Senaste nytt

Vilket SAS kreditkort till vår familj?

Det som du gör är helt okej. Det andra är #1 anledning till att folk blir avstängda från Amex (speciellt i USA). Därav alla varning om att försöka vara "smart" - det kostar mer än det smakar :)
Absolut. Det jag vände mig mot var generaliseringen om att man ska hålla sitt Amex borta från Paypal...

Jag har en annan fundering också om dessa korten. Om jag har en kredit på 20k. Kan jag sätta in 50k och gör ett större köp?

Nej det är inte tillåtet på Amex, däremot så kommer din kredit troligtvis att vara betydligt högre än så från Amex. Du kan sen välja att sänka den om du vill. Men jag gissar på att de flesta av os på forumet har minst 50k i kredit på amex, det ska räcka för 2 månader (även om man kan betala av efter en månad).

Hmmm, valet mellan classic och premium blev inte lättare!

Generella rekommendationen är att Amex Premium är "bästa kortet", men just för er är nog Classic bättre att börja med. Då kommer ni lära er var ni kan använda kortet osv. Om ni ska ha Amex Premium är det för att ni ska få en amex 2-4-1 voucher som gäller hela världen, men då ska ni också ha poäng till det, men den låga spend du anger och dålig möjlighet att betala fakturor mm så känns det överkurs nu. Du bör inte skaffa något av korten enbart pga försäkringen, din hemförsäkring täcker det allra mesta som är viktigt ändå. Om du skulle resa mycket så kan försäkringen vara något att ta med i beräkningen men för 1-2 resor per år känns det overkill.

Man ska också veta att börjar man maximera dessa kort så kommer det till en massa kostnader, dels för kortet, men även för varje transaktion på billhop/betala när man betalar räkningar. Det drar snabbt iväg till några tusen per år. Det är absolut värt det för många av oss, men är man lite osäker och ska börja med detta är det enligt mig bättre att börja "billigt" för att se om detta är något för er, så kan ni växla upp lite senare.

Hmmm, valet mellan classic och premium blev inte lättare!

Skaffa Classic nu. Byt till Premium nästa gång det kommer en kampanj om du ser att det börjar se lönsamt ut. Det du eventuellt missar i lägre intjäning nu drar du med råge in på att ta del av ytterligare kampanjer.

Hur troligt är det att ni kommer iväg redan under 2021 på awardsresa..

Nej det är inte tillåtet på Amex, däremot så kommer din kredit troligtvis att vara betydligt högre än så från Amex. Du kan sen välja att sänka den om du vill. Men jag gissar på att de flesta av os på forumet har minst 50k i kredit på amex, det ska räcka för 2 månader (även om man kan betala av efter en månad).

Generella rekommendationen är att Amex Premium är "bästa kortet", men just för er är nog Classic bättre att börja med. Då kommer ni lära er var ni kan använda kortet osv. Om ni ska ha Amex Premium är det för att ni ska få en amex 2-4-1 voucher som gäller hela världen, men då ska ni också ha poäng till det, men den låga spend du anger och dålig möjlighet att betala fakturor mm så känns det överkurs nu. Du bör inte skaffa något av korten enbart pga försäkringen, din hemförsäkring täcker det allra mesta som är viktigt ändå. Om du skulle resa mycket så kan försäkringen vara något att ta med i beräkningen men för 1-2 resor per år känns det overkill.

Man ska också veta att börjar man maximera dessa kort så kommer det till en massa kostnader, dels för kortet, men även för varje transaktion på billhop/betala när man betalar räkningar. Det drar snabbt iväg till några tusen per år. Det är absolut värt det för många av oss, men är man lite osäker och ska börja med detta är det enligt mig bättre att börja "billigt" för att se om detta är något för er, så kan ni växla upp lite senare.

Det är nu beställt ett Classic! Stort tack för hjälpen alla och framförallt @palmen med bra stöd och förklaringar.

Hoppas det kommer snart och att jag får nytta av det. Ska bli spännande!

Jag har betalat med Paypal och underliggande Amex i massor med år, inga problem alls.
Värt att notera är att även om säljaren accepterar PayPal så kan vissa säljare inte acceptera PayPal om det "underliggande" kortet är Amex, så allt som går att betala med PayPal går inte nödvändigtvis att debitera på Amex. Även jag har dock Amex hos Paypal och så länge det handlar om "riktiga" köp ser heller inte jag några problem med det.

Men jag gissar på att de flesta av oss på forumet har minst 50k i kredit på amex
Det tror jag med. Amex skiljer sig lite mot många andra kreditkort, Dels har de generösa kreditvillkor då man får en faktura för de senaste 30 dagarna och denna ska betalas ytterligare 30 dagar senare. Limiten måste då som sagt räcka till två månaders spend. Dels ansöker man inte om en viss uppgiven egen limit, vilket man gör på de flesta andra kort, utan Amex tilldelar en limit som brukar vara rätt väl tilltagen.

Jag tvivlar på att någon här vet exakt hur denna limit beräknas och i vart fall är det nog ingen publik uppgift, Min killgissning är att det kan handla om runt 25 procent av årsinkomsten och andra får gärna kommentera med ytterligare datapunkter och tankar kring detta,

Om ni ska ha Amex Premium är det för att ni ska få en amex 2-4-1 voucher som gäller hela världen
Och även hela Star Alliance och inte bara SAS. Detta kan vara en väsentlig eller helt betydelselös skillnad och har sagts flera gånger men är kanske ändå värt att repetera.

Det är nu beställt ett Classic! Stort tack för hjälpen alla och framförallt
Välkommen i träsket! :)

Tyvärr lagt över hyran på autogiro förra månaden...
Kan bara nämna att Amex, i varje fall när jag kollade för några år sedan, inte erbjuder autogiro. Den faktura de "normalt" skickar brukar avse "minsta belopp" att betala. Det man normalt gör är att omgående ringa Amex och i stället be om att få hela skulden fakturerad vid varje tillfälle och med elektronisk faktura. Många/alla banker erbjuder "automatisk betalning" till vissa leverantörer och aktiverar man detta får man i praktiken samma funktion som autogiro.

Var sig man vill att betalningen ska ske med automatik eller inte ska man betala hela skulden/fakturan på förfallodatum för att undvika en dyr kredit. Behöver man låna finns det andra borgenärer som erbjuder avsevärt bättre kreditvillkor än vad Amex gör.

Värt att notera är att även om säljaren accepterar PayPal så kan vissa säljare inte acceptera PayPal om det "underliggande" kortet är Amex, så allt som går att betala med PayPal går inte nödvändigtvis att debitera på Amex. Även jag har dock Amex hos Paypal och så länge det handlar om "riktiga" köp ser heller inte jag några problem med det.

Nu blev det nog lite fel tror jag.... Om säljaren erbjuder betalning med PayPal så ser säljaren endast en PayPal-transaktion, inte vilket underliggande betalsätt du använder hos PayPal. Hela idén med PayPal är ju just att köpare inte ska behöva exponera sitt egentliga betalmedel mot säljsiten.

Nu blev det nog lite fel tror jag.... Om säljaren erbjuder betalning med PayPal så ser säljaren endast en PayPal-transaktion, inte vilket underliggande betalsätt du använder hos PayPal. Hela idén med PayPal är ju just att köpare inte ska behöva exponera sitt egentliga betalmedel mot säljsiten.
Ja så kan man tycka att det borde vara men så är det inte alltid. Jag har nekats köp hos säljare via PayPal med anledning av att "kortet inte accepteras". Senast för några dagar sedan bara.

Jag tvivlar på att någon här vet exakt hur denna limit beräknas och i vart fall är det nog ingen publik uppgift, Min killgissning är att det kan handla om runt 25 procent av årsinkomsten och andra får gärna kommentera med ytterligare datapunkter och tankar kring detta,

Har fått 20-25 % på de senaste två korten jag sökt från dem så låter som en rimlig killgissning.

Toppen