Emirates First Class Dubai - Stockholm B777-300ER
Efter ett besök i hotellet lounge kommer personalen och säger till att min bil från Emirates är på plats utanför hotellet. Klockan är nu 22:00 och jag hade medvetet bett om en väldigt tidig upphämtning innan flygets avgång som är 07:15 på morgonen därpå.
Bilen som hämtade oss var en Mercedes!
Vid avgång fick vi med oss en kasse med 2 vattenflaskor var och vinkades av från hela crew som jobbade vid entrén.
En smidig och snabb resa ut till flygplatsen på cirka 30 min och vi ankommer till den dedikerade mer avskiljda terminaldelen där enbart business och first class passagerare kan checka in. Även Skywards medlemmar med nivån Silver/Gold/Platinum har möjlighet att ankomma hit.

Ingen kö så långt ögat når vilket är otroligt bekvämt, snabb incheckning sen genom den dedikerade säkerhetskontrollen samt passkontroll.
Hade redan innan planerat hemresan så vi skulle få uppleva First loungen i A-piren. Även fast jag visste att planet till Stockholm alltid avgår från B-piren tar vi oss med transporttåget bort till A-piren och tar hissen upp till loungen som ligger på första våningen efter "main floor".
Ett trevligt bemötande och vi hälsades välkomna med namn och frågan om vi varit i loungen tidigare, något man ju varit och behövdes ingen rundvisning.
En lång promenad runt loungen för att visa min mamma alla faciliteter så tog vi oss till duschrummen för en uppiggande dusch och utbytte av kläder. Förra gången jag besökte loungen var duscharna under kritik med dåligt tryck och knappt ljummet vatten något som hade förbättrats och fungerade helt okej.
I duschrummet finns allt som kan behövas vid en uppfräschning: Rakhyvlar, tandborstar, shampoo, balsam och mjukgörande kräm.
Efter dusch var det dags att inta en väldigt sen middag i ala carté restaurangen som det finns 2 av i denna lounge. Snabb service här verkligen och vi får ett bord direkt och varsitt glas champagne i handen. Ett brett utbud på mat finns i menyn och ingår självklart i flygbiljetten.
Förrätt: Sushi
Varmrätt: Beef steak
Middagen intogs i lugn o ro och servicen var verkligen bra där personalen gjorde allt för att bemöta ens frågor och behov.
Innan middagen hade vi hunnit förbi Timeless Spa för att boka in en massage för oss båda. Har man en bokad första klass biljett med Emirates ingår lite olika behandlingar i biljetten som man får välja av. Jag själv föredrar den 15 min ryggmassagen vilket jag även beställt den här gången.
Själva Timeless Spa i A-piren är belägen utanför entrén till loungen så man får gå ut för att kunna få tillgång till den. I loungen som är belägen i B-piren finns spa inne i loungen.
Efter alla dessa intryck tog vi oss till "Quiet Lounge" för att få sig lite sömn efter en lång dag. Inne i detta rum är det helt ljudisolerat och det finns tillgång till bekväma fotöljer samt "sleeper chair". Dessa stolar är att jämföras med en väldigt angle flat bed på ett flygplan men fungerar att sova gott i med kudde och täcke till.
Visa bifogad bild 29740
En 5 timmars sömn han vi få och runt halv 6 vakna vi upp och började röra oss långsamt till B-piren och våran gate 18 som nu dykt upp på avgångsskärmen.
När vi kommer ner till gate har redan insläpp till boarding area påbörjats och vi får enkelt glida förbi den väl tilltagna ekonomiklass-kön. Boardingen börjades och prioriterad sådan för Första klass, Businessklass samt skywards silver,guld och platinum medlemmar. En egen brygga gick ut till planets första dörr och vi hälsas välkomna med fullt namn vid dörren av pursern som visar oss till våra platser.
Ett glad Dom Perignon Vintage 2004.
(Vi hann dricka en flaska före pushback)
Ett snabbt besök i Cockpit innan start och lite snack med piloterna som båda var från Chicago, USA. En punktlig avgång och vi rör oss ut mot startbanan för en mäktig avgång.
15 min efter start kommer vår värdinna för att ta våran beställning av mat och dryck. På morgonavgången till Stockholm serveras en mixad meny med både frukost och full lunch. Både jag och min mor siktade på att köra på en ordentlig lunch och beställde in bokstavligen allt på menyn (kan man så kan man).
Canapes:
Förrätt 1: Iransk caviar med tillbehör
Förrätt 2: Arabiskt Messe.
Varmrätt 1 & 2: Kyckling med potatispuré och grillade grönsaker. Ricottafylld Tortellini med tomatsås toppad av permesan
Varmrätt 3: Grillad Biff med potatis
Mors varmrätt och översikt av svit: Grillad lax med potatis
Efterrätt: Chokladmoussekaka med hallonkompott.
Maten höll hög kvalité även köttet som brukar vara känt för att va segt och oätligt. Lunchservicen var över på 2,5 timme och man började känna av att man ätit lite för mycket vid de här laget. En promenad ut framför skynket och en mindre uppställd bar i främre köket. Här finns lite snacks, mackor och oliver i matväg samt ett ädlare utbud av Whisky, Congac och mycket mer.

Bjuder på en bild på mig!
Resterande del av flygningen gick åt till att kolla film och dricka champagne och bara njuta av att resa med stil. Min mor han med att sova 2 timmar och vaknade upp pigg och började vänja sig vid att flyga på det här sättet... Visade henne att "call button" fanns så kunde man även ringa "room service" för att beställa en drink utan att crew behövde komma till hennes plats först. Hon fick nog business class Syndrome........
30 min innan ankomst tänds skylten för säkerhetsbälten och vi börjar inflygningen till Arlanda. Har vid det här laget flyttat mig från mittensätet till fönstret för att njuta av utsikten in under inflygningen och även dricka lite mer champagne.
Vi landar 11:00 vilket är 15 min före tidtabell och det blir en snabb vänstersväng efter banan och rakt in till gate F58 på F-piren. Smidigt gjort vid ankomst av crew som lät oss i förstaklass glida före bakre business class kabinen innan dom släpptes på (dörr 2 används enbart).
Snabbt och smärtfritt genom passkontrollen under 5 min och våra 2 väskor är först ut på bandet. Mycket bra bagageservice tänkte jag tills jag plockade upp väskan från bandet....... Lite smått ilsken med raska steg bort till Aviator som har hand om bagagehanteringen på Arlanda för Emirates räkning och en lång diskussion och ville även prata med Airport Manager gällande ärendet.
Hela ovansidan av min splitternya resväska har tryckts in och i väskan har flaskor gått sönder och fläckat ner kläderna.... Tråkigt slut på en väldigt bra hemresa.
Slutsats:
Emirates första klass håller hög standard. Servicen i luften är exceptionell och tillsammans med hårdvaran (sviten) är det inte konstigt att Emirates ligger på top 3 i Skytrax senaste lista på "Top ten best first class seat"
Servicen är varm och effektiv men det känns aldrig som att den stressas fram utan behåller lugnet.

Översikt kabinen ombord B777-300ER
Foto och Text:
@simon_says91