Senaste nytt

Vilket SAS kreditkort till vår familj?

Okej, bra att veta om Paypal!

Finns det någon nackdel med classic förutom att 241 bara är i Europa? Läste någonstans att man bara kunde flyga med SAS på det. Korrekt?
Nackdelen är att du får 10p/100sek istället för 15 på premium kortet. Vouchern gäller bara i Europa som sagt, och jag tror det är lite sämre försäkring också. Men det är ett väldigt bra kort att börja med, speciellt med den nuvarande signup bonusen.
Om ni sedan kommer på att premium är för er så värvar du bara den andra personen i hushållet till det kortet och ni får ytterligare 24k poäng minst (12k per person).

SAS eurobonus kontona för dig och partner ska ni sedan länka ihop som point sharing, då kan den totala summan från er båda användas tillsammans, därmed spelar det ingen roll vem som har kortet.

Nackdelen är att du får 10p/100sek istället för 15 på premium kortet. Vouchern gäller bara i Europa som sagt, och jag tror det är lite sämre försäkring också. Men det är ett väldigt bra kort att börja med, speciellt med den nuvarande signup bonusen.
Om ni sedan kommer på att premium är för er så värvar du bara den andra personen i hushållet till det kortet och ni får ytterligare 24k poäng minst (12k per person).

SAS eurobonus kontona för dig och partner ska ni sedan länka ihop som point sharing, då kan den totala summan från er båda användas tillsammans, därmed spelar det ingen roll vem som har kortet.

Att det bara är Europa är jag medveten om och att vi får mindre poäng. Var framförallt om det kommer begränsa möjligheten att boka en vettig resa till oss.

Annars kör vi på det som start!

Att det bara är Europa är jag medveten om och att vi får mindre poäng. Var framförallt om det kommer begränsa möjligheten att boka en vettig resa till oss.

Annars kör vi på det som start!
Nej, tillgång på bonusresor är samma för alla oavsett status eller kreditkort (möjligt att pandions kan trolla fram bonusplatser på sas, men det är irrelevant här).

Möjligheten till att boka en vettig resa framöver ligger helt i dina egna händer och i hur god tid du planerar. Om du vill åka över de svenska loven bör du vara ute 330 dagar i förväg. Kan du tänka dig åka vilken veckodag som helst med helt flexibel reslängd och destination kan du ofta vänta till dagen innan avresa.

Fördelen med bonusbiljetter är att de är 100% avbokningsbara, dvs du får tillbaka alla poäng och pengar om du måste boka av, förutsatt att poängen inte gått ut.

Jag har betalat med Paypal och underliggande Amex i massor med år, inga problem alls. Dock håller jag inte på med överföringar till privatpersoner och sådant, utan riktiga genuina köp i onlinebutiker som inte tar Amex direkt.

Det som du gör är helt okej. Det andra är #1 anledning till att folk blir avstängda från Amex (speciellt i USA). Därav alla varning om att försöka vara "smart" - det kostar mer än det smakar :)

Last edited:
Finns det någon nackdel med classic förutom att 241 bara är i Europa?

Utöver den lägre bonusintjäningen och att 241 endast gäller SAS inom Europa, så är det värt att notera är att Classic saknar den (ganska bra) reseförsäkring som finns i de dyrare Amex-korten. Det kanske inte spelar dig så stor roll om du redan har en bra reseförsäkring via hemförsäkringen eller annat, men definitivt värt att ta med i beräkningen.

Utöver den lägre bonusintjäningen och att 241 endast gäller SAS inom Europa, så är det värt att notera är att Classic saknar den (ganska bra) reseförsäkring som finns i de dyrare Amex-korten. Det kanske inte spelar dig så stor roll om du redan har en bra reseförsäkring via hemförsäkringen eller annat, men definitivt värt att ta med i beräkningen.

Hmmm, nej vi har faktiskt inte någon reseförsäkring idag. Ska jag ta med i beräkningen!

Jag har en annan fundering också om dessa korten. Om jag har en kredit på 20k. Kan jag sätta in 50k och gör ett större köp?
Nej det får man inte (omdet fungerar är en annan sak). Men Amex brukar vara flexibla om man ringer innan ett stort köp. Vet inte om den flexibiliteten finns även om man har så låg kredit som 20k, men generellt sätt brukar det funka.

Toppen