Senaste nytt

SKARPT LÄGE - Nekad ombordstigning - fast i Krabi

JacobGBG

Medlem
Krävs det inresa till Malaysia om du endast gör transit på KUL och möter upp familjen där lagom till hemresan?

Direktflyg Krabi till KUL bör väl vara billigare än enkel hem hela vägen.
Frågade AirAsia om det. Är det olika pnr så ville dom inte vara med.
 

MartinH

Medlem
Frågade AirAsia om det. Är det olika pnr så ville dom inte vara med.
Precis. Ska nog gå med intl transfer, men flygbolaget från Krabi lär inte vilja släppa på dig. Speciellt Air Asia med transfer från KLIA2 till KUL. Testa land border? Om du kan ta dig till gränsen så ska tåg från norra Malaysia till KUL vara bra.
 

hco

Medlem
Verkar som det blir direkt från Krabi. Finns ju ett säkerhetsmomenet i att lite desperat efterfråga taxi till Phuket på 3h som ensam resande.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att ta en riktig taxi eller be ditt hotell ringa fram en transfer med bil till Phuket från Krabi.

(Baserat på tiden jag arbetade och bodde i Thailand, bl a med projekt i just Krabi)

Men...
Har nu löst en fullflex biljett med Turkish hem. Så får jag i lugn och ro på något hotell i Krabi kolla på alternativ.

...nu har du ju fixat ett annat alternativ ändå. Som med tanke på omständigheterna nog är skönast ändå.

Tråkig avslutning men hoppas ni hade det bra med familjen i Krabi!

Har du dötid innan ditt flyg och behöver slappna av kolla in bad i någon av de varma källorna. Avstressande.
 

JacobGBG

Medlem
Uppskattar alla idéer. Tänkte också i tankarna om att dra via HKT och landgränsen men utdelningen på den korta vistelsen i förhållande till risken innebär nog att jag har tyvärr avfärdat de alternativen.

Just nu har jag som sagt full flex biljett KBV-BKK -IST-GOT. Då jag har 9h transfer i både BKK i både Bkk och Ist så har jag försökt ringa Turkish kundsupporten för att få till en övernattning i antingen bkk eller Ist. Thy supporten har problem däremot med att nå Bangkok airways då dessa äger första sträckan. Tror ni jag har bättre chans att lösa en sån overnight på plats i bkk/Ist trots att resan då är påbörjad?
 

Mimmisa

Medlem
Det handlar bara om 3 dagar i KUL innan hemresan, idag söndag svarar inte svenska ambassaden i telefonen. Så jag ser bara inte att tiden finns för att lösa detta annat än att möjligtvis hinna på familjen till hemresan. Jag har nog inte den mentala styrkan att ge mig på den processen och ta mig till Bangkok för ett kanske kanske...

Uppskattar dock tipset. Jag har nog gett upp lite här.

Har du testat kontakta UD-Jouren? Dom kanske kan ge några tips om det inte går att få tag på ambassaden?
https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/kontakta-ud-i-konsulara-arenden/
 

henke12

Medlem
Bra inspel med att hitta ett bolag som flyger HKT/KBV-KUL för att ansluta där,

Har jag förstått det rätt har ni någon slags open jaw resa (minns att du hade ett dilemma om att åka EVA C eller inte)!
GOT-FRA-DEL-BKK / KUL-xxx-GOT ?

Fakta
- Du är "fast" i Thailand, dvs ingen mening att harva upp till BKK för att skaffa ett provisoriskt pass och eventuellt kunna njuta av 1,5 dag i Malaysia
- Hemresan på din open jaw är "bränd" - spelar ingen roll om du åker på den eller inte. Inga slantar/poäng kommer att återbetalas.

2 vägar att gå som jag ser det!

1/ Bryt ihop och kom igen, strunta i familjen och
boka på enklaste sätt resa hem så snart det går. Cashbiljetter eller någon slags poänghistoria.
Njut av egentiden och se till att fylla kylskåpet innan familjen kommer hem :)

2a/ Softa på hotellet i Krabi, be dem lösa transfer till HKT och boka billigaste möjliga Malaysian HKT-KUL samma dag som KUL-xxx och hoppas de kan checka in dig hela vägen till GOT på befintlig bokning
Vet inte vilket bolag du åker vidare med men Malaysian (MH) har interline med de flesta bolag.
Det är dock ingen rättighet men förklara ditt dilemma och håll tummarna!
1673190623775.png

Går det inte, Kör alternativ 1. Ta HKT-KUL biljetten på shit happends kontot..


2b/ Samma som 2b/, men kör fullt återbetalningsbar HKT-KUL samt ha en fullt återbetalningsbar HKT-GOT cash/poäng som backup.




Jag personligen hade försökt med 2a!
Och framförallt håll oss uppdaterade!
 

henke12

Medlem
Tror ni jag har bättre chans att lösa en sån overnight på plats i bkk/Ist trots att resan då är påbörjad?
Vad menar du?
Vill du boka om biljetten?
Eller har du 2x9h layover som du vill ha?
Jag vill minnas att TK fixar hotell vid long layover på IST om man åker C. Det löser sig säkert på plats.
Att TK ska lösa hotell i BKK när du ansluter från PG(Bangkok Airways) finner jag osannolikt.
Känns som hotellkostnaderna är småpotatis ändå, bättre att försöka njuta nu och ta det som det kommer
 

JacobGBG

Medlem
Vad menar du?
Vill du boka om biljetten?
Eller har du 2x9h layover som du vill ha?
Jag vill minnas att TK fixar hotell vid long layover på IST om man åker C. Det löser sig säkert på plats.
Att TK ska lösa hotell i BKK när du ansluter från PG(Bangkok Airways) finner jag osannolikt.
Känns som hotellkostnaderna är småpotatis ändå, bättre att försöka njuta nu och ta det som det kommer
Nej Jag hoppas på att ändra en 9h connection på endera plats till att istället ta flyg nästa dag. Dvs ändra bokning och lägga till overnight layover. Självklart får jag bekosta hotellvistelse själv.
 
Toppen