SJ meddelade idag att man fortsatt kommer bedriva trafik på delar av de "förlorade" linjerna på kommersiella grunder:
- Göteborg-Duved (egen trafik)
- Stockholm-Umeå (egen trafik)
- Göteborg-Umeå (egen trafik)
Genom detta beslut uppstår också en del problematik för VY. SJ hade dels någon vagn som kompletterade de som trafikverket erhöll (= reducerad kapacitet på VY's linje om de inte hittar ersättning) men kanske mest problematiskt är att SJ genom ovan besked behåller sin stationering i Umeå och Gävle (och därmed personal).
VY kommer därmed lida viss fordonsbrist, utsättas för annan konkurrens än tänkt och få betala mycket högre löner (eller andra förmåner) om man ska lyckas locka över personal från SJ.
Trafikverket ryktas ha legat på SJ hårt om att få köpa vagnar, men fått kalla handen. Upphandlingen innehöll bland annat krav på erbjuden komfortnivå (viss andel 1:a klass etc) och där den fysiska kvaliteten skulle garanteras av Trafikverket själva. Nu verkar det dock att de utlyste en upphandling med sådan kravprofil utan att ens ha vagnarna de behövde. Inte heller har de tagit höjd för att personalbrist skulle kunna uppstå om SJ valde att fortsätta kommersiellt...
SJ fortsätter köra nattågstrafik från Göteborg till Jämtland och... - SJ