Frågor om att boka Eurobonus award resa

LakeOfFire skrev:Ny här så ber om ursäkt i förskott för sånt som jag borde veta, har sökt i forumet men inte lyckats hitta:Jag har bokat in en resa till London med EB-poäng i Fly Premium i april 2023. Fick tag på och bokade biljetter men hemresan fanns bara med 06:40-flighten, lite tidigt med mindre barn.Finns det någon tjänst där jag kan hålla koll på om platser på senare flighter avbokas? Jag har konto på Awardplanner men bevakning verkar inte finnas.Klicka för att utvidga...
Awardfares kan du skapa bevakningar på

toer00 skrev:När brukar de ha A330 då?? Är IAD den "lättaste" SAS USA destinationen att hitta platser till i business...?Klicka för att utvidga...
Det varierar, det verkar vara A321 nu under vintern, har själv bokad i februari hörde en BC medlem som har modellen i början av december.

Kolla på SAS eller Expertflyer

Det är lätt att hitta bonusresor till IAD under vintern

Jag tror att IAD inte har mycket cargo så det är antalet passagerare som styr viken modell det är

LakeOfFire skrev:Finns det någon tjänst där jag kan hålla koll på om platser på senare flighter avbokas? Jag har konto på Awardplanner men bevakning verkar inte finnas.Klicka för att utvidga...
Testa Expertflyer, men det kostar i premiumversion. Du lägger in bevakning på önskad reseklass, datum och flight och när plats finns så får du ett mail.

Hallå,

Åker ZNZ-ADD-CDG-ARN-GOT i morgon efter en härlig vecka på Zanzibar.

Är ekonomi på benet ZNZ-ADD och tänkte eventuellt försöka ringa Ethiopian för att höra om de kan uppgradera oss. Anledningen är att vi blev ombokade på vägen ner med kort varsel vilket gjorde att vi tappade lite tid på plats. Skitgrej egentligen, men kanske värt ett försök.

Nu till frågan, tror ni att det finns någon risk att bokningen blir kass om de gör något fel eller liknande? Är det med andra ord värt risken?

RhinoG skrev:Hallå,Åker ZNZ-ADD-CDG-ARN-GOT i morgon efter en härlig vecka på Zanzibar.Är ekonomi på benet ZNZ-ADD och tänkte eventuellt försöka ringa Ethiopian för att höra om de kan uppgradera oss. Anledningen är att vi blev ombokade på vägen ner med kort varsel vilket gjorde att vi tappade lite tid på plats. Skitgrej egentligen, men kanske värt ett försök.Nu till frågan, tror ni att det finns någon risk att bokningen blir kass om de gör något fel eller liknande? Är det med andra ord värt risken?Klicka för att utvidga...

Jag tror att risken för att de sabbar er bokning är låg (men det finns såklart folk som klarar allt, så man ska aldrig säga aldrig).

Jag skulle dock även tro att sannolikheten att ni blir uppgraderade på det sättet är extremt låg, så om ni nu redan tappat lite tid på plats så skulle jag satsa på att njuta av sista dagen där istället för att vänta i telefonkö till Ethiopian. Ni kan ju testa att fråga snällt vid incheckningen istället (även där låg sannolikhet, men tror ändå de har större möjligheter).

Bokade om en resa där jag bytte ut två ben i ekonomi till business. Där blev jag tydligen tvungen att ändra sträckan mellan ARN-LHR till ekonomi från plus på grund av ”olika bokningsklasser”, hade plus/first/ekonomi innan. Hade inte tid att ställa fler frågor då det tog väldigt lång tid att ändra bokningen.

Någon som stött på det tidigare och kan bekräfta att det faktiskt stämmer? Haft otur senaste kontakterna med kundtjänst och han verkade vara väldigt ny, tvivlar därför på att det stämmer.

Flyger SAS, ANA och Thai om det är till någon hjälp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, så länge alla på bokningen har samma bokningsklass på samma ben är kan du ha olika bokningsklass på resp. ben. Alltså bör plus/first/ekonomi fungera.

majoren skrev:Nej, så länge alla på bokningen har samma bokningsklass på samma ben är kan du ha olika bokningsklass på resp. ben. Alltså bör plus/first/ekonomi fungera.Klicka för att utvidga...

Så jag uppfattat det tidigare och även bokat, det jag ville ändra till var plus/first/business och fick ekonomi/first/business. Fick även returen uppdelad i två resor, fått liknande tidigare men kommer inte ihåg om det ändrades per automatik eller vid tidigare ombokningstillfälle.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har lite smått börjat planera för nästa jul-/nyårsresa (2023/2024). Rekar lite inför att biljetter släpps senare bara.

Planen är att besöka Singapore och Malaysia. Poängpriset dit är ju relativt dyra så funderar på om det är mer värt att boka till någon billigare destination i närheten och sedan köpa revenue-biljetter XXX-SIN-KUL-XXX. Någon med erfarenhet av liknande bokning och tips på destinationer? BKK? Något bättre alternativ?

Som ni alla vet har det varit svårare än vanligt att hitta nåt vettig. Jag och min sambo brukar varje år åka strax innan nyår 2 veckor till Mexico eller Jamaica. Alltid business över atlanten men ibland ekonomi på nån kort sträcka. I år har det varit omöjligt att hitta nåt vettigt. Vi brukar typ boka i Oktober. Tanken har varit att åka lite efter nyår denna gång men det har inte hjälp. Nå väl. I går hittade jag iallafall flyg till New York i business, Dit via London med United och SAS plus hem 6-20 Jan. Tänkte köpa sista biten till Mexico. Ringer SAS idag för att boka. "Tyvärr ligger våra system nere sedan 45 min, försök boka på nätet". Nå väl jag går tillbaka på hemsidan Hittar då ARN - MIA direkt med SAS i business 7-20 Jan. Inte sett den alls, fanns inte bland eurobonus sökning, bara på Star Alliance. När jag försöker boka den snabbt säger den att denna resa går att boka billigare. Blir automatisk flyttad till Eurobonus bokningar och bokar.

Yes!!!!! De måste blivit nåt knas med systemen men har bokningen i app och på mail

eddo skrev:Har lite smått börjat planera för nästa jul-/nyårsresa (2023/2024). Rekar lite inför att biljetter släpps senare bara.Planen är att besöka Singapore och Malaysia. Poängpriset dit är ju relativt dyra så funderar på om det är mer värt att boka till någon billigare destination i närheten och sedan köpa revenue-biljetter XXX-SIN-KUL-XXX. Någon med erfarenhet av liknande bokning och tips på destinationer? BKK? Något bättre alternativ?Klicka för att utvidga...

Vi gör så i sommar. Flyger till BKK och köper sen biljetter, troligen till Malaysia

Hej

Vet ni om det är möjligt att boka två biljetter till olika stolar på samma flygning alternativt slå ihop bokningarna? Har bokat plus (med pengar) till och från USA. Hade tänkt buda på uppgradering till business. Nu har de släppt businessbiljetter för poäng. Priset är detsamma som minimibudet för en uppgradering. Kan jag boka awarden och åka business och bara låta plusstolen vara kvar? Man kan ju boka två vanliga stolar så man borde ju kunna ha en plus och en businesstol.

eddo skrev:Har lite smått börjat planera för nästa jul-/nyårsresa (2023/2024). Rekar lite inför att biljetter släpps senare bara.Planen är att besöka Singapore och Malaysia. Poängpriset dit är ju relativt dyra så funderar på om det är mer värt att boka till någon billigare destination i närheten och sedan köpa revenue-biljetter XXX-SIN-KUL-XXX. Någon med erfarenhet av liknande bokning och tips på destinationer? BKK? Något bättre alternativ?Klicka för att utvidga...
Vill du spara poäng så är det BKK, eller SGN som gäller. Finns billiga flyg därifrån till vart ni vill sen.

Borje L skrev:HejVet ni om det är möjligt att boka två biljetter till olika stolar på samma flygning alternativt slå ihop bokningarna? Har bokat plus (med pengar) till och från USA. Hade tänkt buda på uppgradering till business. Nu har de släppt businessbiljetter för poäng. Priset är detsamma som minimibudet för en uppgradering. Kan jag boka awarden och åka business och bara låta plusstolen vara kvar? Man kan ju boka två vanliga stolar så man borde ju kunna ha en plus och en businesstol.Klicka för att utvidga...
Det blir ju en no show i så fall. Varför inte avboka plus och får tillbaka pengar?

Om du inte åker på utresan så kommer hemresan automatiskt avbokas.

Det går aldrig slå ihop två bokningarna till en.

Det kan bli problem med två bokningar på samma flight, finns risk att en avbokas.

Tack för svar. Det gäller hemresan så jag vill åka på utresan. Synd att man inte kan göra confirmed upgrade genom att boka en award som finns.

Brukar vara rätt så bra på att boka bonusresor i business, vet inte om det är bottar eller om SAS inte släpper business till Tokyo. Har hängt på låset vid midnatt två nätter i rad utan att lyckas boka i business.

Shxhani skrev:Brukar vara rätt så bra på att boka bonusresor i business, vet inte om det är bottar eller om SAS inte släpper business till Tokyo. Har hängt på låset vid midnatt två nätter i rad utan att lyckas boka i business.Klicka för att utvidga...
Har bevakning på AwardHacks, och fick denna för tre dagar sen. HND-CPH har dykt upp nästan varje dag sedan 5 september. Det är ju lite märkligt att det ser ut som om det släpps fler bonusbiljetter åt ena hållet.

New flights found​
RouteDepartureSpace#LinkCPH-HND2023-09-11​2/2/4​207​SAS

Back