Frågor om att boka Eurobonus award resa

Christopher903 skrev:Är det helt omöjligt att hitta availability med TK direkt från Norden-IST? Försöker hitta ett morgonflyg men verkar helt omöjligt under hela våren.. släpps platser nära inpå?Klicka för att utvidga...
När är våren?





screenshot-www-sas-se-2023-02-10-18_14_16-png.138842




img_8300191221674235551.jpg
 
Försöker boka om från TPE-LHR-ARN till KIX-ICN-TPE-LHR-ARN och verkade gå bra först, men nu säger de max en mellanlandning i Asien. Någon som stött på detta eller går detta att läsa någonstans? Lyckas nämligen inte få in KIX-TPE-LHR-ARN för KIX-TPE försvinner när TPE-LHR är i business, men Bokar de först KIX-TPE så finns TPE-LHR kvar fast i ekonomi.
 
gneken skrev:Försöker boka om från TPE-LHR-ARN till KIX-ICN-TPE-LHR-ARN och verkade gå bra först, men nu säger de max en mellanlandning i Asien. Någon som stött på detta eller går detta att läsa någonstans? Lyckas nämligen inte få in KIX-TPE-LHR-ARN för KIX-TPE försvinner när TPE-LHR är i business, men Bokar de först KIX-TPE så finns TPE-LHR kvar fast i ekonomi.Klicka för att utvidga...
Att man bara får mellanlanda en gång i asien är ju rent skitsnack (såvida det inte är ordentlig backtracking, men det har ju inget med världsdel att göra) En resa får ha 8 segment och ”reasonable” routing.



Dock (iaf min erfarenhet) blir ett kortare ben ofta bara i eko i samband med längre flyg i business tyvärr. Detta även om ben för ben har business platser
 
gneken skrev:Försöker boka om från TPE-LHR-ARN till KIX-ICN-TPE-LHR-ARN och verkade gå bra först, men nu säger de max en mellanlandning i Asien. Någon som stött på detta eller går detta att läsa någonstans? Lyckas nämligen inte få in KIX-TPE-LHR-ARN för KIX-TPE försvinner när TPE-LHR är i business, men Bokar de först KIX-TPE så finns TPE-LHR kvar fast i ekonomi.Klicka för att utvidga...


Så vitt jag vet får du ha åtta segment per bokning/biljett. Är det en enkelbiljett, eller kan det vara så att du redan har fyra eller fler på utresan?



Sen kan ju poängzonerna spöka lite också kanske..
 
gneken skrev:Försöker boka om från TPE-LHR-ARN till KIX-ICN-TPE-LHR-ARN och verkade gå bra först, men nu säger de max en mellanlandning i Asien. Någon som stött på detta eller går detta att läsa någonstans? Lyckas nämligen inte få in KIX-TPE-LHR-ARN för KIX-TPE försvinner när TPE-LHR är i business, men Bokar de först KIX-TPE så finns TPE-LHR kvar fast i ekonomi.Klicka för att utvidga...
Det some gäller är most reasonable routing, och SAS lägger in veto att själva bestämma vad detta är från fall till fall.



Finns inget i publicerade regler som gör att du inte får resa så, men de kan ju ha egna opublicerade regler för vad de får boka och att det faller på det. Tex går det att boka SQ, men de får inte boka det trots att det är möjligt. Kan vara samma här med någon icke publik regel eller så anser de inte att det är ok att åka t öl ICN först då det är en rätt ordentlig omväg.
 
Jag hittar ett flyg med saver award på United.com och samma flyg med SAS egen sökmotor. När jag ringer till EB de säger att de kan inte hitta award tillgänglighet i ’centraldatabasen’ även om jag ser det på webbsidan. Jag gav honom flygnumret men han säger att han kan inte se det. Flyget är med turkish och jag vill ändra en bokning så kan inte boka själv på SAS.com. Några tips förutom att vänta och ringa igen?
 
Pappainthesky skrev:Jag hittar ett flyg med saver award på United.com och samma flyg med SAS egen sökmotor. När jag ringer till EB de säger att de kan inte hitta award tillgänglighet i ’centraldatabasen’ även om jag ser det på webbsidan. Jag gav honom flygnumret men han säger att han kan inte se det. Flyget är med turkish och jag vill ändra en bokning så kan inte boka själv på SAS.com. Några tips förutom att vänta och ringa igen?Klicka för att utvidga...
HUACA direkt.
 
Taggen skrev:HUACA direkt.Klicka för att utvidga...
Tack. Jag gjorde det nu och du var rätt. Den andra agenten hittade 4 platser i I klass men nu säger han att det står i systemet att han kunde inte boka det och väntelistan är stängt. Är det vanligt med Turkish? Eller ska jag ringa Svensk kundservice imorgon?
 
Pappainthesky skrev:Tack. Jag gjorde det nu och du var rätt. Den andra agenten hittade 4 platser i I klass men nu säger han att det står i systemet att han kunde inte boka det och väntelistan är stängt. Är det vanligt med Turkish? Eller ska jag ringa Svensk kundservice imorgon?Klicka för att utvidga...
Troligen married segments, tyvärr vanligt med TK. Bara för att det finns biljetter A-B och B-C betyder det inte alltid att du kan kombinera A-B-C.
 
Vad är billigaste zonen (poäng pris) just nu som flygs av Lufthansa med First Class.

Tidigare har jag för mig att det var Dubai men den rutten verkar ju nedlagd?
 
oneM skrev:Vad är billigaste zonen (poäng pris) just nu som flygs av Lufthansa med First Class.Tidigare har jag för mig att det var Dubai men den rutten verkar ju nedlagd?Klicka för att utvidga...
Nordamerika. Mexico är väl den som ger mest first per poäng om räknar flygtid. Till DXB är det bara SWISS som har first från LH-gruppen då LH flyger A330-300 som saknar first.
 
oneM skrev:Vad är billigaste zonen (poäng pris) just nu som flygs av Lufthansa med First Class.Tidigare har jag för mig att det var Dubai men den rutten verkar ju nedlagd?Klicka för att utvidga...




//uploads.tapatalk-cdn.com/20230213/336b8218de7418afd03d1974a2ec89ac.jpg
 
oneM skrev:Vad är billigaste zonen (poäng pris) just nu som flygs av Lufthansa med First Class.Tidigare har jag för mig att det var Dubai men den rutten verkar ju nedlagd?Klicka för att utvidga...
Indien är ut att vara billigast.










Eurobonus Award Planner

Få hjälp att planera din Eurobonus bonusresa och hitta SAS bonusbiljetter. Tjänsten är helt kostnadsfri. Bli medlem här »


favicon-32x32.png


awardplanner.se
 
Hej! Jag har lovat att hjälpa en kompis med resebokning men inser att jag inte riktigt förstår själv hur man gör. Det avser en resa till Hawaii under 2024 där önskemålet är First, eller delar av sträckan i business. Resan ska ske inom Star Alliance med en 2-4-1 (två personer).



Vad jag såg på Awardplanner så finns det bara First från Tokyo till Hawaii i *A. Och till Tokyo såg LHR och FRA enklast ut att avresa ifrån. Så min fråga, via SAS bokningsmotor för *A så tycker jag mig läst något om att den inte kan mixa reseklasser eller liknande? Måste jag söka resa ben för ben? Och sedan ringa in för att ansluta vissa ben? Och strategin för att hitta två platser i First, är det att boka det som finns och hoppas på att en plats till släpps?
 
palmen skrev:Det some gäller är most reasonable routing, och SAS lägger in veto att själva bestämma vad detta är från fall till fall.Finns inget i publicerade regler som gör att du inte får resa så, men de kan ju ha egna opublicerade regler för vad de får boka och att det faller på det. Tex går det att boka SQ, men de får inte boka det trots att det är möjligt. Kan vara samma här med någon icke publik regel eller så anser de inte att det är ok att åka t öl ICN först då det är en rätt ordentlig omväg.Klicka för att utvidga...
Ja, agenten började med att räkna antal legs och sa att allt var ok. Men sen hade jag lite frågor om incheckat bagage och då skulle hon kolla upp detta. När hon kom tillbaka så fick jag beskedet att det endast var 1 transfer inom Asien. Frågade då om man kunde läsa om detta. Hon sprang iväg och kollade upp och kom tillbaka och sa att detta inte var publicerat mot oss kunder utan va något internt.



Misstänker att om jag inte hade så många frågor om incheckat bagage att detta kunnat gå igenom om nu denna agent hade rättighet att biljettera resan. Har tidigare stött på agenter som kan biljettera direkt och vissa som måste skicka vidare till Eurobonusavdelningen.
 
Sullon skrev:Hej! Jag har lovat att hjälpa en kompis med resebokning men inser att jag inte riktigt förstår själv hur man gör. Det avser en resa till Hawaii under 2024 där önskemålet är First, eller delar av sträckan i business. Resan ska ske inom Star Alliance med en 2-4-1 (två personer).Vad jag såg på Awardplanner så finns det bara First från Tokyo till Hawaii i *A. Och till Tokyo såg LHR och FRA enklast ut att avresa ifrån. Så min fråga, via SAS bokningsmotor för *A så tycker jag mig läst något om att den inte kan mixa reseklasser eller liknande? Måste jag söka resa ben för ben? Och sedan ringa in för att ansluta vissa ben? Och strategin för att hitta två platser i First, är det att boka det som finns och hoppas på att en plats till släpps?Klicka för att utvidga...


Det är väldigt svårt att hitta First och Business till Hawaii med Eurobonus och vill man kunna boka resan långt i förväg så rekommenderar jag dig att leta efter en F eller C till USA's västkust och därifrån Economy Hawaii.



Hur det än slutar så hoppas jag att du hittar en resa som din kompis blir nöjd med!
 
gneken skrev:Misstänker att om jag inte hade så många frågor om incheckat bagage att detta kunnat gå igenom om nu denna agent hade rättighet att biljettera resan. Har tidigare stött på agenter som kan biljettera direkt och vissa som måste skicka vidare till Eurobonusavdelningen.Klicka för att utvidga...
Ang biljettering direkt, jag har även varit med om att agenten varit på väg att räkna ut skatter och biljetterna men sedan sagt något i likhet med ”nej just det, den här bokningen måste jag skicka till eurobonusavdelningen för biljettering”. Tycker därför att det verkar som att vissa som i teorin kan biljettera inte får göra det på alla typer av bokningar. Dock bara en observation/gissning och har ingen insyn i varför det skulle vara så.
 
Hur är det att mellanlanda i Taipei? Rolig lounge? Något jobbigt man behöver fixa administrativt inför en eventuell mellanlandning?
 
Minibiff skrev:Hur är det att mellanlanda i Taipei? Rolig lounge? Något jobbigt man behöver fixa administrativt inför en eventuell mellanlandning?Klicka för att utvidga...
Nej, inga konstigheter. Undvik STAR lounge och häng i Infinity om du har möjlighet. De kan kolla Covid cert men jag antar att din destination gör det också.
 
Back
Top