Senaste nytt

Vilket program i OneWorld ska man välja?

Jahapp. Vad blir plan-B nu efter BA:s nyårsslakt om man vill uppnå status?
Finns en snabbt växande tråd på FlyerTalk som diskuterar frågan. :)

Finns en snabbt växande tråd på FlyerTalk som diskuterar frågan. :)
Jag nämnde några inlägg upp att Malaysians Enrich skulle kunna vara ett alternativ om man enbart går för status. Alaskan skulle också kunna vara ett alternativ, men det verkar som att det som ger bäst utväxling är om man bokar partnerflighter via Alaskans hemsida. Testade några dummybokningar österut. Priserna var var ganska abnorma. Har inte hunnit gräva så mycket i Malaysians program, men vid första anblicken skulle man med lite kreativ routing österut komma nära Emerald via tre resor i economy till Asien, men då krävs 4 ben ut och hem. T ex GOT-LHR-HKG-KUL-BKK. Haken är nog att alla bokningsklasser inte ger tierpoints. Ska gräva lite djupare, men en killgissning är att de bokningsklasser som ger miles med partners, ger tierpoints. Så potentiellt finns det fallgropar.

Jag har inget program hos Oneworld - och ingen som helst erfarenhet.

Gör två långresor nu närmsta tiden

Bangkok med Finnair
Sydney med Qatar

Några tips på hur jag skall samla på mig Avios och status ? Min enda regelbundna destination är Grekland...

mvh

Jag har inget program hos Oneworld - och ingen som helst erfarenhet.

Gör två långresor nu närmsta tiden

Bangkok med Finnair
Sydney med Qatar

Några tips på hur jag skall samla på mig Avios och status ? Min enda regelbundna destination är Grekland...

mvh
Alla bolag använder inte Avios. Men om Avios är viktigt är det väl bara titta på de bolagen och vad som ger mest Avios.

Jag har ju lyft Malaysians Enrich som ett alternativ för att behålla status. Har tuggat mig igenom Flyer Talk tråden "Best alternatives to BAEC (equivalent status Sapphire / Emerald / GGL)", med fokus på Malaysians Enrich. Sök på enrich eller MH om du vill göra en trådsökning. Det verkar råda en viss konsensus, Enrich är det bästa programmet om man vill nå status, men uselt när det gäller att plocka ut bonusresor för intjänade poäng.

Kvalificerar sig gör man genom tjäna Elite Points, Enrich points är dom man använder för bonusresor. Intjäning beror på hur långt man flyger (zon-indelning) och i vilken kabin. När det gäller Enrich points styr bokningsklassen intjäningen. Min kvalificerade gissning, som jag inte har hunnit kolla och jag hittar inget om det i Flyer Talk tråden, är att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points. Här kan det finnas fallgropar. Om det stämmer att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points, så ger både Qatar's och BA's billigaste bokningsklasser Elite points i ekonomi. Däremot finns det inte många bokningsklasser i ekonomi hos Cathay som ger Enrich points, och enligt min gissning inte heller Elite points.

Det krävs dessutom inga flighter på MH-metall för att nå status.

Så är man intresserad av att se hur det ser ut i First Galleries i T5 på LHR efter den 30/4 -26, så verkar Enrich vara ett intressant alternativ:D

Jag har ju lyft Malaysians Enrich som ett alternativ för att behålla status. Har tuggat mig igenom Flyer Talk tråden "Best alternatives to BAEC (equivalent status Sapphire / Emerald / GGL)", med fokus på Malaysians Enrich. Sök på enrich eller MH om du vill göra en trådsökning. Det verkar råda en viss konsensus, Enrich är det bästa programmet om man vill nå status, men uselt när det gäller att plocka ut bonusresor för intjänade poäng.

Kvalificerar sig gör man genom tjäna Elite Points, Enrich points är dom man använder för bonusresor. Intjäning beror på hur långt man flyger (zon-indelning) och i vilken kabin. När det gäller Enrich points styr bokningsklassen intjäningen. Min kvalificerade gissning, som jag inte har hunnit kolla och jag hittar inget om det i Flyer Talk tråden, är att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points. Här kan det finnas fallgropar. Om det stämmer att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points, så ger både Qatar's och BA's billigaste bokningsklasser Elite points i ekonomi. Däremot finns det inte många bokningsklasser i ekonomi hos Cathay som ger Enrich points, och enligt min gissning inte heller Elite points.

Det krävs dessutom inga flighter på MH-metall för att nå status.

Så är man intresserad av att se hur det ser ut i First Galleries i T5 på LHR efter den 30/4 -26, så verkar Enrich vara ett intressant alternativ:D

ugh jag satt och och läste i den tråden tills jag fick hjärnblödning..

Finns det, per dagens datum,- någon väg att uppnå status med lounge-tillgång hos Oneworld/BA, genom att status-matcha EBG?
(Antingen direkt, eller via match till annat program först).

Toppen