Senaste nytt

Vilket flygbolag ska jag åka med till Bangkok?

chazzie

Medlem
Austrian har riktigt bra käk i sin business, kvällsflyget till BKK ligger bra i tid tycker jag också, ankomst 15:30-tiden är ganska lagom för en förstadag på plats, men stolen är lätt klaustrofobisk i sängläge, speciellt om man är lite bredare över axlarna men det är å andra sidan enda klagomålet på Austrian C.

Som tidigare nämnt är "bäst" lite beroende på vad man är ute efter, jag skulle nog heller inte vilja dela upp en Asien-resa i 2x6 timmar om jag flyger business, men flyger jag economy så är det mer tänkbart.
 

Andrew

Medlem
Thai har ändå en rätt trevlig business class, och bra champagne (Veuve Cliquot). Man sover rätt skönt i stolarna, så om direktflyg lockar är det ett bra val.

Personligen skulle jag ändå satsat på Qatar - närmast oslagbart i business. Bytet är nästan en förmån, så man får uppleva kabinen och servicen längre. Vet inte om de flyger QSuite på DOH-BKK, men om de gör det skulle jag säga att valet är kristallklart. Bättre än så får man inte i business.

Bokar du in lång mellanlandning kan du köpa dig in i Al Safwa (förstaklass loungen, med tillträde enbart genom F-biljett, ej status). 8 timmar för 1200 kr.
 

Mikaela

Ny medlem
Tack snälla för alla svar! Har lite att fundera på nu... I dagsläget är Qatar i business några tusenlappar billigare på de datumen jag kollat på så det kanske får bli det eftersom deras business verkar bra. Som jag har förstått det har deras plan 21:45 från ARN QSuite, vilka platser rekommenderas då om man är två personer? Har kollat Seatguru men tycker det är lite otydligt vilka som är bäst om man vill sitta brevid varandra, ser ut som att man får sitta åt "fel" håll?
 

Andrew

Medlem
Tack snälla för alla svar! Har lite att fundera på nu... I dagsläget är Qatar i business några tusenlappar billigare på de datumen jag kollat på så det kanske får bli det eftersom deras business verkar bra. Som jag har förstått det har deras plan 21:45 från ARN QSuite, vilka platser rekommenderas då om man är två personer? Har kollat Seatguru men tycker det är lite otydligt vilka som är bäst om man vill sitta brevid varandra, ser ut som att man får sitta åt "fel" håll?
Osäker på om det stämmer. Förra året lanserade de det så för vinterhalvåret, men utfallet var allt annat än 100%. Tror snarare att det är en A350-900 som trafikerar den rutten, och då är det ingen QSuite. Samtliga A350-1000 har QSuite, och en hel del av 777-300ER.

Som svar på din fråga: bästa platserna om man är två är mittenplatserna där man åker "baklänges". Det märks knappt av alls, annat än vid landning. Väldigt härlig känsla sen när man stänger svit-dörrarna. Även de äkta fönsterplatserna är baklänges.
 

Mikaela

Ny medlem
Läste följande gällande Qsuites:

Stockholm (ARN)
QR171 & QR172 (starting 27 October 2019 until 28 March 2020)

Planet som går 21:45 är QR172 så förhoppningsvis stämmer det.
 

Mikaela

Ny medlem
Hej igen några månader senare. Kan nu meddela att det blev Qatar airways och jag är hemkommen från resan igen.

Vad tyckte jag då? På första flyget ARN-DOH var det Qsuite-layouten i en A350-1000 (QR172). Platserna var riktigt grymma, vi hade 1e och 1f och satt således baklänges vilket fungerade bra förutom vid landning då jag blev lite yr. Servicen var bra men lite varierande då min man fick säga till för att få dryck medan jag fick min champagne nästan direkt när vi satte oss. De kom och frågade ganska ofta om man ville ha mer dryck vilket jag uppskattade. Maten var sådär, flyget gick kl 21:45 och vi tänkte att vi äter vår middag på flyget men de maträtterna som fanns att välja mellan var mest smårätter. Vi tog minihamburgare som var helt ok men jag åt godare mat på hemresan då vi satt i ekonomi. När maten serverades dukade de och ställde dit ljuslyktor vilket var väldigt mysigt. Tv-skärmen var stor och hade ett bra utbud av nya filmer och serier. Helhetsupplevelsen på denna flygning var mycket bra och något jag har längtat tillbaka till efteråt.

Nästa flyg DOH-BKK hade en gammal kabin i en 777-300. Dessa säten var mjuka men för korta för oss så komforten var sådär. Flygvärdinnorna var mer alerta på denna flygning och champagnen flödade. Maten var samma som på den första flygningen så vi åt minihamburgare igen. Jämför man Qatars vanliga business kabin med qsuite så känns qsuite som första klass och bokar jag med dem igen kommer jag se till att båda flygen har qsuite.

Hörs!
 

Attachments

  • 85CFFD5B-D2D0-4D17-8AC0-49D6FEADFFDD.jpeg
    85CFFD5B-D2D0-4D17-8AC0-49D6FEADFFDD.jpeg
    54,6 KB · Visningar: 396
D

Deleted member 30163

Guest
och vi tänkte att vi äter vår middag på flyget men de maträtterna som fanns att välja mellan var mest smårätter
Det är ju lite synd, men det är ju ändå en nattflygning och de flesta har ju redan käkat lunch och middag vid den tidpunkten. Deras burgare tycke jag är otroligt smarriga dock, passar bra som mellanmål på en längre flygning :) Brukar finns lite andra snacks/maträtter också om man är hungrig.

Nästa flyg DOH-BKK hade en gammal kabin i en 777-300
Då måste man ha den gamla business med 2-2-2 ? Det är ovanligt, har åkt med Qatar säkert en 15-20 ggr senaste åren och det är ju en rätt lång resa DOH-BKK (6 timmar) och dom har haft QSuite även på Boeing 777-300. Annars är det 2-2-2 som gäller. På vilket sätt var dom för korta? Det är ju full-flat bed.

Jag gillar qsuite men även deras 1-2-1 business är helt ok, framförallt i deras A350-900 som har en oroligt fin Busniess kabin
 
Toppen