Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

bear31

Ny medlem
Flight SK0667 CPH-STR i Tisdags kväll den 8 feb.
Ute och körde i snön över en timme för att få veta 5 meter från startbanan att STR bara hade öppet till kl 00.00. Detta betyder att flyget som skulle gått kl 20.40, på grund av förseningar inte kommer hinna med att landa innan flygplatsen stängde. Men vi hade tid att ca 30-40 min stå still ute för köa till avisning. Flera flyg passerade oss under denna tiden. Vet inte SAS när flygplatser i Europa stänger? KL 01.00 kommit iväg i taxi till Cabin Inn. Aldrig känt mig mer som en Östeuropeisk lasbils chafför.
Sas Plus Biljett från OSL-CPH-STR.
Väntade mig bättre hotel från SAS.
Svaret från kundtjänst var under värst, "Det var tråkigt att du var missnöjd med det hotell vi kunde erbjuda.
Är det ok att tacka nej till "SAS hotell" och boka själv för att få igen pengarna efteråt?
 

EXP

Medlem
Min syster sitter på SK1430 (Köpenhamn-Stockholm) som skulle landat 20:15. Planet har inte lämnat Kastrup ser jag på flightaware och jag har inte lyckas få tag i henne, någon som vet varför?
 
Min syster sitter på SK1430 (Köpenhamn-Stockholm) som skulle landat 20:15. Planet har inte lämnat Kastrup ser jag på flightaware och jag har inte lyckas få tag i henne, någon som vet varför?

Var på samma flight. Skulle med SK2197 till KLR 21:15, men insåg ganska snabbt att det skulle bli en natt på hotell. Lämnadr gate först 20:40 och hamnade bakom Emirates A380 som behövde över en timma på de-ice och därmed hade vi bränt så mycket bränsle att vi var tvungna att åka tillbaka till gate för att tanka. Väl där så började tiden gå ut för hälften av crew och då började SAS försöka lösa hur kvällen skulle bli. Ställde tillslut in de två flighterna efter oss och flyttade över crew. Kom iväg först 00:18 från Kastrup. Ska tilläggas att det delades ut mat och dryck i Go både vid gate och uppe i luften och var egentligen aldrig några sura miner från pax.
Nu gör jag ett nytt försök med SK191 till KLR.
 

KalleSus

Medlem
Gjorde en transfer i går i Köpenhamn precis när snöovädret drog igång. Vi fastnade en timme i väntan på de-iceing som tydligen inte var beredda på anhopningen flygplan. Dessutom blev det något tekniskt strul på en av avisningsbilarna.
 

Kris

Medlem
Fyller på med en story från den 23 Februari på CPH. Min fru skulle flyga till Berlin på kvällen med SAS. Åkte själv på förmiddagen utan problem. Nu var jag ju inte där själv, men det känns som att det snöväder som omnämnts inte var extremt på något sätt. CPH-TXL blev stegvis försenat 10-20min åt gången, för att slutligen bli inställt. Det berättades att de-icingvätskan hade tagit slut som en av anledningarna och till slut att Tegel/TXL skulle stänga så att de inte kunde flyga där ner. Skickade en EU 261/04 complaint till SAS och fick till svar att det var väderproblem; d.v.s. no compensation. Vilket kanske var fallet såklart, men som det presenterats under kvällen den 23e Februari var det ex. det faktum att de-icingvätskan som tog slut som var en av orsakerna till försening och sedermera inställt flyg. Detta borde inte ligga i begreppet väder som ursäkt för att inte trigga EU 261/04. Dessutom, snöoväder i Februari borde inte komma som en överraskning...

Någon som vet om hela CPH var lamslaget på kvällen den 23e? Lättade och landade några flyg över huvud taget på CPH? Finns det något sätt att kolla >1w gammal flightstat?
 
Toppen