Jag har ju lyft Malaysians Enrich som ett alternativ för att behålla status. Har tuggat mig igenom Flyer Talk tråden "
Best alternatives to BAEC (equivalent status Sapphire / Emerald / GGL)", med fokus på Malaysians Enrich. Sök på enrich eller MH om du vill göra en trådsökning. Det verkar råda en viss konsensus, Enrich är det bästa programmet om man vill nå status, men uselt när det gäller att plocka ut bonusresor för intjänade poäng.
Kvalificerar sig gör man genom tjäna Elite Points, Enrich points är dom man använder för bonusresor. Intjäning beror på hur långt man flyger (zon-indelning) och i vilken kabin. När det gäller Enrich points styr bokningsklassen intjäningen. Min kvalificerade gissning, som jag inte har hunnit kolla och jag hittar inget om det i Flyer Talk tråden, är att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points. Här kan det finnas fallgropar. Om det stämmer att så länge man flyger en bokningsklass som ger Enrich points, så får man Elite points, så ger både
Qatar's och
BA's billigaste bokningsklasser Elite points i ekonomi.
Däremot finns det inte många bokningsklasser i ekonomi hos Cathay som ger Enrich points, och enligt min gissning inte heller Elite points.
Det krävs dessutom inga flighter på MH-metall för att nå status.
Så är man intresserad av att se hur det ser ut i First Galleries i T5 på LHR efter den 30/4 -26, så verkar Enrich vara ett intressant alternativ