Senaste nytt

Visumfritt till Kina - äntligen!

Hittade detta på Aftonbladet, man får ta det med en nypa salt tills det kommer fler trovärdiga/officiella källor.
1762157980164.png

perfekt för mig som ska besöka shenzhen några dagar när jag är i HK i början av december och sen kommande vår.

• Gilla
Reactions: hco
Precis det är en annan provins. Har samma problem varje år när jag åker till Kina. Flyger in in till Guangdong men måste flyga via 3 land till Shanghai. Exempelvis Taipei, Hong Kong.
Det där låter lite märkligt. Det är fri rörlighet mellan alla godkända regioner och man behöver inte lämna Kina från samma region som man reste in i. Viktigt är att man har bokad utresa till tredje land. Jag gissar att du tidigare haft 72/144h transit visa som hade mer begränsade och strikta regler än de nuvarande gällande 240h-transit. Hur som helst, om en vecka är detta överspelat och inresa förenklas betydligt för alla med svenskt pass.

The fully relaxed and optimized 240-hour visa-free transit policy has further expanded the allowed areas for visa-free transit travelers. The number of provinces (autonomous regions and municipalities) that can be visited under this policy has increased from the original 19 (Beijing Municipality, Tianjin Municipality, Hebei Province, Liaoning Province, Heilongjiang Province, Shanghai Municipality, Jiangsu Province, Zhejiang Province, Fujian Province, Shandong Province, Henan Province, Hubei Province, Hunan Province, Guangdong Province, Guangxi Zhuang Autonomous Region, Chongqing Municipality, Sichuan Province, Yunnan Province, and Shaanxi Province) to 24 (with Shanxi Province, Anhui Province, Jiangxi Province, Hainan Province, and Guizhou Province added to the list). In the newly added five provinces, the allowed areas for visa-free transit travelers in Anhui Province, Hainan Province, and Guizhou Province include the entire province. In Shanxi Province, the areas are limited to Taiyuan and Datong, and in Jiangxi Province, the areas cover Nanchang and Jingdezhen. The areas in Fujian Province, Hubei Province, and Shaanxi Province are expanded to the entire respective provinces, and in Guangxi Zhuang Autonomous Region, the area expands to the administrative regions of Nanning, Liuzhou, Guilin, Wuzhou, Beihai, Fangchenggang, Qinzhou, Guigang, Yulin, Hezhou, Hechi, and Laibin. Foreign nationals entering China through the visa-free transit policy can make cross-province travels within the allowed areas for visa-free transit travelers in these 24 provinces (autonomous regions and municipalities).

Härligt att höra!
Då kan jag boka ToR när jag ska dit nästa gång!

Men vad betyder det i praktiken?
Är det bara att åka dit eller behöver något fyllas i och är det begränsat till några regioner?
Det är bara att åka dit, du får en lapp att fylla i och lämnar bland annat fingeravtryck i en automat innan du kommer fram till immigration

Toppen