Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

KalleSus

Medlem
Fyller på med en story från den 23 Februari på CPH. Min fru skulle flyga till Berlin på kvällen med SAS. Åkte själv på förmiddagen utan problem. Nu var jag ju inte där själv, men det känns som att det snöväder som omnämnts inte var extremt på något sätt. CPH-TXL blev stegvis försenat 10-20min åt gången, för att slutligen bli inställt. Det berättades att de-icingvätskan hade tagit slut som en av anledningarna och till slut att Tegel/TXL skulle stänga så att de inte kunde flyga där ner. Skickade en EU 261/04 complaint till SAS och fick till svar att det var väderproblem; d.v.s. no compensation. Vilket kanske var fallet såklart, men som det presenterats under kvällen den 23e Februari var det ex. det faktum att de-icingvätskan som tog slut som var en av orsakerna till försening och sedermera inställt flyg. Detta borde inte ligga i begreppet väder som ursäkt för att inte trigga EU 261/04. Dessutom, snöoväder i Februari borde inte komma som en överraskning...

Någon som vet om hela CPH var lamslaget på kvällen den 23e? Lättade och landade några flyg över huvud taget på CPH? Finns det något sätt att kolla >1w gammal flightstat?

Jag har ingen koll på hur kvällen artade sig på Kastrup - men jag kan bekräfta att snöovädret komma ganska plötsligt och det var riklig nederbörd. Jag hade en 40 minuters transfer och när vi landade vid 17.25 var det hur lugnt som helst - möjligen ett lätt regn.

En halvtimme senare när jag satt i nästa plan var det totalt mjölkvitt utanför fönstret. Den första infon till oss resenärer från kapten var helt normala, dvs vi skulle komma iväg på tid. Men efter en stund kom han tillbaka med information om att köbildning uppstått vid båda avisningsstationerna och att vi fick vänta en stund vid gate.

När vi väl var framme vid avisning och blev stående där fick vi info om något tekniskt problem med en av bilarna.

Så småningom kom vi iväg, ganska exakt 1 timme försenade.

Sen lär problemen ha blivit än värre senare under kvällen...
 

Brandten

Medlem
Hej Hej.

Familj ombord på SK1806 som blev inställt. Någon som ser varför?

De blev ombokade till SK1810 dvs om allt är i tid 2h försenade på Arlanda. Inget att hämta där i form av kompensation?
 

Jesper O

Medlem
Hej Hej.

Familj ombord på SK1806 som blev inställt. Någon som ser varför?

De blev ombokade till SK1810 dvs om allt är i tid 2h försenade på Arlanda. Inget att hämta där i form av kompensation?

Om flighten ställs in så har man rätt till kompensation enligt 261/2004, däremot halveras väl summan om den "upplevda förseningen" inte blir så stor. I det här fallet borde det innebära hälften av 400 euro, dvs 200 euro per person förutsatt att det inte är extraordinära händelser som orsakat inställelsen.
 

Marric

Medlem
Lite strul med SK051 igår vilket gjorde att connection missades. Blev sedan ombokad till senare flyg som också blev försenat, totalt mer än 3 timmar alltså.

Men var på SAS hemsida kan man fylla i försenings-anspråk?
Hittar bara var man kan fylla i för återbetalning och vill minnas att jag tidigare haft ett formulär där man fyllt i mer information och fritext.

Edit: klickade runt lite i en loop och hamnade på gamla sidan ibland. Men till slut kom jag hit: SAS - Claim Form

Någon som vet någon bättre sida?
 
Lite strul med SK051 igår vilket gjorde att connection missades. Blev sedan ombokad till senare flyg som också blev försenat, totalt mer än 3 timmar alltså.

Men var på SAS hemsida kan man fylla i försenings-anspråk?
Hittar bara var man kan fylla i för återbetalning och vill minnas att jag tidigare haft ett formulär där man fyllt i mer information och fritext.

Edit: klickade runt lite i en loop och hamnade på gamla sidan ibland. Men till slut kom jag hit: SAS - Claim Form

Någon som vet någon bättre sida?
Det ska vara den som gäller. Använde den själv idag för att ge positiv feedback
 

AABack2ARN

Medlem
Har SAS brist på flygplan? Igår (30MAR) upplevde jag att det var en hel del flighter inställda på Arlanda varav SAS stog för det stora antalet (säg 6-7 stycken). Idag, 31MAR, har det varit sju inställda SAS-pflyg på Arlanda (förvisso är ett av dem SK945 till Chicago så det kanske inte räknas). Så illa brukar det inte vara.
 

Brandten

Medlem
Har SAS brist på flygplan? Igår (30MAR) upplevde jag att det var en hel del flighter inställda på Arlanda varav SAS stog för det stora antalet (säg 6-7 stycken). Idag, 31MAR, har det varit sju inställda SAS-pflyg på Arlanda (förvisso är ett av dem SK945 till Chicago så det kanske inte räknas). Så illa brukar det inte vara.
Ja något är det.... Igår var det tydligen flera inställda till Oslo från Mallorca sa personalen på PMI idag.
 

troligt

Medlem
Flight SK 2679 (19.45 - 21.15) blev först försenad i start från Stockholm (ARN) i fredags (31/3) på väg till Berlin (TXL), och väl en bit in i flighten så vänder piloten tillbaka till Arlanda på grund av att något backup system fallerat. Trist såklart, men bra med säkerhetstänk.

Väl på Arlanda igen fick vi varsin mat-voucher på 200 SEK (jag reste tillsammans med min fru) och information om att de ordnat hotellövernattning på Arlanda (Clarion), samt att nytt flyg skulle gå dagen efter (Lördagen 1/4) klockan 08.00 istället.

Det blev då istället ett väldigt fullsatt SK 6051 som gick på lördagen 1/4 från Stockholm (ARN), straxt efter (ny) utsatt tid 08.00 och vi kom fram till Berlin (TXL) lite över 12 timmar senare, jämfört med ursprungsflyget.

Personalen på flyget skötte det mycket bra, men det tog rätt lång tid för flera passagerare att få sina mat-vouchers och hotellbokningar. Summa summarum så blir det en kortare weekend för vår del, och jag undrar - vilka möjligheter till övrig kompensation (om någon) har vi?

Billjetterna var i SAS Plus på SAS, bokade med EuroBonus poäng. Skatt/Avgifter betalades med American Express Premium, och vi har reseförsäkring via Länsförsäkringar. Vem bör vi kontakta och vilken kompensation kan vi förväntas oss, om någon?

Vi är fortfarande i Berlin, så vi tänkte invänta huruvida flyget hem imorgon går som det skall innan vi mailar någon för anspråk kring kompensation.

// Daniel
 
Toppen