Fyller på med en story från den 23 Februari på CPH. Min fru skulle flyga till Berlin på kvällen med SAS. Åkte själv på förmiddagen utan problem. Nu var jag ju inte där själv, men det känns som att det snöväder som omnämnts inte var extremt på något sätt. CPH-TXL blev stegvis försenat 10-20min åt gången, för att slutligen bli inställt. Det berättades att de-icingvätskan hade tagit slut som en av anledningarna och till slut att Tegel/TXL skulle stänga så att de inte kunde flyga där ner. Skickade en EU 261/04 complaint till SAS och fick till svar att det var väderproblem; d.v.s. no compensation. Vilket kanske var fallet såklart, men som det presenterats under kvällen den 23e Februari var det ex. det faktum att de-icingvätskan som tog slut som var en av orsakerna till försening och sedermera inställt flyg. Detta borde inte ligga i begreppet väder som ursäkt för att inte trigga EU 261/04. Dessutom, snöoväder i Februari borde inte komma som en överraskning...
Någon som vet om hela CPH var lamslaget på kvällen den 23e? Lättade och landade några flyg över huvud taget på CPH? Finns det något sätt att kolla >1w gammal flightstat?
Jag har ingen koll på hur kvällen artade sig på Kastrup - men jag kan bekräfta att snöovädret komma ganska plötsligt och det var riklig nederbörd. Jag hade en 40 minuters transfer och när vi landade vid 17.25 var det hur lugnt som helst - möjligen ett lätt regn.
En halvtimme senare när jag satt i nästa plan var det totalt mjölkvitt utanför fönstret. Den första infon till oss resenärer från kapten var helt normala, dvs vi skulle komma iväg på tid. Men efter en stund kom han tillbaka med information om att köbildning uppstått vid båda avisningsstationerna och att vi fick vänta en stund vid gate.
När vi väl var framme vid avisning och blev stående där fick vi info om något tekniskt problem med en av bilarna.
Så småningom kom vi iväg, ganska exakt 1 timme försenade.
Sen lär problemen ha blivit än värre senare under kvällen...