Ca 90% av mina Alipay-betalningar med svenskt AMEX gick igenom. Dom som inte gick igenom var inte specifikt ett AMEX-problem (SAS Mastercard låg som backup och funkade heller inte).
Jag förstår det som att dom 10% som inte funkade var att mottagaren bara accepterar lokala betalningar, även om Ali/Wechat ligger emellan. Mot slutet av resan hade jag fixat TourCard (från Bank of Shanghai), toppat upp (med Revolut, fast det var svårt) och lagt in TourCard som backup betalkort i Ali/Wechat. Då kunde jag betala på ställen där det inte funkat tidigare och min nekad-betalning-andel gick till 0.
Bonus-observation: En enda gång (på ett bageri) fick jag ett felmeddelande (på kinesiska)i Alipay att handlaren hade nått *sin* gräns för "foreign sourced currency". Handlaren verkade inte se samma felmeddelande så när vi provade igen visade jag felmeddelandet som jag fick. Då erbjöd sig killen i kassan att betala själv och vi skickade pengar till hans privata Wechat. Det var innan jag fixade TourCard. Hade jag haft TourCard inlagt så hade betalningen sannolikt gått igenom därifrån.