Senaste nytt

Visumfritt till Kina - äntligen!

Står det något om när det kommer att träda i kraft? Har en resa till Kina 31 december, så hade varit skönt att slippa ansöka om visum då.

Står det något om när det kommer att träda i kraft? Har en resa till Kina 31 december, så hade varit skönt att slippa ansöka om visum då.

Inte sett något datum, men många andra länder annonserades ju för rätt längesen, sen dröjde de inte särskilt länge innan de hade visumfritt och de har ju gällt sen dess. Skulle gissa på någon månad så är de på plats.

Mycket välkommet! Kom precis hem från Kina och skaffade 240h transit permit (Visa) vid ankomst. Längsta diskussionen uppstod på Arlanda, fick bla förklara att Peking och Beijing är samma stad. Funkade smidigt vid gränskontrollen, i Peking var jag igenom på ca 20 minuter. Tog tåget till Shanghai och flög ut från PVG.

Mycket välkommet! Kom precis hem från Kina och skaffade 240h transit permit (Visa) vid ankomst. Längsta diskussionen uppstod på Arlanda, fick bla förklara att Peking och Beijing är samma stad. Funkade smidigt vid gränskontrollen, i Peking var jag igenom på ca 20 minuter. Tog tåget till Shanghai och flög ut från PVG.
Varför var de så snacksugna?

Varför var de så snacksugna?
Det verkar inte vanligt med resenärer till Kina som saknar vanligt visum och tänkt ansöka om transit-visa vid ankomst. I bokningen står det "missing documentation" och för att personalen på Arlanda manuellt ska ta bort spärren och skriva ut boardingkort krävs att de läser alla reglerna kring transit. Uresa till tredje land, vilka regioner gäller det osv.

På transit får du väl rent tekniskt sett inte åka från Peking till Shanghai då det är olika regioner?

Toppen