Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

hejsan...
Har svår ångest om vilken ny kabinväska jag skall köpa... Jag vill ha 4hjul, mjuk eller hård spelar ingen roll, men en hård väska får gärna ha ett enkelt tillgängligt ytterfack (reser oftast med bara en väska och vill ha enkel tillgång till påsen med vätskor i säkerhetskontroll, men även enkelt kunna lägga undan pass och biljett när man väl är på planet...)

Var i Frankfurt förra veckan och kollade på både Tumi Alpha 2 och Tumi Alpha Bravo Kirtland på flygplatsen.

Båda två är ju väldigt schyssta väskor till högt pris (ca 650EUR). Vad jag också är lite tveksam om är att båda väskorna väger ju väldigt mycket när de är tomma... 4-4,5kg tomt är mycket tycker jag.

Har även kollat på Rimowas Lufthansa Bolero som bara kan köpas på Worldshop.eu
RIMOWA Lufthansa Bolero Collection Multiwheel® cabin trolley, black - Lufthansa WorldShop
Kostar 519EUR, men denna tycker jag också väger en del när den är tom. 3,8kg (är fortfarande lättare än Tumiväskorna)

Har nu även hittat Victorinox Werks Traveler 5.0 WT20. Kostar ca 400EUR, det som är schysst med den är att den väger under 3kg tom.
Victorinox WT 20 Dual-Caster in Black - 32301901
Är det någon här som har erfarenhet av antingen Rimowan eller Victorinoxväskan?
Jag har Rimowa Bolero och är hyfsat nöjd...
Den har problem med viktfördelningen och en tendens att välta stående när man har laptopen i frontfacket där den skall vara. Vi (hustrun) har en Rimowa Stelth som enligt mig har betydligt bättre riktiga kodlås i stället för Boleros dragkedja som gör att väskan/dragkedjan "säckar/veckar" sig när den ligger ner, irriterande.

Jag gillar Bolero ändå och kommer ha kvar den, men skulle jag köpa en ny idag skulle jag inte välja en Bolero, skulle nog inte heller välja Stelth som saknar frontfacken.

• Gilla
Reactions: jfk
Beställde en på tidigare, glömde helt bort det tills jag fick ett Mail att de håller på att packas för leverans nyss. Väntar med spänning för att se vad det är för gris i säcken jag har beställt :)
Så där, nu kom precis paketet in, valde att jobba hemifrån då man inte vet när posten dyker upp :) men här kommer mina första tankar efter unboxing.

8419537efac496fca2f0fa7dda7b6ddf.jpg

Ser trevlig ut, inte alls så plastig som jag trott. Utan känns rejäl.

88fead7524b7b085ff3dc3835ee6205d.jpg

Det främre facket öppnas lite väl långt för min personliga smak men jag behöver ju inte använda alla facken längst ner. Igen, känns ordentlig.

c29803219e53a1b394e7c36ff710fd74.jpg

Inuti är det några detaljer som är trevliga, på ena sidan en nät divider och på andra sidan en metall konstruktion då man även kan lägga platta föremål.
Finns ett litet fack inuti där en sko/smutstvätt påse finns.

fdddbbeb9e6c7ebda4aa0414e93ddee4.jpg

Batteriet är på 10000 milliamp, framtiden får utvisa om det är tillräckligt för mer än en dags resande.

Nu ska ja försöka få tag i en businessclass.se tag sen så är den redo att testas till jul

Minns inte helt vad jag betalade men tror att jag hamnade någonstans runt 200€ i pre order. Nu ligger lanseringskampanjen på 250€.
Så relativt prisvärd

Några nya recensioner på Tohm Bihn Tri-Star eller Red Oxx Air Boss/ Mini Air Boss...
Börjar bli dags att skaffa en när man åker mer tåg och promenerar mycket :)

Kör med en Upptäcka Kabinväska Orange från IKEA.
Tycker det är smidig med bra fack på utsidan och bra pris.
När man inte flyger så ofta.

Dock är jag väldigt förtjust i en American Tourister - Bon Air Spinner - 55cm "Pop Green"
Har dock svårt att rättfärdiga för mig själv ett nytt köp av väska när jag kanske reser 1-2 gånger per år

hejsan...
Har svår ångest om vilken ny kabinväska jag skall köpa... Jag vill ha 4hjul, mjuk eller hård spelar ingen roll, men en hård väska får gärna ha ett enkelt tillgängligt ytterfack (reser oftast med bara en väska och vill ha enkel tillgång till påsen med vätskor i säkerhetskontroll, men även enkelt kunna lägga undan pass och biljett när man väl är på planet...)

Var i Frankfurt förra veckan och kollade på både Tumi Alpha 2 och Tumi Alpha Bravo Kirtland på flygplatsen.

Båda två är ju väldigt schyssta väskor till högt pris (ca 650EUR). Vad jag också är lite tveksam om är att båda väskorna väger ju väldigt mycket när de är tomma... 4-4,5kg tomt är mycket tycker jag.

Har även kollat på Rimowas Lufthansa Bolero som bara kan köpas på Worldshop.eu
RIMOWA Lufthansa Bolero Collection Multiwheel® cabin trolley, black - Lufthansa WorldShop
Kostar 519EUR, men denna tycker jag också väger en del när den är tom. 3,8kg (är fortfarande lättare än Tumiväskorna)

Har nu även hittat Victorinox Werks Traveler 5.0 WT20. Kostar ca 400EUR, det som är schysst med den är att den väger under 3kg tom.
Victorinox WT 20 Dual-Caster in Black - 32301901
Är det någon här som har erfarenhet av antingen Rimowan eller Victorinoxväskan?
Har du köpt någon väska ännu? I annat fall har jag svaret på dina böner:

Samsonite Prodigy spinner! Den har 4 hjul, är hård, har ett smidigt ytterfack för att lätt komma åt laptop och vätskor genom säkerhetskontrollen. Är Även lätt. 2.8 kilo. Billigast också. 2199kr. Mått: 55x40x23. Jag har beställt en själv men ännu ej fått den, så kan ej ge något utlåtande ännu.
Läs mer här: Prodigy Spinner 55cm/22inch Off white | Samsonite

20160810113552_samsonite_prodigy_spinner_expandable_55cm_black.jpeg

Jag använder en Samsonite B-Lite 3 med två hjul, min kollega har en likadan fast med 4 hjul. Vikt 2kg.
Båda är 55x40x20cm men min är på 38 liter, hans är på 36 liter. Två liters skillnad motsvarar väl ett par skor? :)
Personligen föredrar jag faktiskt två större hjul än 4 mindre, det är egentligen bara inne på flygplatsen som det är lättare att dra en spinner.

Trots den låga vikten tål den ganska mycket, har checkat in den flera gånger utan några som helst skador på väska eller innehåll.

B-Lite 3 Upright 55cm Black | Samsonite

Toppen