Senaste nytt

Vilket SAS kreditkort till vår familj?

Det fungerar att köpa presentkort. Ni kanske har någon ni känner ni kan betala en större faktura åt, typ hyra eller liknande för att få upp spend.

Om er lokala butik inte tar amex, kan du ju som sagt köpa presentkort där de tar amex och sen använda presentkortet som betalning. Även prata med lokala butiken att ni önskar kunna betala med amex.

Jag skulle definitivt försöka med erbjudandet om 18k poäng. Väl värt lite trixande för det. Du kan ju tex betala andra räkningar som inte är på autogiro.

Super, blir nog att satsa på det. Tråkiga är om man inte lyckas.tar gärna emot andra förslag på hur man kan få till den spenden.

Paypal?

Super, blir nog att satsa på det. Tråkiga är om man inte lyckas.tar gärna emot andra förslag på hur man kan få till den spenden.

Paypal?
Går att betala via PayPal, men du bör akta dig för "överföring till vänner". Det är stor risk att ditt kort då spärras för att det ses som manufactured spend vilket inte är tillåtet.
Finns många trådar i kreditkort delen på forumet med kreativa förslag på spend. Men kortfattat så ska du betala restaurangnota för alla och de swishar dig sen. Betala räkningar, både dina och andras på billhop med amex, köp presentkort för sånt ni ändå har nytta av. Om ni är två vuxna och ett litet barn så går det väl lätt 5000 i månaden gissar jag, så bara där har ni över halva spenden om ni köper presentkort i omgångar för 3 månader tex.
Ställ om köp till butiker som tar amex i största möjliga mån.

Alldeles självklart. Inga som helst problem, bara att kliva in på en ICA butik (som tar Amex!) och köpa presentkort på önskat belopp. Ungefär två dagar senare går beloppet från "reservation" till "debiterat" och då trillar poängen in. Väldigt smärtfritt!
Går att betala via PayPal, men du bör akta dig för "överföring till vänner". Det är stor risk att ditt kort då spärras för att det ses som manufactured spend vilket inte är tillåtet.
Finnair många trådar i kreditkort delen på forumet med kreativa förslag på spend. Men kortfattat så ska du betala restaurangnota för alla och de swishar dig sen. Betala räkningar, både dina och andras på billhop med amex, köp presentkort för sånt ni ändå har nytta av. Om ni är två vuxna och ett litet barn så går det väl lätt 5000 i månaden gissar jag, så bara där har ni över halva spenden om ni köper presentkort i omgångar för 3 månader tex.
Ställ om köp till butiker som tar amex i största möjliga mån.

Okej, bra att veta om Paypal!

Finns det någon nackdel med classic förutom att 241 bara är i Europa? Läste någonstans att man bara kunde flyga med SAS på det. Korrekt?

Korrekt bara SAS och finns ingen businessclass eller first på Europalinjerna utan bara SAS plus som bäst. Dock hyfsad tillgång på bonusbiljetter till de större destinationerna och några sweespots som Svalbard och Färöarna (om man nu vill dit). Folk brukar oftast säga att det är bättre att använda poängen utanför Europa men SAS Amex Classic är gratis, har en hyfsad moderat spend för att uppnå vouchern och har man som mig att man utgår från Luleå så kan inrikesbiljetten till Arlanda vara dyrare än från Arlanda och ut i Europa vilket gör poängpriserna mer värdefulla.

Last edited:
Utmärkt sätt - om du vill bli avstängd snabbt, enkelt och inte alls är intresserad av att ha Amexkort nu eller i framtiden.
Jag har betalat med Paypal och underliggande Amex i massor med år, inga problem alls. Dock håller jag inte på med överföringar till privatpersoner och sådant, utan riktiga genuina köp i onlinebutiker som inte tar Amex direkt.

Toppen