Senaste nytt

Vilken plats återvänder du helst inte till?

Jag brukar alltid ha som utgångspunkt att varje plats har någonting att erbjuda, någonting som är attraktivt på något sätt. Ibland får man anstränga sig lite för att hitta det, men det brukar gå. Jag avfärdar aldrig en plats efter bara ett par besök, det måste nog till minst en handfull besök. Att jag säger "nog" beror på att jag hittills faktiskt har lyckats hitta det där speciella på de platser som jag besökt mer än ett par gånger, så jag vet inte riktigt var gränsen verkligen skulle gå.

Jag kan dock nämna 3 platser som varit väldigt nära att hamna på den "svarta listan".

Shenzhen, det är en stad som jag har väldigt svårt att få grepp om. Mitt lokalsinne brukar vara ganska bra, men här sätts det helt ur spel. Det märks också att det är en stad som vuxit från fiskeby till mångmiljonstad på bara 3-4 decennier. Nu är detta en stad som jag "tvingas" besöka ganska regelbundet pga jobbet, men jag har lyckats hitta några små smultronställen som gör det ganska ok ändå. Dessutom så ligger det ju ett stenkast från Hongkong vilket ju är en av mina absoluta favoritstäder. Det får väl ligga på plussidan. :)

London-Heathrow, har enormt dryg och självgod personal. Dåligt skyltat och stökig. Och världens drygaste och långsammaste security. Men...så... plötsligt händer det. Jag passerade där förbi, anlände med ett sent Jet Airways plan och hade 25 minuter på mig att ta mig till anslutningsflyget. Jag har aldrig tidigare eller senare fått så bra hjälp och service av någon flygplatspersonal som jag fick den gången, vilket innebar att jag hann med anslutningen hem. Efter detta så var det ju omöjligt att inte gilla flygplatsen, åtminstone lite. :)

Charles de-Gaulle, är på alla sätt snäppet värre än LHR personal, skyltning och allmänt stök. Detta är väl den enda platsen som fortfarande har en chans att kvala in på min "svarta lista". Jag flyger väldigt sällan genom Paris. Kan faktiskt bara minnas att jag besökt CDG tre gånger i mitt liv, och dessa har inte vid något tillfälle varit trevliga händelser. Vill dock inte avfärda flygplatsen helt förrän efter åtminstone ytterligare ett besök. Det verkar dock inte ske inom den närmaste framtiden.

Cebu - Boracay sägs ju vara bättre men vad var riktigt dåligt? Finns det någon mening att åka dit, exempelvis ta sig vidare?
Cebu är hemskt, enda stället jag fått panik och avbokat mitt hotell under pågående vistelse, flydde till Lapu-Lapu några dagar inn ajag bokade om flyget till HongKomg tidigare än planerat.

@chazzie Hanoi är en stad som jag också har på listan... Men så vill jag ju självklart också besöka hela Vietnam. :D
Vi kom endast upp till Hue som är väldigt intressant, tack vare @pep vars fru och familj tog hand om mig och mitt ex.
Historiskt både före det klassiska Vietnamkriget med Tet-offensiven är väldigt intressanta med många platser att besöka.

@gdaily Tack för infon. Då undviker jag Cebu och riktar in mig på andra, mer trevliga och härliga platser att besöka. :)

@Stefan62 HAHA! Jaa du, nu blev det lite fel i tankeverksamheten... Bucharest ska det ju självklart vara. Jag börjar visst bli lite snenil... o_O

Kul tråd, den har jag missat. Mitt hatobjekt nummer ett har inte dykt upp på listan:

Amsterdam - kanske lite förvånande för vissa, men min upplevelse är
Red light district - sorgligt på alla sätt och vis
Knarkarna - utslagna människor på gatorna, vid ett tillfälle ligger en man på gatan till synes död. Ett par poliser kommer fram och jag tänker att nu ser de till att han får komma till bårhuset, men döm av min förvåning når en av polismännen petar på karln med en käpp, varvid han rycker till en halv sekund. Polisen vänder och går därifrån.
Behöver jag säga att någon slog sönder bilrutan på natten för att stjäla en kudde?

De flesta ställen jag besökt tycker jag haft något att erbjuda - men det är klart att det är inte alla man velat åka tillbaka till.

Bukarest - rätt deprimerande även om några delar av stan var ok. Antalet hallickar som ville erbjuda både det ena och andra (och tredje) som man blev antastad av på gatan var måååånga. Öst som på den gamla onda tiden.

Vissa turistorter i Turkiet - kul att ha varit där men gatuförsäljare och en rätt trist attityd. (Gillar däremot Istanbul).

Beijing - en sak avprickad på "bucket-listan" men vet inte om jag vill tillbaka.

Dock - till skillnad från många andra är en av de städer som överraskat positivt Bratislava. Vackra människor, trevligt öl och god (om än tung) mat och billigt!

Jag har bara varit i Bratislava på gig men fick möjlighet att ta mig in till ett shoppingcenter med en rinner/chaufför som jag fick möjlighet att prata med.
Priserna är billiga och det verkar vara en riktigt trevlig stad.
Det tråkiga är att lönerna är låga och hyrorna rätt höga för inkomsten. Så de flesta kämpar på medan de som har pengar lever lyx...
Jag skulle lätt vilja åka tillbaka dit och lära känna staden lite mer på riktigt. :)

Hur är Santiago. Bra eller dåligt?

Santiago de Compostela?

Finns ju dussintals platser som heter Santiago.

Santiago de Compostela
Santiago de Guayaquil, Ecuador
Santiago de Cuba.
Santiago de Chile.
Santiago de Cali, Colombia.
Santiago, Philippines
Santiago del Estero, Argentina.
Santiago de los Caballeros, Guatemala.
Santiago de los Caballeros, Dominican Republic.

Rumänien, kommer inte ens ihåg vad staden/hålan hette men det fanns inget trevligt med den. Finns nog trevliga ställen. Såg ett morgonprogram som sändes från någon strandstad. Det såg fint ut.

Toppen