Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Problemet - och vi är nog många som kan skriva en avhandling om detta - för oss som mer eller mindre tillhör/tillhört skaran av "inter/nationell business man" och det glamourösa resarlivet,

När jag åker till Kinas glesbygd i tjänsten är det långt i från glamourösa resarlivet, utan det är glamourlöst.

Jag vägrar att se mig som ett offer i en sådan här diskussion. Tror att vi alla vet att resande i tjänsten har en uppsida och en nersida, och att vi i slutändan gör ett personligt ställningstagande till om det positiva eller negativa väger över.

Frågan här är väl hur kostnadsersättningen ska utformas på ett positivt sätt? Finns det några konstruktiva förslag, eller vill alla ha mer bara?

Traktamentsnivåerna var ju inte allt för far off i 2012 tabellen. Med lite småjusteringar skulle den ha kunnat behållas. Nu blir det inte så. Faktum är att vissa länder sjunker kraftigt och det blir, i vissa men långt från alla, svårt att hålla sig inom de nya gränserna. Det är inte snack om något offer hit eller dit. Åker man till Etiopien eller Indien en vecka i jobbet och ligger ordentligt över nya traktamentet för att kunna få mat som fungerar med en västerländsk mage så måste ju dessa pengar tas någonstans ifrån. Så trevligt är inte Mumbai femtielfte gången i ordningen, framförallt inte utsikten i toaletten.. Jag tror att vi hamnar snett om vi försöker jämföra olika fritidsaktiviteter hit och dit. Man får leva med att man inte kan ha det som hemma när man är borta, det är självklart.

Detta är inte bra, jag ser länder där det har försvunnit 20-40% av traktamentena jmf med 2012 på de mer frekventa resmålen och om jag inte skall börja riskera min säkerhet kommer jag inte få ihop det på flertal ställen.

Please och återigen. Det är inte skattemyndigheten som är problemet utan de arbetsgivare som anser att resandefolket skall betala för att jobba.
Ge er på er arbetsgivare och fråga hur dem tänker agera nu

Företaget som hänvisas till i länkens början heter ECA och de har varit inblandade i informations-
insamlingen som utgör grunden för traktamentet i flera år. Det är därför extra förvånande att det
blir så stora förändringar mellan 2012 och 2013 !

Home - ECA International

Skv fastställer den skattefria delen av ett traktamente. Arbetsgivaren är ansvarig för totala beloppets storlek.
Vet bolag som använde ett enkelt schablonbelopp. För inrikesresor 500,-/dag och för utrikesresor 1.500,-/dag

Dom måste ha tagit något på SKV. Vad är det för amatörer? Kronan är oerhört stark mot nästan alla valutor då Sverige tuffat på relativt bra jämfört med Europa och många andra delar av världen. Allt tyder nu på att Sverige kommer vara svagt en tid framöver med troligt resultat att kronan blir svagare = det blir dyrare att resa.

Polen ner från 502 till 349. Zlotyn blir bara starkare och Polen kommer fortsätta att växa (dyrare) även om det är lite avkylning just nu.

GB ner en bit också. Kul när pundet sticker över 13SEK igen... idioter. Eller USD över 8.50SEK.

Idioter på skatteverket.

Toppen