Åh, den här tråden var intressant! Att jag inte upptäckt den förut! Jag är biltokig och egenföretagare, så förmånsbil känns naturligt. Kanske kan få lite bra tips här! När jag först startade firman skaffade jag mig en Passat EcoFuel av den enkla anledningen att det var en stor, bekväm och bra bil som gav helt sanslöst låga driftskostnader med alla subventioner. När det gick bra så blev jag sugen på att uppgradera den, för även om det var en bra bil så var den rätt tråkig, så det blev en nybeställning när bilen inte ens var ett år gammal.
Jag provkörde lite av varje. Nya A6 fanns inte då och jag ville inte köpa en utgående modell. Nya 5-serien hade ganska just kommit, och skulle precis lanseras som kombi. Den fastnade jag verkligen, verkligen, verkligen för. Jag provkörde 530d och var helt såld. Den känns som den bästa allroundbilen, punkt. Grejen är bara den att jag anser att det i mångt och mycket är utrustningen som verkligen gör en bil njutbar i längden, och med min utrustningsnivå skulle en 530d gå på ca 800k. De tar verkligen ohemult betalt för tillvalen. Jag hade bestämt mig för att försöka hålla mig under 500k eftersom förmånsvärdet skjuter i höjden nåt så fruktansvärt när man är över 7,5 basbelopp sen länge, och då var det en ganska snålt utrustad 520d som gällde, vilket inte lockade. Till saken hör också att min fru vägrar BMW pga deras image, men hon får väl helt enkelt vänja sig tänker jag.
Vad det till slut blev var en ny Passat med 3,6-motorn (300 hk, fyrhjulsdrift och DSG-låda - en fröjd). Med all utrustning (såsom radarfarthållare, panoramatak, GPS, rubbet verkligen) landade den ändå under halvmiljonen. Det är en sjukt prisvärd bil och jag är jättenöjd med tanke på vad jag betalade, även om det fortfarande kliar i premiumtarmen. En fördel är också att den inte sticker i ögonen på folk på det sätt som ni varit inne på här. Vad jag inte hade räknat med var törsten. Jag kan inte köra skiten under 1,4 liter blandad förbrukning, vilket innebär ett ganska digert bensinkonto. Jag kör ca 3000 mil om året.
Bilen är 1,5 år gammal nu och omväxling förnöjer, så jag har börjat titta på ersättare. Just för förbrukningen så börjar jag inse att det får bli en traktor ändå (läs: diesel). Kanske till och med en sur, puttrig dieselfyra. Med en tillräckligt premiummässig bil i övrigt kanske det är så tyst att man inte behöver höra skiten? Fast helst en dieselsexa. Att BMW börjat downsizea bort de billigare sexorna tycker jag är skandal och katastrof. Effekten är viktig men ljudet och gångkulturen är viktigare.
Nu när Jaguar XF Sportbrake kommit så tänkte jag att jag skulle försöka få till en provkörning av både 2.2D och 3.0D. Vad jag oroar mig för där är mest att den kommer vara för liten för en tvåbarnsfamilj som är helt oförmögen att packa lätt. Passaten tycker jag är i minsta laget med gigantiska barnstolar (passagerarsätet är knappt användbart om man är över 175 cm lång).
Soooo, long story short: nån som har någon bra rekommendation om vad jag borde titta på? Främst vill jag ju få ner mina kostnader, men jag kan gå upp lite i pris om jag i gengäld får ner bränsleförbrukningen massivt. En bra automatlåda är också ett krav.