Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

Mr Basic

Medlem
Betalade pengar för att specifikt få en rad med extra benutrymme + fönster på flyget DOH-ARN hemresa från Zanzibar. När jag kom på flyget så var rad 14 som jag bokat en helt vanlig rad. Så jag antar att de bytt flygplan? Klagade men de sa typ - tough shit, du får klaga i efterhand. Gjorde det och fick nu ett svar i stil med nedan:

Economy Reserve selection and purchase is subject to availability of seats at time of check-in and is subject to Qatar Airways Conditions of Carriage for passengers and baggage. Economy Reserve selection may be restricted for operational and safety reasons and cannot be made for emergency exit seats, extra leg seats or bulkhead seats. There is a limited number of Economy Reserve seats available on each flight.

De erbjöd efter en del diskuterande andra platser men då flickvännen behöver ha fönster så tackade vi nej (hjälper henne med flygrädsla). Det var emergency exit-säten där det inte fanns fönster.

Kontentan är att de inte vill återbetala något och jag tycker det är helt åt helvete. Hur ska man ta dem på bästa sätt? Finns det nån ARN i Qatar?

(Deras supervisor vad sjukt dryg också och hotade med att slänga av oss från planet om vi inte accepterade våra standardplatser)
Jag tycker du har rätt i sak, får man inte det man betalat för ska man få pengarna åter (såvida de inte friskrivit sig men det borde du kunna kolla upp vad som gäller vid t ex flygplansbyte).
Du kan säkert köra detta i botten och lyckas men det kommer krävas extremt mkt tid, kraft och livsglädje - är det värt det (nu har jag ingen aning om hur mkt ni betalade)? :rolleyes:
Till sist, sluta betala med debitkort/banköverföring.
 

QR A319

Medlem
Betalade pengar för att specifikt få en rad med extra benutrymme + fönster på flyget DOH-ARN hemresa från Zanzibar. När jag kom på flyget så var rad 14 som jag bokat en helt vanlig rad. Så jag antar att de bytt flygplan? Klagade men de sa typ - tough shit, du får klaga i efterhand. Gjorde det och fick nu ett svar i stil med nedan:

Economy Reserve selection and purchase is subject to availability of seats at time of check-in and is subject to Qatar Airways Conditions of Carriage for passengers and baggage. Economy Reserve selection may be restricted for operational and safety reasons and cannot be made for emergency exit seats, extra leg seats or bulkhead seats. There is a limited number of Economy Reserve seats available on each flight.

De erbjöd efter en del diskuterande andra platser men då flickvännen behöver ha fönster så tackade vi nej (hjälper henne med flygrädsla). Det var emergency exit-säten där det inte fanns fönster.

Kontentan är att de inte vill återbetala något och jag tycker det är helt åt helvete. Hur ska man ta dem på bästa sätt? Finns det nån ARN i Qatar?

(Deras supervisor vad sjukt dryg också och hotade med att slänga av oss från planet om vi inte accepterade våra standardplatser)

Ni har inte betalat för extra legroom seat utan valt en preferred seatrow istället. Jag bifogar en bild som visar hur det ser ut och det är högst eländigt att det ser ut som det gör när rad 13 i allra högsta grad existerar ombord.
Rad 11-16 är som sagt preferred seats och kan bokas gratis av statusmedlemmar men om andra kunder föredrar att sitta långt fram i kabinen så går det att, mot avgift boka dessa.
Rad 10 samt rad 26 är de enda longlegsäten som existerar på QRs dreamliner787-8 och även dessa kan bokas av platinum resenärer eller bokas för en högre avgift än preferred seat av icke status resenärer.

Förövrigt så tycker jag det verkar som crew gjorde ett bra försök att hjälpa er med flytt till extra legroom rad 26 men ni tackade nej. Vad var det du och flickvän krävde mer utav besättningen?

Jag har gjort mer än 250 flygningar med Qatar Airways de senaste 15 åren och har nog aldrig blivit dåligt bemött ombord och tycker faktiskt inte att du blivit det heller...

Hälsningar från Lillkärran.
Seatmap rad 10 787.png
 

henrik l

Medlem
Har en bokning Arlanda-Doha-Bangkok-Doha-Rom. För någon dag sedan (10 dagar före avgång) fick jag ett mail att Doha-Bangkok var inställt enligt ursprunglig bokning. Sedan var det den vanliga harangen med voucher och jag erbjöds en fligt mellan Doha - Bangkok, som landar en timme efter det att mitt flyg skall gå tillbaka till Doha i påskveckan. Nu ser jag både på Qatars hemsida och Expertflyer att att flighten finns tillgänglig, men med ett annat "fligh number". Någon som har varit med om detta? Jag ska ringa Qatar och påpeka problemet.

Sedan finns det andra spännande komponenter i denna resa, men dom tar i tråden om resa till Bangkok och pass som går ut i juni.
 

lillemannen

Medlem
Vilka tomtar dessa Qatar är. Först blev det Finnair från Doha till Köpenhamn (ok) men nu har man lyckats ge mig en plats på sunkig A330 utan lie flat stol. Nä, skall försöka komma ur detta annars får det bli att avboka.
 

Flyer722

Medlem
Vilka tomtar dessa Qatar är. Först blev det Finnair från Doha till Köpenhamn (ok) men nu har man lyckats ge mig en plats på sunkig A330 utan lie flat stol. Nä, skall försöka komma ur detta annars får det bli att avboka.
Vad vill du komma fram till? Du kommer fortfarande ha en av de bästa mjukvaran i luften.
 

lillemannen

Medlem
Vad vill du komma fram till? Du kommer fortfarande ha en av de bästa mjukvaran i luften.
Nä det kommer jag inte enligt mig. Har flugit +50 ggr med Qatar och detta är inte värdigt Qatar. Det var inte därför jag valde den rutten från Thailand för att få ett säte i en sunkig föråldrad A330. Med parsäten som inte går att fälla helt ner och är likvärdigt med den gamla SAS business där du glider ner hela tiden i stolen på ett nattflyg. Maten/drycken på ett nattflyg vid midnatt bryr jag mig inte om, där min prio är att sova.

Det är stor skillnad att flyga 787 eller 350 och då få en gammal 330
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Nä det kommer jag inte enligt mig. Har flugit +50 ggr med Qatar och detta är inte värdigt Qatar. Det var inte därför jag valde den rutten från Thailand för att få ett säte i en sunkig föråldrad A330. Med parsäten som inte går att fälla helt ner och är likvärdigt med den gamla SAS business där du glider ner hela tiden i stolen på ett nattflyg. Maten/drycken på ett nattflyg vid midnatt bryr jag mig inte om, där min prio är att sova.

Det är stor skillnad att flyga 787 eller 350 och då få en gammal 330
Om du nu åkt med Qatar +50ggr så vet du att du har haft större chans att få den gamla stolen i B777 gentemot q-suite mellan skandinavien och doha förra och året innan det. Frekventa Qatar resenärer vet om att bolaget har en konstig flotta med alla olika sorters stolar så förstår inte hur Qatar blir tomtar för detta.
 

pep

Medlem
På biz-sæder med kun 160 grader decline sover jeg faktisk bedre ved at ligge "omvendt" med benene opad. I eco sover jeg bedst på 3 sæder, eller tager en tørn nede på gulvet hvis jeg kan blive enig med mine naboer, der da kan tage sæderne for sig selv. Gulvet larmer dog en del, så dobbelt høreværn og hovedpuder er nærmest nødvendigt for at nyde det.
 

palmen

Moderator
Nä det kommer jag inte enligt mig. Har flugit +50 ggr med Qatar och detta är inte värdigt Qatar. Det var inte därför jag valde den rutten från Thailand för att få ett säte i en sunkig föråldrad A330. Med parsäten som inte går att fälla helt ner och är likvärdigt med den gamla SAS business där du glider ner hela tiden i stolen på ett nattflyg. Maten/drycken på ett nattflyg vid midnatt bryr jag mig inte om, där min prio är att sova.

Det är stor skillnad att flyga 787 eller 350 och då få en gammal 330
Är det inte Finnairs senaste produkt på A330 man får på dessa Qatar flighter?
Den stolen som antingen är rakt upp eller lie flat? Dvs man kan inte fälla halvvägs.
 
Toppen