Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

tidyverse

Medlem
Jag reser snart till USA med en ovaccinerad tvååring. Tvååringen hamnar då i kategorin "B. NOT FULLY VACCINATED OR UNWILLING TO PROVIDE PROOF OF VACCINATION" och där blir det att fylla i "Child ages 2 through 17 years (complete D only, then sign the form to complete Attestation).".

Men tittar men sen i "D" så står att man ska testa sig 3-5 dagar efter ankomst. Hur fungerar detta i praktiken: min gissning är att man inte måste uppsöka någon mottagning för detta utan att hemmatest är ok, men då registreras det ju ingenstans vilket väl innebär att många inte ens gör detta?
 

LarsCph

Medlem
Men tittar men sen i "D" så står att man ska testa sig 3-5 dagar efter ankomst. Hur fungerar detta i praktiken: min gissning är att man inte måste uppsöka någon mottagning för detta utan att hemmatest är ok, men då registreras det ju ingenstans vilket väl innebär att många inte ens gör detta?
Du skal selv ordne testen (hjemme test er OK) og så agere hvis den er positiv. Det registreres ikke. Jeg skal ikke gætte på hvor mange undlader at gøre det, men du skriver jo under på et officielt dokument hvor du angiver at du vil overholde reglerne.
 

Hachans

Medlem
Till er som rest in i USA på senaste tiden,- med enbart 2 tagna vaccinationsdoser.
- Vilket datum fick ni er senaste dos, och har det spelat någon roll?

Min senaste dos togs i Juni 2021.

(I vaccinations-passens början pratades en del om 270 dagars regeln, men verkar i vissa sammanhang inte vara speciellt hårt kring det längre?)
Min fråga är således om jag uppfyller vaccinationskraven för inresa ( dvs. 2 doser), oavsett när den senaste togs?

Observera att ditt intyg har en sista giltighetsdag. Ett nytt är ju snabbt fixat men tråkigt om man står i immigrationen och behöver lösa det.
 

Tomas E

Medlem
Har det framgått när detta ska börja gälla? Såg att bortfallet av vaccinkrav röstades igenom 227 mot 201.
USAs kongress har som bekant två kammare. Förslaget om att ta bort vaccinkravet (och därmed "köra över" administrationen) har röstats igenom i representanthuset, men måste också ta sig till senaten, där majoritetsförhållandena är annorlunda.

"The bill, House Resolution 185, passed in the House of Representatives on February 8, 2023, and will now move to the Senate for consideration. There is no indication of whether the Upper House will consider the legislation."


Så helt oklart både om och när något faktiskt ändras. Just nu är reglerna oförändrade.
 

Homer

Medlem
Har det framgått när detta ska börja gälla? Såg att bortfallet av vaccinkrav röstades igenom 227 mot 201.


Bara första steget är taget än så länge

The bill, House Resolution 185, passed in the House of Representatives on February 8, 2023, and will now move to the Senate for consideration.
There is no indication of whether the Upper House will consider the legislation.


1676044470677.png


 

Ricci

Medlem
USAs kongress har som bekant två kammare. Förslaget om att ta bort vaccinkravet (och därmed "köra över" administrationen) har röstats igenom i representanthuset, men måste också ta sig till senaten, där majoritetsförhållandena är annorlunda.

"The bill, House Resolution 185, passed in the House of Representatives on February 8, 2023, and will now move to the Senate for consideration. There is no indication of whether the Upper House will consider the legislation."


Så helt oklart både om och när något faktiskt ändras. Just nu är reglerna oförändrade.
Helt klart blir man lite nyfiken hur Senaten kommer att rösta. :)
 

Homer

Medlem
11:e maj låter ju som ett bra stalltips


The COVID-19 national emergency and public health emergency (PHE) were declared by the Trump Administration in 2020.
They are currently set to expire on March 1 and April 11, respectively.
At present, the Administration’s plan is to extend the emergency declarations to May 11, and then end both emergencies on that date.
This wind-down would align with the Administration’s previous commitments to give at least 60 days’ notice prior to termination of the PHE.

 
Toppen