Senaste nytt

Curve betalkort

Jag råkade göra detta misstag en gång. Körde GBIT direkt strax efter midnatt svensk tid, och missade att Curve bokför transaktioner enligt UK tid. Fick inga dubbla poäng för dessa transaktioner. Så vänta till på fredag morgon, är min rekommendation.

Kan du utveckla hur du menar med detta? Mitt underliggande kort debiteras alltid samma sekund jag flyttar transaktionen med GBIT, och om jag gör det när det är den 24/2 i Sverige så spelar det väl ingen roll vilket datum det är i något annat land? Curve kan tillskrivas mycket, men att skriva tillbaka tiden lär inte vara en av dom :)

Är det du eller jag som gör en tankevurpa här?
 

CardKing

Medlem
Kan du utveckla hur du menar med detta? Mitt underliggande kort debiteras alltid samma sekund jag flyttar transaktionen med GBIT, och om jag gör det när det är den 24/2 i Sverige så spelar det väl ingen roll vilket datum det är i något annat land? Curve kan tillskrivas mycket, men att skriva tillbaka tiden lär inte vara en av dom :)

Är det du eller jag som gör en tankevurpa här?

Nja.

Alla korttransaktioner processeras med en viss ledtid.
I tex Sverige brukar dessa buntas ihop i en sk batch och levereras vidare skarpt mellan 02-04 på natten. TietoEvry är en av flera sådana centrala aktörer som agerar collector inom betalsystemen.


Bara för att du har ett gränssnitt som konsument (via appen)
Så är det inte nödvändigtvis synkat med den faktiska transaktionen , när den processas, regleras och landar på inlösande bank

= så beroende på allt var ute i god tid med gbit.
Det är också risk för eftersläpningar under helger
 

trygve

Medlem
Kan du utveckla hur du menar med detta? Mitt underliggande kort debiteras alltid samma sekund jag flyttar transaktionen med GBIT, och om jag gör det när det är den 24/2 i Sverige så spelar det väl ingen roll vilket datum det är i något annat land? Curve kan tillskrivas mycket, men att skriva tillbaka tiden lär inte vara en av dom :)

Är det du eller jag som gör en tankevurpa här?

SEB bokfører utenlandstransaksjoner i lokal tidssone for der hvor kjøpet fant sted. Curve har tidligere belastet underliggende kort fra UK, noe som fører til at kjøp mellom midnatt og 01:00 havner på feil dato.
 

mha321

Medlem
Nja.

Alla korttransaktioner processeras med en viss ledtid.
I tex Sverige brukar dessa buntas ihop i en sk batch och levereras vidare skarpt mellan 02-04 på natten. TietoEvry är en av flera sådana centrala aktörer som agerar collector inom betalsystemen.


Bara för att du har ett gränssnitt som konsument (via appen)
Så är det inte nödvändigtvis synkat med den faktiska transaktionen , när den processas, regleras och landar på inlösande bank

= så beroende på allt var ute i god tid med gbit.
Det är också risk för eftersläpningar under helger

Ja, det ingår flera saker.

Dels består varje transaktion av många steg, och som konsument det an inte det. Vi kan se reserverat och postat, men i praktiken är det en hel del andra steg.

Dels har varje transaktion och varje steg mer än en tidpunkt. Eftersom de genereras på olika ställen. Därmed kan det tex ske i en tidszon men "taggas" i en annan. (vilket i sig iofs är en annan sak än tidpunkten, men då börjar man gå väldigt djupt på detaljer).

Man undviker därför så gått det vår både början och slutet på perioden.
 

palmen

Moderator
Kan du utveckla hur du menar med detta? Mitt underliggande kort debiteras alltid samma sekund jag flyttar transaktionen med GBIT, och om jag gör det när det är den 24/2 i Sverige så spelar det väl ingen roll vilket datum det är i något annat land? Curve kan tillskrivas mycket, men att skriva tillbaka tiden lär inte vara en av dom :)

Är det du eller jag som gör en tankevurpa här?
Mitt Curve kort debiteras i UK, dvs alltid 1h efter svensk tid.
Det är ju alltid några varje gång som flyttar minuten efter midnatt och inte får dubbla poäng pga det. Bättre att vänta till morgonen så man är på säkra sidan, sån stress är det inte på 3 dygn.
 
Mitt Curve kort debiteras i UK, dvs alltid 1h efter svensk tid.
Det är ju alltid några varje gång som flyttar minuten efter midnatt och inte får dubbla poäng pga det. Bättre att vänta till morgonen så man är på säkra sidan, sån stress är det inte på 3 dygn.

Ja där ser man, det är därför man ska sova kring midnatt, då upplever man inte dessa problem :)
 
Såhär inför dubbelpoängshelgen bökar det men en transaktion.
Jag betalade med Curve varpå korrekt summa drogs från underliggande, två dagar senare återbetalades detta belopp, och två dagar senare drog korrekt summa igen. Så ser det ut på underliggande kort, alltså: betalat X kr (datum 1), återbetalad X kr (datum 2), betalat X kr (datum tre).

I Curve appen ser det nu ut såhär: Betalat X*2 kr (datum 1), återbetalad X kr (datum 3). Jag vill förstås GBITa summan (helst i helgen) men I Curvekan jag inte det då alls det står att transaktionen återbetalats. Någon som varit med om liknande och löst det?
 
Toppen