Efter lite jobb och födelsedagsfirande återkommer jag här med fortsättningen. Besök på Atmophere, Burj Khalifa.
Dag nummer två:
Ett kort och snabbt besök på frukosten då jag visste att vi redan vid 12:30 har en lunch. Restaurangen vi pratar om är Atmophere som i dagens läge innehar världsrekordet i högst belägna restaurangen från "ground floor" ligger den på våning 122-123 i Burj Khalifa.
För att spara oss så mycket tid som möjligt hade jag bokat en bil för upphämtning via hotellet. Hotellet äger egna bilar som Mercedes S-klass och BMW 7 serien som är otroligt fräscha. En enkel resa mellan hotellet och Dubai Mall/Burj Khalifa kostar 250AED och då rymmer det 4 personer i bilen. En taxi samma resa kostar cirka 65 AED för att ge er en prisuppfattning.
Efter en knappt halvtimme ankommer vi till huvudentrén till Armani Hotel, Burj Khalifa.
Vi blir välkomnade och visade till en hiss som tar oss en våning ner till receptionen för restaurangen. Efter en kort väntan visas vi in i hissen och välkomnas ännu en gång. En färd på knappt 45 sekunder och vi befinner oss på våning 122 som är 442 meter upp i i byggnaden.
Själva restaurangens lounge där man kan ta så kallad afternoon tea är belägen på våning 122 medans restaurangen ligger på våning 123. En kort trappa upp längst byggnadens kurviga form med en otrolig utsikt blir vi visade in i restaurangens matsal.
Via hotellets butlerservice hade vi fått ett fönsterbord bokat. Just den här dagen vi besökte restaurangen var det en muslimsk högtid så det serverades ingen alkohol vilket var en nitlott då jag sett fram emot att pröva maten med goda viner. Det blev virgin mojitos hela lunchen.
Jag hade redan innan jag åkte till Dubai kollat in menyn på hemsidan så jag visste precis vad jag ville ha. Vi beställde våra för, varm och efterrätter och fick till en början njuta av 5 olika nybakade bröd som serverades till vårt bord.
Förrätt: Carpaccio
Varmrätt: Wagyu oxfilé +8 (200gram) med handskurna pommes frites och bearnesesås
Efterätt: Vit chokladmousse med vit choklad, hasselnötscream, brownie och bladguld.
En otrolig smakupplevelse och även om det uppfattas som små portioner på bilderna räcker det gott och väl för både lunch eller middag.
I helhet var det en grymt häftig upplevelse såväl med utsikten och maten. Priserna här ligger ju ganska höga men det är vad man får vänta sig av en restaurang på den här platsen och med dom råvarorna dom använder.
Lunchen varade i 2,5 timme och precis innan vi skulle gå var det dags för ett besök på herrarnas. Nu ska vi snacka standard på toalett!!! EN person som handhar herrarnas toalett, och nu är det enbart en toalett som finns här. Efter att varje gäst besökt går personen i fråga igenom hela "badrummet" och ser till att det är fräscht. Dom flesta kan nog få tanken att detta kan bilda en stor kö men restaurangen har sittplatser för knappt 50 gäster samtidigt.
Utsikt från toaletten
Även ett besök i köket hann vi med. Rundvisning samt information av alla stationer i köket som fanns. Totalt 23 personer jobbar i köket under middagsserveringarna.
Ett besök på restaurangen är ett måste om man vill uppleva lite lyx och verkligen få en one of a kind känsla. Bokar man ett fönsterbord är det en minimum spend på 500 AED per person men det är inget problem att nå den gränsen med priserna dom har här.
För två personer som äter en trerätters utan alkoholhaltiga drycker landade notan på 1800 AED. För mig så här i efterhand var inte maten värd dom pengarna men hela upplevelsen av att sitta och äta där man gjorde det. Maten i sig är inte dålig utan den håller kvalité men enbart min varmrätt låg på 500AED som blir ca: 970SEK.
Fortsättning följer...... [Sofitel The palm - Club lounge]