Senaste nytt

Vy Tåg tar över nattågen till norra norrland from 13/12 2020

Resenaren55

Medlem
Korrekt, jag åkte Skövde-Duved t&r så sent som i nyårshelgen. Halva tåget går åt Luleå/Duved norrut och Göteborg/Stockholm söderut.

Jag åkte häromåret med Snälltåget Nässjö-Åre, då kommer man till Stockholm runt 23-tiden.. Smidigt att slippa byta, men risken är att återstående passagerare i kupén inte går på förrän där...
Blir lite off topic för den här diskussionen...
Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?
 

ekf

Medlem
Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?
Helt okej. Den största nackdelen är att de endast har sittvagn och liggvagn, dvs kupé för 6 personer... Det blir rätt så trångt i de kupéerna.
Om prisskillnaden inte är allt för stor så blir det SJ sovvagn (3-bäddskupé) alla dagar i veckan, särskilt som avgångs/ankomsttiderna passar bättre.. särskilt på hemresan söderöver, är inte det minsta sugen på att byta tåg före kl 05 på morgonen när jag betalat för att få sova.
 

henrik l

Medlem
Blir lite off topic för den här diskussionen...
Men hur var Snälltåget jämfört med SJ nattåg?

Kanske lite ot, men de senaste gångerna jag åkt till Umeå tjänsten har jag haft egen kupé. Skulle någon gnälla visar jag kalkylen för flyg+hotellnatt om det är så att jag måste vara upp typ vid 9-tiden på fm. Åker man i tjänsten och har en bit till närmaste flygplats är singelkupé, oavsett om det är första- eller andra klass, ett bra alternativ till flyget om man vill utnyttja tiden väl.
 

Palazzi

Medlem
SJ meddelade idag att man fortsatt kommer bedriva trafik på delar av de "förlorade" linjerna på kommersiella grunder:
  • Göteborg-Duved (egen trafik)
  • Stockholm-Umeå (egen trafik)
  • Göteborg-Umeå (egen trafik)
Genom detta beslut uppstår också en del problematik för VY. SJ hade dels någon vagn som kompletterade de som trafikverket erhöll (= reducerad kapacitet på VY's linje om de inte hittar ersättning) men kanske mest problematiskt är att SJ genom ovan besked behåller sin stationering i Umeå och Gävle (och därmed personal).
VY kommer därmed lida viss fordonsbrist, utsättas för annan konkurrens än tänkt och få betala mycket högre löner (eller andra förmåner) om man ska lyckas locka över personal från SJ.

Trafikverket ryktas ha legat på SJ hårt om att få köpa vagnar, men fått kalla handen. Upphandlingen innehöll bland annat krav på erbjuden komfortnivå (viss andel 1:a klass etc) och där den fysiska kvaliteten skulle garanteras av Trafikverket själva. Nu verkar det dock att de utlyste en upphandling med sådan kravprofil utan att ens ha vagnarna de behövde. Inte heller har de tagit höjd för att personalbrist skulle kunna uppstå om SJ valde att fortsätta kommersiellt...

SJ fortsätter köra nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och... - SJ
 

Hachans

Medlem
Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.
 

Palazzi

Medlem
Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.

Det verkar vara igång. Verkar dock inte ha blivit något av tanken på förlängningen till Oslo (åtminstone är den inte bokningsbar isf).

@011430121 Det var nu information för mig. Tackar för det
 
Vy har tydligen öppnat bokningen, och erbjuder lite nya grejer. Bland annat ska man kunna boka sittplats med seatblock, och kunna boka sittplats och sovplats på samma tåg. Men jag har inte sett att dessa nya features är igång än.

anledningen till att dessa nya features inte är igång än är för att VY börjar köra nattågen i mitten av dec.
 
Toppen