med Lufthansa vet man dock Vad man får. Inget spektakulärt men nivån hålls medelhög rakt igenom. Lufthansa Senator lounge är också bra mycket bättre än SAS lounger.



Om jag kan väljer jag dock helst United Polaris Business eller SAS Business över atlanten.
 
ad1f2bf9-2da4-448b-b76b-605b4329017f-jpeg.139778



Är den på väg för service eller skall den lämnas tillbaka?
 
Back
Top