Senaste nytt

Weekend i Dubai - Emirates Business/First och Sofitel The palm Resort.

Dagen fortlöpte efter frukost och vi tillbringa mycket tid på stranden. Vid 14:00 gick vi tillbaka till rummet för att förbereda en resa in till centrala Dubai och Dubai Mall. Hotellet erbjuder fri shuttle service som avgår 5-6 gånger om dagen från hotellet och detsamma åt andra hållet. Finns även möjlighet att boka car service för 250AED till Dubai Mall enkel väg och då får man resa i en av hotellets egna mercedes s-klass bilar.

Efter en cirka 45 min resa som tog oss via Emirates Mall ankom vi till Dubai mall. För dom som inte besökt denna galleria tidigare kan det vara värt att ta sig tid o göra det då den räknas som världens största till yta utfördelat på alla våningsplan.

IMG_2766.JPG IMG_2769.JPG
IMG_2791.JPG IMG_2829.JPG

Man kan lätt tillbringa flertalet timmar i denna anläggning då den huserar det mesta som kan tänkas finnas inom shopping och nöje.

Utanför Dubai Mall finns två spektakulära sevärdheter varav en av dom innehar ett världsrekord som världens högst byggnad, Burj Khalifa. Med sina 829 meter till spirans topp är byggnaden ett välkänt landsmärke som syns långa vägar.

IMG_2779.JPG

Den andra sevärdigheten som finns att se är Dubai Fountains. Efter 18:00 och varje halvtimme fram till 22:00 är det en stor fontänshow som pågår här. Med tillhörande musik och en otroligt vacker koreografi med fontäner blir man alldeles varm i kroppen av att kolla på.

Video: Simon_says91

Under vår flygning ner till Dubai träffade vi på en mycket vänligt tjej som jobbade ombord. Vi hade en lång pratstund och vi bytte kontaktuppgifter. Hon råkade av en händelse vara ledig just dessa dagar vi tillbringade här i Dubai och senare på eftermiddagen möttes vi upp och tog en middag.

Efter middagen fick vi en liten privat rundtur kring Beach Jumeirah då hon tog med oss i sin egna bil. Otroligt hur mycket man kan vinna på att lära känna folk genom att bara ta steget att prata med dom.

Kring Beach Jumeirah finns förutom världens enda 7 stjärniga hotell, Burj al Arab även en marknad som säljer mycket lokala saker. Förutom souvenirer finns även mattor, vattenpipor och konst. Ett måste om man åker till Dubai att besöka.

IMG_2793.JPG IMG_2804.JPG IMG_2806.JPG

Efter en lång dag tog vi oss hem till hotellet där vi ankom runt midnatt. Efter lite formaliteter och frågor som behövdes besvaras så gick vi till vårt rum för att få lite sömn i kroppen.

Fortsättning följer..... [besök på Atmophere, Burj Khalifa]

Last edited:
Nu har även jag vaknat upp efter helgens nöjen och hittar denna rapport :)
Bra jobbat Simon, nu vill jag iväg snarast igen, tur att det är mindre än 2 veckor till nästa resa :)

Efter lite jobb och födelsedagsfirande återkommer jag här med fortsättningen. Besök på Atmophere, Burj Khalifa.

Dag nummer två:

Ett kort och snabbt besök på frukosten då jag visste att vi redan vid 12:30 har en lunch. Restaurangen vi pratar om är Atmophere som i dagens läge innehar världsrekordet i högst belägna restaurangen från "ground floor" ligger den på våning 122-123 i Burj Khalifa.

För att spara oss så mycket tid som möjligt hade jag bokat en bil för upphämtning via hotellet. Hotellet äger egna bilar som Mercedes S-klass och BMW 7 serien som är otroligt fräscha. En enkel resa mellan hotellet och Dubai Mall/Burj Khalifa kostar 250AED och då rymmer det 4 personer i bilen. En taxi samma resa kostar cirka 65 AED för att ge er en prisuppfattning.

Efter en knappt halvtimme ankommer vi till huvudentrén till Armani Hotel, Burj Khalifa.
DSC_0089.JPG

Vi blir välkomnade och visade till en hiss som tar oss en våning ner till receptionen för restaurangen. Efter en kort väntan visas vi in i hissen och välkomnas ännu en gång. En färd på knappt 45 sekunder och vi befinner oss på våning 122 som är 442 meter upp i i byggnaden.

Själva restaurangens lounge där man kan ta så kallad afternoon tea är belägen på våning 122 medans restaurangen ligger på våning 123. En kort trappa upp längst byggnadens kurviga form med en otrolig utsikt blir vi visade in i restaurangens matsal.

Via hotellets butlerservice hade vi fått ett fönsterbord bokat. Just den här dagen vi besökte restaurangen var det en muslimsk högtid så det serverades ingen alkohol vilket var en nitlott då jag sett fram emot att pröva maten med goda viner. Det blev virgin mojitos hela lunchen.

DSC_0094.JPG DSC_0095.JPG

Jag hade redan innan jag åkte till Dubai kollat in menyn på hemsidan så jag visste precis vad jag ville ha. Vi beställde våra för, varm och efterrätter och fick till en början njuta av 5 olika nybakade bröd som serverades till vårt bord.

Förrätt: Carpaccio

DSC_0097.JPG

Varmrätt: Wagyu oxfilé +8 (200gram) med handskurna pommes frites och bearnesesås

DSC_0100.JPG DSC_0104.JPG

Efterätt: Vit chokladmousse med vit choklad, hasselnötscream, brownie och bladguld.

DSC_0105.JPG DSC_0107.JPG

En otrolig smakupplevelse och även om det uppfattas som små portioner på bilderna räcker det gott och väl för både lunch eller middag.

I helhet var det en grymt häftig upplevelse såväl med utsikten och maten. Priserna här ligger ju ganska höga men det är vad man får vänta sig av en restaurang på den här platsen och med dom råvarorna dom använder.

Lunchen varade i 2,5 timme och precis innan vi skulle gå var det dags för ett besök på herrarnas. Nu ska vi snacka standard på toalett!!! EN person som handhar herrarnas toalett, och nu är det enbart en toalett som finns här. Efter att varje gäst besökt går personen i fråga igenom hela "badrummet" och ser till att det är fräscht. Dom flesta kan nog få tanken att detta kan bilda en stor kö men restaurangen har sittplatser för knappt 50 gäster samtidigt.

Utsikt från toaletten
DSC_0110.JPG

Även ett besök i köket hann vi med. Rundvisning samt information av alla stationer i köket som fanns. Totalt 23 personer jobbar i köket under middagsserveringarna.

IMG_2815.JPG IMG_2816.JPG

Ett besök på restaurangen är ett måste om man vill uppleva lite lyx och verkligen få en one of a kind känsla. Bokar man ett fönsterbord är det en minimum spend på 500 AED per person men det är inget problem att nå den gränsen med priserna dom har här.

För två personer som äter en trerätters utan alkoholhaltiga drycker landade notan på 1800 AED. För mig så här i efterhand var inte maten värd dom pengarna men hela upplevelsen av att sitta och äta där man gjorde det. Maten i sig är inte dålig utan den håller kvalité men enbart min varmrätt låg på 500AED som blir ca: 970SEK.

Fortsättning följer...... [Sofitel The palm - Club lounge]

Attachments

• DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    {memory} MB · Visningar: 443
  • DSC_0092.JPG
    DSC_0092.JPG
    {memory} MB · Visningar: 423
  • DSC_0096.JPG
    DSC_0096.JPG
    {memory} MB · Visningar: 438
  • DSC_0110.JPG
    DSC_0110.JPG
    {memory} MB · Visningar: 423
  • DSC_0111.JPG
    DSC_0111.JPG
    {memory} MB · Visningar: 410
Låter schysst, men bea till en wagyu-biff är helgerån! Missförstå mig rätt, jag älskar bea och slår ihop det några gånger i månaden. Dock, till wagyu räcker lite ångkokta grönsaker, där skall köttet vara det enda som får scenljuset på sig!

Priset lät ganska billigt, kobe-biff i Japan går på ungefär samma på bättre ställen.

Efter en lång dag i Dubai Mall tog vi oss tillbaka till hotellet med vanlig taxi. För 1/5 del av priset som hotellet tar ut för resan enkel väg mellan Dubai Mall och hotellet kan du åka Taxi. Denna kostade alltså runt 60 AED.

DSC_0142.JPG

Det var när vi kom tillbaka jag insåg att jag inte besökt loungen som verkade finnas på våning 4 i huvudbyggnaden. Club Millesime som är namnet på loungen ligger precis ovanför huvudentrén och är lätt att nå via hissen. Lättare snacks och tilltugg finns under dagen och under kvällen finns de lite "buffalo wings" och nuggets. Verkligen inget speciellt... Alkohol serverades under kvällen och det var ett väldigt litet utbud av sådant...¨

DSC_0126.JPG DSC_0126.JPG
DSC_0153.JPG DSC_0154.JPG

Något jag gillade dock var att den var så liten och kändes oerhört privat. Även dessertbordet föll i min tycke med alla dessa olika kakor och chokladbitar.

DSC_0125.JPG DSC_0127.JPG DSC_0128.JPG

Något som dock aldrig föll var servicen. Personalen gjorde allt för att hjälpa en med det mesta. Ett exempel på detta uppstod vid en konversation med en i personalen som fråga hur länge vi stannade. Vi sa tills sent ikväll men har sen utcheckning till 14:00. Han fråga direkt om vårt rumsnummer och ringde till receptionen och fixade 2 timmar till sen utcheckning fram till 16:00.

Innan vi lämnade hotellet på kvällen besökte vi också loungen snabbt. För att hålla mig pigg inför mitt First class lounge besök frågade jag (chansade) om dom hade energidryck. Vips 3 Redbull i en påse att ta med mig.

I loungen finns också dator och tillgång till skrivare. Snabbt internet och bra utskrift!
DSC_0129.JPG

Helhet i intryck om loungen är att den håller ändå hög standard. För mig är service det viktigaste och det höll verkligen personalen även om matutbudet inte var det största. Men när man precis varit och ätit på världens högsta restaurang kanske ens förväntningar ligger för högt men oavsett uppskattar man en tallrik nuggets och buffalo wings. För det är ju sjukt gott!

Fortsättning följer [Dubai Int, Emirates First class lounge, Emirates First class flygning Dubai-Stockholm]

Toppen