Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Dom måste ha tagit något på SKV. Vad är det för amatörer? Kronan är oerhört stark mot nästan alla valutor då Sverige tuffat på relativt bra jämfört med Europa och många andra delar av världen. Allt tyder nu på att Sverige kommer vara svagt en tid framöver med troligt resultat att kronan blir svagare = det blir dyrare att resa.

Polen ner från 502 till 349. Zlotyn blir bara starkare och Polen kommer fortsätta att växa (dyrare) även om det är lite avkylning just nu.

GB ner en bit också. Kul när pundet sticker över 13SEK igen... idioter. Eller USD över 8.50SEK.

Idioter på skatteverket.

Och då går du till din arbetsgivare och frågar hur mycket han tänker kompensera dig med för dina jobbresor utomlands.

Det är INTE Skv fel att din arbetsgivare inte vill kompensera dig för dina ökade levnadsomkostnader du har i jobbet.
ARBETSGIVAREN, ARBETSGIVAREN, ARBETSGIVAREN................

Jobbar på du Skatteverket? ;)

Fast det är inte det diskussionen handlar om, och jag håller inte med ditt argument. Vem har sagt något om arbetsgivaren?
SKV har indirekt försämrat villkoren för svenska företag att göra affärer utanför rikets gränser.

Snart jag tror det själv :rolleyes: Sedan man blev egen var enda sättet att bemöta vissa av deras synpunkter att lära sig hela reglementet själv.
Men jag är envis som en död bergsget när det gäller detta om traktamenten. Fortfarande så handlar deras inställning om den del som kan anses vara en skattefri del.
Det är inte upp till Skv att avgöra hur mycket arbetsgivaren vill ersätta sina anställda med. En arbetsgivare som vet värdet av dem som har det "glamourösa resarlivet" på sin lott, dem ersätter sina anställda därefter. Vad som räknas in i den skattefria delen är egalt.
Och företag som inte anser dem har råd att ersätta sin personal, som mycket väl kan vara dem som ser till att tom VD får sin lön, har definitivt betydande problem av andra slag.
Personalchefer som av någon anledning inte vill/vågar ta strid mot en ledningsgrupp eller styrelse borde inte ha en sådan tjänst. Värst är att många av dem är så fega och använder Skv traktamentesgränser som om det vore lag. Tyvärr accepterar många av oss. Eller så blir man obekväm till slut och får starta eget istället :)

Igen. Det är inte fel på de skattefria gränserna av traktamentet. Det är fel på den som anser att det är detta som gäller och därför det enda som skall betalas ut. D v s - Arbetsgivaren !
Som tidigare exempel. Betalas 1.500 i utlandstrakt/dag, har man efter skatt kvar i: NO ca 1.240, DE ca 1.000, FI ca 1.100
Kan inte tro att någon skulle ha några problem att täcka sina merkostnader med dessa siffror. Sista Tysklandsresan med normal middag m tillbehör (läs pilsner) för 3 pers hamnade på EUR 80 (ordinarie tyskt ställe utanför turiststråken)

Jeg opholder mig lige nu i Kenya. Et hotel i Nairobi kan maaske faas for mindre end 200 usd, men ikke for mindre end 100 usd. Mad uden drikke er mindst 10-15 usd for 1 maaltid. Drikke 2-4 usd/oel (sodavand 1 usd). Taxi er meget dyre, naesten som i Scandinavien.

De officiella anledningarna kring detta ärende känns närtill fiktiva när man läser denna lista.

Jag brukar himla med ögonen när jag får höra konspirationsteorier om statliga verk men i detta fall så känns det som det egentliga uppdraget som givit denna brittiska firma är att agera som stänkskärm för att ursäkta skatteverkets kapningar.

Är det någon som vet var skatteverkets lagrum och regler för att sammanställa traktamenteslistan finns? Vad är det som hindrar dem från att sätta 1:- för alla länder?

Toppen