Senaste nytt

Vy Tåg tar över nattågen till norra norrland from 13/12 2020

Resenaren55

Medlem
Vy Tåg har idag vunnit upphandlingen för nattågstrafiken till Norrland

Trafikverket har idag fattat beslut om vilka operatörer som ska utföra nattågstrafik för avtalsperioden 2020-2024. Uppdraget Stockholm-Narvik har tilldelats Vy Tåg AB och uppdraget Stockholm-Duved har tilldelats SJ AB.

Klart med operatörer för nattågstrafik till övre Norrland och Jämtland - Trafikverket

Följden av detta blev att SJ lägger ner nattågstrafiken Göteborg-Luleå

Nattågen från Göteborg till Norrland läggs ner | SVT Nyheter
 

ekf

Medlem
SVT rapporterar idag att Vy Tåg vunnit Trafikverkets upphandling av tåg från Stockholm till Norra Norrland.

Klart med ny operatör för nattåg till övre Norrland | SVT Nyheter

I samband med det låter SJ meddela att nattågen från Göteborg till både Jämtland och Norra Norrland kommer att ställas in när Vy Tåg tar över trafiken från Stockholm...

Nattågen från Göteborg till Norrland läggs ner | SVT Nyheter

Vad tror vi chanserna är att Vy Tåg ordnar ett liknande upplägg som SJ haft för nattågen, där tågen från Göteborg och Stockholm har mötts och delats upp mitt i natten i Sundsvall, så att man kunnat åka till både Jämtland och längre norröver från stationer utmed båda linjerna? Hoppas jag på för mycket?
 

Hachans

Medlem
Helt sjukt att inte bara SJ får i uppdrag att sköta detta.

Det är ingen operatör som vill investera i detta med så korta avtalstider. Dessutom ger man det till en operatör som inte har erfarenhet av nattåg i Sverige, och man ger fingret till dem som köpt årskort på SJ för att kunna resa i okej kupé på nätterna.

Men det är väl nu som pendeln börjar svänga tillbaka. Efter lite inställda nattåg så kommer folk börja flyga igen. Jag blir rätt förbannad faktiskt.
 

ekf

Medlem
Trafikverket har idag fattat beslut om vilka operatörer som ska utföra nattågstrafik för avtalsperioden 2020-2024. Uppdraget Stockholm-Narvik har tilldelats Vy Tåg AB och uppdraget Stockholm-Duved har tilldelats SJ AB.
Den där detaljen med olika tilldelningar glömde SVT att skriva om. Då kan vi nog glömma att någon av operatörerna samordnar trafik från Göteborg... Det som funkat så bra de senaste åren...
 

mha321

Medlem
man ger fingret till dem som köpt årskort på SJ för att kunna resa i okej kupé på nätterna.
Fast det är ju nästan ett helt års förvarning innan de slutar köra, i mitten på December. Man måste ju ha köpt ett årskort väldigt nästan precis nu om för att drabbas av det, och isåfall borde det ju i rimlighetens namn gå att få en refund på det.

Sedan håller jag generellt med om att det blir konstiga resultat av ett sådant beslut. Men just kopplingen till SJ årskort känns långsökt.
 

Hachans

Medlem
Fast det är ju nästan ett helt års förvarning innan de slutar köra, i mitten på December. Man måste ju ha köpt ett årskort väldigt nästan precis nu om för att drabbas av det, och isåfall borde det ju i rimlighetens namn gå att få en refund på det.

Sedan håller jag generellt med om att det blir konstiga resultat av ett sådant beslut. Men just kopplingen till SJ årskort känns långsökt.

Okej, jag ska omformulera mig.

De som normalt köper årskort för att kunna åka nattågen. Det är väldigt många, för att inte säga majoriteten av första klass-resenärerna ombord på nattågen som har någon form att sj årskort. Dessa kommer troligen inte kunna göra det längre på linjen till Narvik iaf. Det är en rejäl försämring för framtida inköp och belastar nog många resbudgetar negativt.

Men det blir mer plats över till den lukrativa turisttrafiken då åtminstone.
 

henrik l

Medlem
Helt sjukt att inte bara SJ får i uppdrag att sköta detta.

Det är ingen operatör som vill investera i detta med så korta avtalstider. Dessutom ger man det till en operatör som inte har erfarenhet av nattåg i Sverige, och man ger fingret till dem som köpt årskort på SJ för att kunna resa i okej kupé på nätterna.

Men det är väl nu som pendeln börjar svänga tillbaka. Efter lite inställda nattåg så kommer folk börja flyga igen. Jag blir rätt förbannad faktiskt.

Kan inte annat än hålla med. Har åkt med nattåget ca en gång per år från Skövde till Umeå, har varit ett överlägset alternativ till flyget när jag skall upp till Umeå utifrån hur jag kan utnyttja tiden. Hem har det varit flyg, en optimal kombo. Men ett systemtänkande har väl inte präglat järnvägstrafiken. Hade man varit lite smart skulle man väl handlat upp hela paketet, nattåg från södra Sverige, till Jämtland och övre Norrland.
 

henrik l

Medlem
– Det är det vi har i uppgift från regeringen, och det finns bra kommunikationer mellan Göteborg och Stockholm, säger Anna Fällbom, enhetschef Trafikavtal och transportnät på Trafikverket. Hmm, nu ska vi se, jag tar snabbtåget från Göteborg kl 19, kommer till Stockhol kl 22, jag kanske har 30 min marginal i Stockholm. Men om det strular på vägen, vilket inte är helt ovanligt, då missar jag nattåget. Ähhh, jag tar antingen sista flyget upp, eller så tar jag fakiren på morgonen, så vet jag att jag kommer fram. Dom hade otur när dom tänkte:p
 

011430121

Medlem
Helt sjukt att inte bara SJ får i uppdrag att sköta detta.

Det är ingen operatör som vill investera i detta med så korta avtalstider. Dessutom ger man det till en operatör som inte har erfarenhet av nattåg i Sverige, och man ger fingret till dem som köpt årskort på SJ för att kunna resa i okej kupé på nätterna.

Men det är väl nu som pendeln börjar svänga tillbaka. Efter lite inställda nattåg så kommer folk börja flyga igen. Jag blir rätt förbannad faktiskt.
SJ börjar köra tåg i Norge i sommar.
Vill minnas att de körde trafik med ett X2000 Odense-Köpenhamn-Stockholm ett tag men lade ner mellan Odense- Köpenhamn på grund av dålig lönsamhet.

SJ tar stor upphandling i Norge | JARNVAGSnyheter.se
 
Toppen