Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nu blir det väl lite off-topic, för arbetsgivaren kommer nog inte erbjuda varken Maserati eller Jaguar som tjänstebil:p
Jasså? De säljer ju dieslar i Sverige och en Sportbrake diesel är nog en bra konkurrent till vanliga V70/Passaten. En GT är det dock mycket svårare att få som en personalbil, men hej: BMW fanns inte heller på listan för 7-8 år sen, numera är den i top 5.
 
Hade inte varit fel med en Maserati inte. Eller en Panamera. Tyvärr hade det väl inte räckt med att plocka bort betäckningarna för att få kärran att se lite billigare ut.
Skall ju vara så förbannat känsligt detta med bilar. Svårt för folk och även arbetsgivare att förstå att om man skall tillbringa en sjuhelvetes massa timmar i bilen så måste det vara en bil man trivs i
 
Skall ju vara så förbannat känsligt detta med bilar. Svårt för folk och även arbetsgivare att förstå att om man skall tillbringa en sjuhelvetes massa timmar i bilen så måste det vara en bil man trivs i

Jag förstår inte varför det ska vara så känsligt vilket märke man kör. Jag jobbade som konsult och då var det väldigt känsligt vad man kommer i för bil.. Jag kommer ihåg när jag bytte till en Audi A4 som bara kostade 300tkr så blev det knorr hos vissa kunder... Sedan bytte jag till en Volvo XC70 för 450tkr, då hörde jag ingenting, men då var det väl inte så kul att gnälla då det var en Volvo antar jag
 
Jag förstår inte varför det ska vara så känsligt vilket märke man kör. Jag jobbade som konsult och då var det väldigt känsligt vad man kommer i för bil.. Jag kommer ihåg när jag bytte till en Audi A4 som bara kostade 300tkr så blev det knorr hos vissa kunder... Sedan bytte jag till en Volvo XC70 för 450tkr, då hörde jag ingenting, men då var det väl inte så kul att gnälla då det var en Volvo antar jag

I Asien är det istället cheferna som "knorrar":
Hade en vän som jobbade i Singapore och han tvingades sälja sin privata bil för att chefen på företaget hade en mindre exklusiv bil. Tror det handlade om en Ferrari 430 vs en Mercedes S-klass
 
I Asien är det istället cheferna som "knorrar":
Hade en vän som jobbade i Singapore och han tvingades sälja sin privata bil för att chefen på företaget hade en mindre exklusiv bil. Tror det handlade om en Ferrari 430 vs en Mercedes S-klass

Är det detta som kallas "i-lands problem"? :)
 
Sedan bytte jag till en Volvo XC70 för 450tkr, då hörde jag ingenting, men då var det väl inte så kul att gnälla då det var en Volvo antar jag

Farsan jobbade som säljare mot verkstadsindustri ett tag på ett bolag där man bara fick välja på SAAB eller Volvo. Däremot fick man plocka ut vad som helst ur deras sortiment så länge man inte hade några dekaler som talade om vad det var. Detta kom sig av att ifall du kommer i en fin Audi så gnäller folk över den "dyra bilen" men om du kommer i en Volvo är det ingen som reflekterar över att det är en skitdyr bil - det är ju bara en Volvo!
 
I Asien är det istället cheferna som "knorrar":
Hade en vän som jobbade i Singapore och han tvingades sälja sin privata bil för att chefen på företaget hade en mindre exklusiv bil. Tror det handlade om en Ferrari 430 vs en Mercedes S-klass

Behöver ibland bara åka till DE för att råka ut för samma saker. Man skall inte parkera en S-Klass bredvid direktionen som kanske bara åker E-Klass eller 5-Serie
Då blir det tråkigheter;)
 
Visst är det fascinerande. Och det är väl likadant var än man kommer. T o m i Luxemburg har man börjat gnälla om du kommer i en Cayenne och vill göra affärer
Och en A7 i Norge har väckt lite ont blod i jämförelse med demaskerad 5-serie.

Ellers kan man tigga till sig ett klistermärke från biluthyrare. Var ingen som gnällde på värsta Z4 eftersom det satt ett Sixtmärke på plats
 
Åh, den här tråden var intressant! Att jag inte upptäckt den förut! Jag är biltokig och egenföretagare, så förmånsbil känns naturligt. Kanske kan få lite bra tips här! När jag först startade firman skaffade jag mig en Passat EcoFuel av den enkla anledningen att det var en stor, bekväm och bra bil som gav helt sanslöst låga driftskostnader med alla subventioner. När det gick bra så blev jag sugen på att uppgradera den, för även om det var en bra bil så var den rätt tråkig, så det blev en nybeställning när bilen inte ens var ett år gammal.

Jag provkörde lite av varje. Nya A6 fanns inte då och jag ville inte köpa en utgående modell. Nya 5-serien hade ganska just kommit, och skulle precis lanseras som kombi. Den fastnade jag verkligen, verkligen, verkligen för. Jag provkörde 530d och var helt såld. Den känns som den bästa allroundbilen, punkt. Grejen är bara den att jag anser att det i mångt och mycket är utrustningen som verkligen gör en bil njutbar i längden, och med min utrustningsnivå skulle en 530d gå på ca 800k. De tar verkligen ohemult betalt för tillvalen. Jag hade bestämt mig för att försöka hålla mig under 500k eftersom förmånsvärdet skjuter i höjden nåt så fruktansvärt när man är över 7,5 basbelopp sen länge, och då var det en ganska snålt utrustad 520d som gällde, vilket inte lockade. Till saken hör också att min fru vägrar BMW pga deras image, men hon får väl helt enkelt vänja sig tänker jag.

Vad det till slut blev var en ny Passat med 3,6-motorn (300 hk, fyrhjulsdrift och DSG-låda - en fröjd). Med all utrustning (såsom radarfarthållare, panoramatak, GPS, rubbet verkligen) landade den ändå under halvmiljonen. Det är en sjukt prisvärd bil och jag är jättenöjd med tanke på vad jag betalade, även om det fortfarande kliar i premiumtarmen. En fördel är också att den inte sticker i ögonen på folk på det sätt som ni varit inne på här. Vad jag inte hade räknat med var törsten. Jag kan inte köra skiten under 1,4 liter blandad förbrukning, vilket innebär ett ganska digert bensinkonto. Jag kör ca 3000 mil om året.

Bilen är 1,5 år gammal nu och omväxling förnöjer, så jag har börjat titta på ersättare. Just för förbrukningen så börjar jag inse att det får bli en traktor ändå (läs: diesel). Kanske till och med en sur, puttrig dieselfyra. Med en tillräckligt premiummässig bil i övrigt kanske det är så tyst att man inte behöver höra skiten? Fast helst en dieselsexa. Att BMW börjat downsizea bort de billigare sexorna tycker jag är skandal och katastrof. Effekten är viktig men ljudet och gångkulturen är viktigare.

Nu när Jaguar XF Sportbrake kommit så tänkte jag att jag skulle försöka få till en provkörning av både 2.2D och 3.0D. Vad jag oroar mig för där är mest att den kommer vara för liten för en tvåbarnsfamilj som är helt oförmögen att packa lätt. Passaten tycker jag är i minsta laget med gigantiska barnstolar (passagerarsätet är knappt användbart om man är över 175 cm lång).

Soooo, long story short: nån som har någon bra rekommendation om vad jag borde titta på? Främst vill jag ju få ner mina kostnader, men jag kan gå upp lite i pris om jag i gengäld får ner bränsleförbrukningen massivt. En bra automatlåda är också ett krav.
 
Toppen