Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

pswe

Medlem
Flight SK 2679 (19.45 - 21.15) blev först försenad i start från Stockholm (ARN) i fredags (31/3) på väg till Berlin (TXL), och väl en bit in i flighten så vänder piloten tillbaka till Arlanda på grund av att något backup system fallerat. Trist såklart, men bra med säkerhetstänk.

Väl på Arlanda igen fick vi varsin mat-voucher på 200 SEK (jag reste tillsammans med min fru) och information om att de ordnat hotellövernattning på Arlanda (Clarion), samt att nytt flyg skulle gå dagen efter (Lördagen 1/4) klockan 08.00 istället.

Det blev då istället ett väldigt fullsatt SK 6051 som gick på lördagen 1/4 från Stockholm (ARN), straxt efter (ny) utsatt tid 08.00 och vi kom fram till Berlin (TXL) lite över 12 timmar senare, jämfört med ursprungsflyget.

Personalen på flyget skötte det mycket bra, men det tog rätt lång tid för flera passagerare att få sina mat-vouchers och hotellbokningar. Summa summarum så blir det en kortare weekend för vår del, och jag undrar - vilka möjligheter till övrig kompensation (om någon) har vi?

Billjetterna var i SAS Plus på SAS, bokade med EuroBonus poäng. Skatt/Avgifter betalades med American Express Premium, och vi har reseförsäkring via Länsförsäkringar. Vem bör vi kontakta och vilken kompensation kan vi förväntas oss, om någon?

Vi är fortfarande i Berlin, så vi tänkte invänta huruvida flyget hem imorgon går som det skall innan vi mailar någon för anspråk kring kompensation.

// Daniel

Segt att tappa timmar på en weekendresa!
Amex ger väl endast ersättning för faktiska kostnader om jag minns rätt, så beror väl på hur gott ni åt på Arlanda och om vouchern räckte. :)
Hemförsäkringar varierar om de innehåller schablonersättning.

Från SAS borde det väl finnas god chans att få EU-kompensation.
 

FF#1

Medlem
buä, snyft... sas sk667 CPH-STR inställt. Ombokad från Plus ( Y) till LH ekonomi... mina fina dubbla poäng, mina baspoäng ... det tar alllt... :)

jag borde ha bokat LH/LX i C som jag täntke men hur som helst har jag redan bokat om utresan 2 ggr och hemresan en så SAS plus är ju inte så dumt ändå..

Att claima baspoäng för SAS plus borde gå, men de dubbla poängen vad tror ni om dem?

EDIT: verkar var rätt fullt men några biljetter i ekonomi och några i C kvar så att räkna med OpUp är nog ingen ide. Hur som helst ska vara sen att boarda....

J8 C3 D2 Z1 P0 Y5 B3 M3 U0 H0 Q0 V0W0 S0 T0 L0 K0
 

Thornado

Medlem
buä, snyft... sas sk667 CPH-STR inställt. Ombokad från Plus ( Y) till LH ekonomi... mina fina dubbla poäng, mina baspoäng ... det tar alllt... :)

jag borde ha bokat LH/LX i C som jag täntke men hur som helst har jag redan bokat om utresan 2 ggr och hemresan en så SAS plus är ju inte så dumt ändå..

Att claima baspoäng för SAS plus borde gå, men de dubbla poängen vad tror ni om dem?

EDIT: verkar var rätt fullt men några biljetter i ekonomi och några i C kvar så att räkna med OpUp är nog ingen ide. Hur som helst ska vara sen att boarda....

J8 C3 D2 Z1 P0 Y5 B3 M3 U0 H0 Q0 V0W0 S0 T0 L0 K0

Det där låter ju som rena lotterivinsten.
* Inställt flyg lär ju ge EU-kompensation (250 eller 125 EUR beroende på hur sena ni blir).
* Nedgradering från Plus till Economy borde även det ge ersättning.
* Baspoäng enligt ursprunglig routing bör du få, och jag har för mig att jag läst i tråden om dubbla poäng-kampanjen att någon fått motsvarande dubbla poäng också vid en motsvarande ombokning (om du är EBG/EBD så är det nog läge att kontakta den supporten för de dubbla poängen).
 

FF#1

Medlem
Problemet är ju att jag knappt blir sen, Sas plus räknas juridiskt som ekonomi så ja kommer i bästa fall kunna retro claima Sas poäng och få en handful från LH
 

Thornado

Medlem
Problemet är ju att jag knappt blir sen

Eftersom ditt originalflyg blev inställt så har du ju fortfarande rätt till kompensation, dock bara 50% eftersom du inte blev så mycket försenad (dvs, borde bli 125 EUR i ditt fall).

Sas plus räknas juridiskt som ekonomi

Är det verkligen så? Jag hade fått för mig det omvända, att Plus är C-klass och motsvarar business...
 

FF#1

Medlem
Det var de sa. Sorry, bara Y för 4000 enkel, ger ekonomi, krävs minst c eller kanske z

Hur gör jag för den lägre ersättningen?
Tacksayför tips
 
D

Deleted member 4140

Guest
Sk410, inställd, ombokad till sk414 istället, dock irriterande att komma hem 2 timmar senare...ingen Info fören efter sk410 skulle ha avgått, resulterade i att alla sprang till transfer center.
 

troligt

Medlem
Segt att tappa timmar på en weekendresa!
Amex ger väl endast ersättning för faktiska kostnader om jag minns rätt, så beror väl på hur gott ni åt på Arlanda och om vouchern räckte. :)
Hemförsäkringar varierar om de innehåller schablonersättning.

Från SAS borde det väl finnas god chans att få EU-kompensation.

Några faktiska merkostnader hade vi inte, mat-vouchern räckte långt givet att enkom McDonald's var öppet så pass sent. Skulle ha sett minen på dem i kassan när folk började dyka upp och skulle beställa McDonald's för upp till 200 SEK per skalle :)

Jag lyssnar med Länsförsäkringar och ser om de ersätter med något. Finns det någon bra mailadress till SAS för att söka EU-kompensation?
 
Det där låter ju som rena lotterivinsten.
* Inställt flyg lär ju ge EU-kompensation (250 eller 125 EUR beroende på hur sena ni blir).
* Nedgradering från Plus till Economy borde även det ge ersättning.
* Baspoäng enligt ursprunglig routing bör du få, och jag har för mig att jag läst i tråden om dubbla poäng-kampanjen att någon fått motsvarande dubbla poäng också vid en motsvarande ombokning (om du är EBG/EBD så är det nog läge att kontakta den supporten för de dubbla poängen).

När jag blev 10 timmar sen till Hongkong (ombokad till Swiss) för 2 veckor sedan fick jag tillbaka mina poäng för den uppgradering jag hade köpt (GO till PLUS), fick baspoäng motsvarande PLUS (ursprungliga bokningen) samt lika många extrapoäng (dubbla poängen kampanjen).

Jag fick kämpa lite mot kundtjänst för att få förseningen godkänd enligt EU förordningen, men när det var klart så var det aldrig några problem att få poängen enligt ovan. Den diskussionen förde jag direkt med Eurobonus.

Eftersom Swiss inte har motsvarande PLUS så hamnade jag i Economy.
 

palmen

Moderator
Några faktiska merkostnader hade vi inte, mat-vouchern räckte långt givet att enkom McDonald's var öppet så pass sent. Skulle ha sett minen på dem i kassan när folk började dyka upp och skulle beställa McDonald's för upp till 200 SEK per skalle :)

Jag lyssnar med Länsförsäkringar och ser om de ersätter med något. Finns det någon bra mailadress till SAS för att söka EU-kompensation?
Finns ingen mail gör det. Du får använda formuläret på hemsidan. Tyvärr ingen aning om var den finns på nya sidan men tidigare lång den under någon rubrik för att kontakta sas.
 
Toppen