pswe
Medlem
Flight SK 2679 (19.45 - 21.15) blev först försenad i start från Stockholm (ARN) i fredags (31/3) på väg till Berlin (TXL), och väl en bit in i flighten så vänder piloten tillbaka till Arlanda på grund av att något backup system fallerat. Trist såklart, men bra med säkerhetstänk.
Väl på Arlanda igen fick vi varsin mat-voucher på 200 SEK (jag reste tillsammans med min fru) och information om att de ordnat hotellövernattning på Arlanda (Clarion), samt att nytt flyg skulle gå dagen efter (Lördagen 1/4) klockan 08.00 istället.
Det blev då istället ett väldigt fullsatt SK 6051 som gick på lördagen 1/4 från Stockholm (ARN), straxt efter (ny) utsatt tid 08.00 och vi kom fram till Berlin (TXL) lite över 12 timmar senare, jämfört med ursprungsflyget.
Personalen på flyget skötte det mycket bra, men det tog rätt lång tid för flera passagerare att få sina mat-vouchers och hotellbokningar. Summa summarum så blir det en kortare weekend för vår del, och jag undrar - vilka möjligheter till övrig kompensation (om någon) har vi?
Billjetterna var i SAS Plus på SAS, bokade med EuroBonus poäng. Skatt/Avgifter betalades med American Express Premium, och vi har reseförsäkring via Länsförsäkringar. Vem bör vi kontakta och vilken kompensation kan vi förväntas oss, om någon?
Vi är fortfarande i Berlin, så vi tänkte invänta huruvida flyget hem imorgon går som det skall innan vi mailar någon för anspråk kring kompensation.
// Daniel
Segt att tappa timmar på en weekendresa!
Amex ger väl endast ersättning för faktiska kostnader om jag minns rätt, så beror väl på hur gott ni åt på Arlanda och om vouchern räckte.
Hemförsäkringar varierar om de innehåller schablonersättning.
Från SAS borde det väl finnas god chans att få EU-kompensation.