Senaste nytt

West Air CRJ200 störtat mellan Oslo och Tromsö

Denna diskussion har mer börjat handla om hur media rapporterar kring denna tragiska händelse (och jag har varit delaktig i det).
En liten uppmaning att försöka hålla oss till vad tråden handlar om och inte diskutera hur media rapporterar.

//Moderator

Har en mycket nära bekant som är kapten och jobbar på West Air och som var i Norge för att jobba just vid denna tidpunkt... Det knöt sig i magen direkt när jag läste om olyckan men som tur är så var det inte hennes flight.

Jag känner att det kanske är på plats att jag förklarar mitt inlägg, eftersom det snart närmar sig off topic på denna tråd ;-)
Baktanken med att posta länken/inlägget om polisens lite lätt "okunniga" uttalande och journalistens antingen likaså okritiska, okunniga ( eller med kunskap skadeglada ) reportage var för att roa andra likasinnade "flygtokiga" som mig själv. Syftet var inte att skapa debatt utan snarare skapa små ryckningar i mungipan i forumets tråd... Så ta det bara som ett humoristiskt, småironiskt inlägg... Kanske inte jämförbart med Monty Phytons, men ändå i all välmening ämnat att roa.

Jag känner att det kanske är på plats att jag förklarar mitt inlägg, eftersom det snart närmar sig off topic på denna tråd ;-)
Baktanken med att posta länken/inlägget om polisens lite lätt "okunniga" uttalande och journalistens antingen likaså okritiska, okunniga ( eller med kunskap skadeglada ) reportage var för att roa andra likasinnade "flygtokiga" som mig själv. Syftet var inte att skapa debatt utan snarare skapa små ryckningar i mungipan i forumets tråd... Så ta det bara som ett humoristiskt, småironiskt inlägg... Kanske inte jämförbart med Monty Phytons, men ändå i all välmening ämnat att roa.
Så ett roande inlägg i en tråd som handlar om ett plan som störtat. Osmakligt är min första tanke.

Ska bli intressant att läsa rapporten. Det gick så jäkla fort för kärran att lämna höjden och försvinna.

Kan det ha varit sprängmedel inblandat? Spekulationerna är många.

Ska bli intressant att läsa rapporten. Det gick så jäkla fort för kärran att lämna höjden och försvinna.

Kan det ha varit sprängmedel inblandat? Spekulationerna är många.

Kan umulig vært sprengmiddel; da hadde ikke flyet stupt som et projektil med 99% sannsynlighet. Tenk hvordan vraket av MH17 og den russiske maskinen som ble bombet så ut. Dette er et lite hull i bakken, omtrent som om du har sluppet fra en ganske stor høyde ned i sand.

Strukturell kollaps (tenk alaska airlines) er mest nærliggende å tro. Mine spekulasjons-kroner går mot mangelfult vedlikehold av jackscrew... Men det er 100% spekulativt ;)

Kan umulig vært sprengmiddel; da hadde ikke flyet stupt som et projektil med 99% sannsynlighet. Tenk hvordan vraket av MH17 og den russiske maskinen som ble bombet så ut. Dette er et lite hull i bakken, omtrent som om du har sluppet fra en ganske stor høyde ned i sand.

Strukturell kollaps (tenk alaska airlines) er mest nærliggende å tro. Mine spekulasjons-kroner går mot mangelfult vedlikehold av jackscrew... Men det er 100% spekulativt ;)

Allt är spekulativt. AS261 var min första tanke, men en liten laddning kan säkert få ett flygplan ur kontroll snabbt. Olikheten med AS261 är att detta gick så fruktansvärt fort från marschhöjd till backen.

Det som säger emot att något exploderat är att det inte ramlat ner delar (vad vi vet) på annat ställe. Å andra sidan så "ramlade" flygplanet nästan rakt ner.

Hvis du har sett videoen fra F-16 som var der kort tid etter styrten med varmekamera så ville den nok ha sett eventuelle deler av flyet som hadde falt av på andre plasser ved en eksplosjon etc, helt utroligt hva de ser på de kameraene og hvordan objekter lyser opp i terenget.

cFpjTUVM.jpeg

Toppen