Senaste nytt

Vilken plats återvänder du helst inte till?

Gurkan

Medlem
Phuket, Thailand.
Usch, bara tanken på alla svenskar och dem svenska menyerna, gatuförsäljarna som pratar svenska gör mig illamående. Om man skall vara i Thailand tycker jag Hua Hin är trevligt, känns mycket lugnare är andra ställen och mer städat. Närheten till Bangkok skadar inte heller!

Kairo samt Hurghada, Egypten
Hemska säljare, smutsigt, otrevliga människor. Kommer inte åka tillbaka.
 

Mikael64

Medlem
Moskva, Delhi & Beijing är de värsta städerna jag besökt. Moskva med sin attityd, korruption och dålig mat. Delhi för all smuts, tragiska trafik och dålig luft. Beijing för dålig luft och folk som hela tiden försökte lura en på pengar.
 

Riokalle

Medlem
Mer eller mindre städer vi inte vill besöka, ingen ordning och kanske missat någon ;)

Inte för att det spelar någon större roll men i Rio de Janeiro var det flygplatsen som inte uppskattades och inte själva stan....borde alltså inte vare med på denna lista utan listan över kassa flyplatser he he
 

Smuffe

Medlem
Jag gillar den här tråden och råkade hitta den när jag sökte efter Manila. :)
Så jag väcker liv i den igen...

Jag vet att denna tråd handlar om vart man inte vill resa till igen, och det kommer jag ta upp lite längre ner.
Men jag börjar med att väcka tråden med några reflektioner om hur olika alla är och bidra med mina ljusglimtar från några medlemmars absoluta "NO-NO's" för att visa hur rolig den här tråden är. :D

Det är precis som det har nämnts ett par gånger intressant att läsa vad flera anser är bland det värsta som de har upplevt eller ogillar extremt mycket, till den grad att de under inga omständigheter vill återvända.
Mina exempel som jag befinner mig helt på den andra delen av skalan:

Ho Chi Minh City - Helt fantastiskt kaotisk stad (så länge man inte hamnar i en dispyt med Saigonmaffian angående en redan innan trasig vattenpipa... Det är en annan historia :p) som iaf jag inom det första dygnet fick grepp om.
Härligt god mat, priser utan dess like, exempelvis två tandläkarbesök inom 48 timmar som dels fixade min trasiga tandställningstråd som satt på insidan av övre tandraden samt en air flow totalrengöring av tänderna... C:a 170kr på en mycket proffsig privatklinik.
Skillnaden mellan försäljare i Bangkok och HCMC är att i Bangkok försöker försäljarna avbryta ens samtal när man sitter på en restaurang eller bar och stirrar på en i upp till en kvart och verkligen försöker få en att köpa saker.
I HCMC och Vietnam i stort så frågar de 2-3 gånger om man vill köpa ett nytt par solglasögon eller annat krims-krams för att sedan vid ett nej le, tacka och gå vidare. :)
En dag gick jag i District 1 för att hitta Starbucks då jag samlar på muggar var än jag befinner mig som souvenirer.
En kille på moppe stannade till och frågade var jag skulle. "Nej, han vill tjäna pengar och köra mig någonstans..." tänkte jag.
- Where you come from?
- Sweden... "Nu kommer det..."
- OOH! Ibrahimovic! Very good football! Starbucks 5 minute walk to the left. Bye bye!
Man kan inte (i alla fall jag...) INTE älska staden och landet. Det är ett av mina ABSOLUT skönaste och bästa resemål!

Angående Saigonmaffian... Det slutade med att de kastade ut mig från ett av stans turistigaste korsningar med 3-4 etablissemang som de äger och tagit min mobil, plånbok, snus och det mesta jag hade i fickan.
Ett par minuter efter att jag kallat de det ena och det andra kommer den unga vakten ut och ger mig min mobil, plånbok med en del pengar kvar osv innan han går in igen. Men så kommer han tillbaka inom ett par sekunder med min snusdosa och undrar vad det är.
- Tobacco, from Sweden...
- OK!
Så de tog lite mer pengar än de ville ha för vattenpipan och totalt säkert två tredjedelar av vad den var värd men lät mig behålla pengar, mer än väl. :p
Så... Blir man "rånad" men ändå får tillbaka saker så kan man ju inte mer än att gilla staden och landet. :D
Dessutom hade de utökat vaktstyrkan med minst x4 redan samma kväll och de stod även i korsningen och höll utkik, antagligen efter oss om vi skulle komma tillbaka. Så de förlorade garanterat mycket pengar på vakternas löner och mutorna till poliserna på stationen mittemot. :rolleyes:

Istanbul - Det är en helt fantastisk och vacker stad, billiga priser, trevlig och hjälpsam befolkning och en sjukt härlig atmosfär.

Bangkok - Visst har den sina avigsidor... Jag kan utan tvekan stanna där i alltifrån 2-3 dagar x2 på en resa österut, ena på ditvägen och den andra när jag ska tillbaka till Sverige. Eller så är jag där i kanske 5-7 dagar och gör alltifrån ingenting förutom att hänga på mitt favoritställe och kolla på AFL och snacka skit samt ta mig runt lite här och var. En skön stad att hänga i.
Eller så tar jag mig ut på äventyr en till två dagar utanför stan.
Men jag kommer alltid komma tillbaka, om så enbart över en weekend. :)
Man kan hata Bangkok... Eller så lär man sig att hitta sin egna rytm och känsla och finner sina små pärlor.
Thailand (Hamnar ihop med Bangkok men som egen punkt) - Åk inte till Phuket! Jag bodde där i början och mitten av 90-talet då det fanns två huvudgator i Patong och det fortfarande var ett kul resemål samt att vattenskoterförarna kunde ta med mig ut på en åktur gratis som liten grabb när jag hängde på stranden.
Nu vill jag inte ta i maffian med tång! :oops::mad:
Besök centrala Thailand och se vad småbyarna och småstäderna har att erbjuda...
Ta er till små pittoreska öar och njut. Billigare och bättre samt att befolkningen är så mycket trevligare! :)

Gdansk - Har varit där och på ett antal fler ställen i Polen.
Här i Sverige ser många ner på polacker... Det är för att alla nötter flyttar från Polen för att utnyttja andra.
I Polen stannar majoriteten (med vissa undantag, bl.a. i Warszawa, men inte i hela staden där de flesta är riktigt trevliga och hjälpsamma) av allt vettigt folk kvar. Dessutom måste jag säga att polska kvinnor på flera sätt många gånger är mycket vackra... :rolleyes:
Gdansk gillade jag och fick lära känna en hel del, även av stans lokalbefolkning och fotbollssupporters på en krog.

---

Så till 5 platser som jag är mer tveksam till eller under inga omständigheter någonsin mer vill sätta min fot i, om jag inte måste genom jobbet och vi hamnar där på en turné i framtiden...

Paris - WOW... Ok, jag startar positivt...
+ Vackra byggnader och stora avenyer...
+ En grym arena och arenastad, Stade d'France. Riktigt bra utbud inne på arenan men vakterna talar 0 engelska...
+ Tre bra restauranger/fik hittade vi av flera val. Den ena kunde inte prata någon engelska alls men han älskade sitt jobb och ville ge bästa servicen i mannaminne samt en grym restaurang som var överbefolkad av gäster samt oklanderlig servitör som pratade perfekt engelska.
+ Man kan ta sig därifrån...

Sorry... Jag kommer inte på något mer!
Det luktar urin var 50-100 meter vart man än går... Men det är ju inte så konstigt, det finns ju inga offentliga toaletter någonstans. Och finns de så stänger de hutlöst tidigt och finns inne i gallerior.
Man kan se de viktigaste monumenten och stan efter en sovmorgon till mellan kl 09-10 på förmiddagen och gå runt hela centrala stan från Garde du Nord och är klar med minst 85% av stan efter omvägar fram till 20-tiden på kvällen.
Minst 85% av folket är rent otrevliga, låtsas inte förstå engelska och man får fel dryck vid beställning, exempelvis vitt vin istället för rött men när man ska betala pratar servitrisen perfekt engelska.
Ok, allt är inte 100% kass, men säg 95% och jag kanske kan krypa ner lite som sympati för de hemska attentaten, bl.a. på Le Bataclan som jag har varit och gigat på och träffat ett par stycken av de som tyvärr omkom.
Det finns bra folk i Paris... Men, kan de besöka mig eller om vi kan mötas i södra Frankrike så slipper jag ta mig till Paris. :D
Charles de Gaulle - CDG - Jag har missat några extremt urusla flygplatser i några av världens fattigaste länder... Men den här flygplatsen, Paris "stolthet" och största flygplats... Den får en egen liten kategori inom Paris just för att visa hur extremt värdelös Paris i sig är i jämförelse med så många andra underbara platser i världen.
Nää, trots oroligt i Istanbul emellanåt skulle jag hellre åka dit alla dagar i veckan... Kanske vänta en vecka eller två om det var oroligt.

Kuta - Bali - Det funkar för en natt eller två... Men annars är det ett meningslöst ställe att vistas på utöver att man måste ta sig till Bali för att kunna ta sig vidare.
Åk till Nusa Lembongan, låna en moppe och åk ett par varv runt ön.
Snorkla, dyk, ät god mat, drick med lokalbefolkningen oavsett det är billig öl eller alkoholfritt och känn lugnet...

Bratislava - Ja, vad ska man säga... Jag har inte sett mer utav stan än bussresan dit, det jag såg genom hotellrumsfönstret på DoubleTree, bussturen från hotellet genom en heeeelt galen korsning samt allt det dystra och den misär som befann sig överallt.
Inte nog med att spelstället som var en gammal sorts amfiteater som de byggt ett enormt tält på innerplanen och allt var förfallet inomhus i byggnaderna samt att strömmen gick mist två gånger i hela kvarteret innan vi kopplat upp oss på husets 63A ström samt en gång just innan sound check så känner jag efter det besöket att räckte för min del. o_O

Uddevalla - Finns det en tråkigare stad? Bräcke kanske, men de har iaf en pizzeria som serverar öl när man väntar på tåget söderifrån och ska norrut. :confused:
Nä, jag har bott i Uddevalla och det gör jag aldrig mera om. Den är fräschare och modernare samt säkrare än Bratislava men det var ändå kul och intressant att ha varit där i Rumänien en gång. Uddevall är ju inte kul någonsin. :eek:

---

Och så avslutar jag med ett par städer som jag kommer besöka inom de kommande 12 månaderna, varav en som jag kommer bo i samt en som jag vill besöka någon gång.
Gemensamt med denna tråden är att samtliga har nämnts och därför är jag nyfiken på varför de hamnade på listan över "Aldrig mer" samt att det vore kul att få reda på vad som kan vara positiva intryck från dessa utöver att allt var bajs.

---

Manila - Min blivande hemstad... Varför var allt så dåligt utöver skräpigt och extremt mycket trafik? Jag har ju sett Goodhusband's "Don't drive here" och kan förstå kaoset. o_O
Jag kommer jobba omkring Makati... Så var är rimligt att bo för att slippa pendla över 45 min i vardera riktning?
Vad har ni för tips om stan? :)

Jakarta - Finns det något bra med stället?

Cebu - Boracay sägs ju vara bättre men vad var riktigt dåligt? Finns det någon mening att åka dit, exempelvis ta sig vidare?

Sihanoukville - Jag har hört att det är lite utav en utpost med party men har spånat på de små öarna utanför...
Är det värt det för att kunna uppleva Kambodjas övärld i Gulf of Thailand eller ska man skippa Sihanoukville överhuvudtaget?
Jag kan ju klara av Bangkoks nattliv men undviker Phuket och Pattis. Är det här stället likadant?

---

Så, finns det några nya "Never ever BIG NO-NO's" som har dykt upp sedan augusti 2014?

Nu har jag kapat och väckt liv i tråden tillräckligt.
Ha en fortsatt bra dag!
/Smuffe
 

rvarttinen

Medlem
...

Paris - WOW... Ok, jag startar positivt...
+ Vackra byggnader och stora avenyer...
+ En grym arena och arenastad, Stade d'France. Riktigt bra utbud inne på arenan men vakterna talar 0 engelska...
+ Tre bra restauranger/fik hittade vi av flera val. Den ena kunde inte prata någon engelska alls men han älskade sitt jobb och ville ge bästa servicen i mannaminne samt en grym restaurang som var överbefolkad av gäster samt oklanderlig servitör som pratade perfekt engelska.
+ Man kan ta sig därifrån...

Sorry... Jag kommer inte på något mer!
Det luktar urin var 50-100 meter vart man än går... Men det är ju inte så konstigt, det finns ju inga offentliga toaletter någonstans. Och finns de så stänger de hutlöst tidigt och finns inne i gallerior.
Man kan se de viktigaste monumenten och stan efter en sovmorgon till mellan kl 09-10 på förmiddagen och gå runt hela centrala stan från Garde du Nord och är klar med minst 85% av stan efter omvägar fram till 20-tiden på kvällen.
Minst 85% av folket är rent otrevliga, låtsas inte förstå engelska och man får fel dryck vid beställning, exempelvis vitt vin istället för rött men när man ska betala pratar servitrisen perfekt engelska.
Ok, allt är inte 100% kass, men säg 95% och jag kanske kan krypa ner lite som sympati för de hemska attentaten, bl.a. på Le Bataclan som jag har varit och gigat på och träffat ett par stycken av de som tyvärr omkom.
Det finns bra folk i Paris... Men, kan de besöka mig eller om vi kan mötas i södra Frankrike så slipper jag ta mig till Paris. :D

....

Vi har åkt till Paris så gott som varje år under flera års tid. Visst, stan' har sina sidor, men du hittade inte dessa helautomatiska offentliga toaletter som finns lite var stans? Har nog också haft flera av våra bästa restaurangupplevelser i Paris.

Mitt största problem med Frankrike, generellt och Paris i synnerhet, är att jag väldigt sällan får öva min franska - varje gång jag försöker så envisas fransmännen med att vilja prata engelska och de är ofta riktigt bra på det! Min franska är med andra ord riktigt dålig, men jag försöker ... :)
Men, det är detta som är kul med BC; att det finns så många olika sidor, upplevelser, av samma foreteelse - kul att jämföra och diskutera lite och få en mer nyanserad bild.
 

Smuffe

Medlem
Precis... Därför önskar jag att andra preciserar lite mer om varför stad A suger hårdare än ett näbbdjur som försöker suga en golfboll genom en vattenslang. Jag uppskattar historierna om varför något var riktigt uselt och vad som ledde till en dålig upplevelse.
Precis som jag älskar att läsa om varför stad B var så fantastisk, då vill jag ju gärna resa dit och se det själv.
Samma sak med alla reserapporter om upplevelserna från det att de kliver in i taxin eller ombord på bussen/tåget och tar mig hela vägen fram till destinationen från check-in, loungar, flyg osv och helst via femtioelva flighter och flygplatser. o_O
Det finns så mycket hos oss alla som kittlar den där lilla nerven och som gör att jag omedelbart känner ett behov utav att boka något och bege mig ut i stora vida världen sittandes i en sardinburk modell lyx och flärd på 40'000 fot. :D
 

chazzie

Medlem
Håller med allt @Smuffe säger om HCMC och Vietnam i helhet. Brorsan fick punktering på moppen och mitt i monsunen fixade 3 grabbar däcket på under 20 minuter till en kostnad av 15 SEK. Jag vet att jag fått samma hjälp i Thailand men det hade minst kostat mig 150 SEK. De känns lite mer ärliga och genuina i Vietnam, sen finns så klart undantag =}

Håller även med om Bangkok, en av mina favoritstäder, en skön stad att hänga i som sagt, utan att kunna sätta fingret på riktigt vad som gör den till ett ställe jag gärna besöker flera ggr.
 

Smuffe

Medlem
@chazzie Har du någonsin, någonstans sett parkarbetare, dvs de som städar stadens parker, gå omkring och le lite smått och ge besökare såsom dig själv en liten nick och säga hej?
De flesta, med undantag, verkar vara sådär glada och trivas med livet i Vietnam.
Fram till mitten av 90-talet var Thailand inte riktigt på samma sätt men ändå åt det hållet... Nu är det TIT och Land of smiles... Så länge de får pengar för det.
Det roligaste är när man kan lite thai och de försöker snacka skit bakom ryggen på en och samtidigt ge en sitt bästa leende. :p
Även här med vissa undantag... :)
 

chazzie

Medlem
@Smuffe det har du rätt i, fantastiskt trevliga människor i Vietnam, jag skall till Hanoi för första gången inom kort, det skall bli kul att se vad som erbjuds där!
 
Toppen