Senaste nytt

Nya traktament för 2013

Har förundrat läst igenom den här tråden. Om ni verkligen har traktamente allihopa så tycker jag inte ni ska klaga utan vara glada. Jag jobbar på ett av Sveriges största (och mest lönsamma) företag och för några år sedan tog man bort traktamente för alla anställda. Vi reser numera enbart på havda kostnader och jag är övertygad om att arbetsgivaren tjänar på det. Faktum är att jag förlorat många tiotusentals kronor på att inte ha traktamente sen regeln infördes. Man gick ju alltid plus med traktamente...

En sak man t ex alltid tjänade på var dagen man reste hem. Då kunde man äta på flyget alternativt att man åt när man kom hem på kvällen. 2008 reste jag t ex mycket till Storbritannien och då kunde man äta lunch i personalmatsalen för 50-80kr och sen tog man flyget hem vid 6-tiden och åt när man kom hem alternativt att man fick något på flyget. Traktamentet var 930kr alltså minst 700kr netto i handen, efter ev avdrag för frukost på hotellet, och detta bara för sista dagen på resan! Jag tror ni känner igen er i beskrivningen..

Nu har jag dock vant mig vid havda kostnader och tycker det är rätt rätt fair egentligen eftersom jag ju får kompensation för alla mina kostnader och skönt att man alltid kan gå ut och äta middag utan att snåla. Ok det är lite störande att man blir förmånsbeskattad på alla måltider (men man skulle ju ändå haft en kostnad för mat om man varit hemma). Största nackdelen är snarast att det blir mer kvitton att hålla koll på.
 
Har förundrat läst igenom den här tråden. Om ni verkligen har traktamente allihopa så tycker jag inte ni ska klaga utan vara glada. Jag jobbar på ett av Sveriges största (och mest lönsamma) företag och för några år sedan tog man bort traktamente för alla anställda. Vi reser numera enbart på havda kostnader och jag är övertygad om att arbetsgivaren tjänar på det. Faktum är att jag förlorat många tiotusentals kronor på att inte ha traktamente sen regeln infördes. Man gick ju alltid plus med traktamente...

Administrationskostnad för att hålla reda på alla matkvitton, summera, kolla dessa, räkna ut förmånsbeskattning osv. Det är både en kostnad för din timpenning och administrationspersonal som skall räkna igenom detta.
 
Administrationskostnad för att hålla reda på alla matkvitton, summera, kolla dessa, räkna ut förmånsbeskattning osv. Det är både en kostnad för din timpenning och administrationspersonal som skall räkna igenom detta.


fopes,
Om ditt företag verkligen får ihop den ekvationen lyfter jag på hatten för din ekonomiavdelning.

Även om man går på schablontraktamente så blir det kvitton. Åtminstone mina reseräkningar har alltid en bunt kvitton på allt från hotell till p-avgifter. Restaurangnotor antar jag förekommer även om man uppbär traktamente. Skillnaden är inte astronomisk.

Om du skapar din reseräkningar i ett normalt funtat adm-system så räknas beskattning och sådant ut utan handpåläggning.
 
Att man som resande får med sig kvitton från hotell osv är givetvis oundvikligt. Men att gå ifrån en schablon för småinköp och restaurang kvitton (såvida du inte representerar) blir genast skillnad.
I många fall betalar företag för ekonomitjänsten där detta även skall ingå, och väldigt få redovisningskonsulter "petar" när de debiterar. Det mycket pengar helt enkelt.
I fopes fall finns säkert inten ekonomiavdelning men jag är fortfarande väldigt tveksam till att det är lönsamt att frångå schablon trakt.

Men nog om detta jag kan ju givetvis inte bevisa någonting och all är möjligt. Oavsett så tycker jag att det blir en stor försämring för de som reser i arbetet. Jag står för min åsikt och tycker att det måste få finnas fördelar eller absolut i minsta fall inte bli olönsamt att jobba borta.
Nu kommer de med skinn på näsan att kräva högre löner istället!
 
Även om man går på schablontraktamente så blir det kvitton. Åtminstone mina reseräkningar har alltid en bunt kvitton på allt från hotell till p-avgifter. Restaurangnotor antar jag förekommer även om man uppbär traktamente. Skillnaden är inte astronomisk.

Om du skapar din reseräkningar i ett normalt funtat adm-system så räknas beskattning och sådant ut utan handpåläggning.

Det blir 2-3 kvitton extra per dag och sen delar man ju ofta på måltidsnotor och betalar varannan eller var tredje om man är några stycken som är ute och reser. 50 kr per kvitto i adminkostnad för några år sedan på annan arbetsplats. Har svårt och tro att det är mycket billigare på nuvarande. En sådan reform gör man mer av princip än för att spara slantar till sista raden.
 
Inget? Ge dem inga duma idéer inför 2014 nu.

Jag kan ju inte tro att skatteverket på eget bevåg undanhåller skatteintäkter.

Eftersom titeln på pressreleasen innehåller "mer rättvisande" så borde det finnas ett mål de optimerar emot. Det vore intressant att veta vad detta mål är, så vi kan håna dem på mer rättvisande grunder.
 
Så nu har Skatteverket introducerat en ny metodik... inte längre får ambassader och konsulat gå ut och käka den fina middagen för att sedan rapportera till Skatteverket om det kostar lika mycket som året innan. Nej du, "Nu hämtar Skatteverket i stället uppgifter från ett brittiskt företag som är specialister på konsumentpriser."

Ambassader och konsulat har inte fått "gå ut och käka den fina middagen" sedan 2010. Jag får lite konspirations-
känsla när Skv går ut med ett pressmeddelande som i bästa fall kan betecknas som "ovarsam hantering av sanningen".
Man kan undra vad som egentligen är grunden till förändringarna ? Visst är SEK rätt stark nu men inte så stark !
 
Ja, om du dessutom har rätt i att de redan använd den brittiska firman i ett par år så är ju årets kraftiga justeringar mycket märkliga.

Det blir lite intressant om det sker kraftiga valutasvängningar under 2013 också. Behövs ju inte att kronan försvagas mycket för att det ska bli riktigt tråkigt.
 
Toppen