Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

mha321

Medlem
Jag skulle för det första välja den version som just ditt flygbolag länkar till...

I mitt fall har jag på alla mina senaste rundor fått med mig pappret hem igen, alla har sagt att det är någon annan som ska ta det. I slutändan ingen...

Men det betyder inte att jag skulle chansa på att inte ta med det. Visst delar de ut dem men det kan ju bli jobbigt om man tex har en kort connection pga en försening, då är det skönt att ha allt klart.
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle för det första välja den version som just ditt flygbolag länkar till...

I mitt fall har jag på alla mina senaste rundor fått med mig pappret hem igen, alla har sagt att det är någon annan som ska ta det. I slutändan ingen...

Men det betyder inte att jag skulle chansa på att inte ta med det. Visst delar de ut dem men det kan ju bli jobbigt om man tex har en kort connection pga en försening, då är det skönt att ha allt klart.
Det beror på hur man åker och med vem. SAS samlar in det i avgångsporten för det flyg som tar dig över pölen, medan andra bolag tar det i incheckningen. Kontentan blir att om du exempelvis åker med SAS till London och sedan vidare med United, så kommer inte SAS att ta den vid incheckningen, och inte heller United då de samlar in attestation-forms vid incheckningen och inte i avgångsporten.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det beror på hur man åker och med vem. SAS samlar in det i avgångsporten för det flyg som tar dig över pölen, medan andra bolag tar det i incheckningen. Kontentan blir att om du exempelvis åker med SAS till London och sedan vidare med United, så kommer inte SAS att ta den vid incheckningen, och inte heller United då de samlar in attestation-forms vid incheckningen och inte i avgångsporten.

Fast riktigt så förutsägbart är det inte. Tex Austrian till Wien och Austrian till USA så säger incheck (visserligen sas personal) att den vill de ha före boarding i Stockholm. Boarding personalen där säger att den vill de ha i Wien. Men i Wien frågar de inte om något.

Men det kan såklart, och kanske troligt, vara att det bara blir så med de bolag som har sas som handler på Arlanda. Eller något sådant. Men utan att veta det så det jag det som oförutsägbart :)
 

NotRyan

Medlem
Fast riktigt så förutsägbart är det inte. Tex Austrian till Wien och Austrian till USA så säger incheck (visserligen sas personal) att den vill de ha före boarding i Stockholm. Boarding personalen där säger att den vill de ha i Wien. Men i Wien frågar de inte om något.

Men det kan såklart, och kanske troligt, vara att det bara blir så med de bolag som har sas som handler på Arlanda. Eller något sådant. Men utan att veta det så det jag det som oförutsägbart :)
Troligen så är det så ja, att Austrian tar den vid incheckning, medan SAS-personalen i Stockholm aldrig tar den vid incheckning, utan att det sköts vid gate för flyget över pölen, alltså tas den inte vid den SGH-hanterade gaten till Wien och inte heller i Wien då deras process är att ta den vid incheckning.

Jag undrar om någon har varit med om att SAS incheckning i Stockholm tar formuläret när resan börjar här och något annat bolag sköter flighten över pölen?
 

LarsCph

Medlem
Interessant - det er stadig dokumentet med expiration 12/31/2022 som SAS henviser til - jeg flyver til Washington på Søndag og det er det dokument som er expired jeg får hvis jeg følger linket i mail beskeden fra SAS som jeg fik i går. Jeg satser, udfylder det og tænker det nok fungerer :)

Den fungerede - dokumentet skulle afleveres ved boarding, personalet checkede udelukkende pas + boarding kort og skulle blot lægge dokumentet på bordet ved check-in. Alt som normalt ved ankomst i Dulles Airport, de har stadig de mærkelige people movers og 40 minutters kø i emigration.
 

Ano

Medlem
Till er som rest in i USA på senaste tiden,- med enbart 2 tagna vaccinationsdoser.
- Vilket datum fick ni er senaste dos, och har det spelat någon roll?

Min senaste dos togs i Juni 2021.

(I vaccinations-passens början pratades en del om 270 dagars regeln, men verkar i vissa sammanhang inte vara speciellt hårt kring det längre?)
Min fråga är således om jag uppfyller vaccinationskraven för inresa ( dvs. 2 doser), oavsett när den senaste togs?
 

LarsCph

Medlem
Till er som rest in i USA på senaste tiden,- med enbart 2 tagna vaccinationsdoser.
- Vilket datum fick ni er senaste dos, och har det spelat någon roll?

Min senaste dos togs i Juni 2021.

(I vaccinations-passens början pratades en del om 270 dagars regeln, men verkar i vissa sammanhang inte vara speciellt hårt kring det längre?)
Min fråga är således om jag uppfyller vaccinationskraven för inresa ( dvs. 2 doser), oavsett när den senaste togs?

Det är inget man har kollat när jag har rest, vaccinationsdatum. Denne vecka till Washington var det bara intyget man skriver på som skulle lämnas ved gaten.
 

Thocar

Medlem
Till er som rest in i USA på senaste tiden,- med enbart 2 tagna vaccinationsdoser.
- Vilket datum fick ni er senaste dos, och har det spelat någon roll?

Min senaste dos togs i Juni 2021.

(I vaccinations-passens början pratades en del om 270 dagars regeln, men verkar i vissa sammanhang inte vara speciellt hårt kring det längre?)
Min fråga är således om jag uppfyller vaccinationskraven för inresa ( dvs. 2 doser), oavsett när den senaste togs?
Om du har 2 doser av godkända vaccin enligt "https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/proof-of-vaccination.html#covid-vaccines" så är det tillräckligt för inresa i USA, ta med giltigt "EU Digital COVID Certificate" gärna utskrivet, finns att hämta på "https://covidbevis.se/vaccinationsbevis-web/"
När doserna togs har ingen betydelse, bara att man är "fullvaccinerad".
 
Toppen