Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Jag har oerhört svårt att klara mig utan min Fjällräven Skule, så det blir ryggsäck snarare än kabinväska när jag sätter mig på flyget. Ska jag vara borta längre än ett par dagar vill jag förmodligen checka in en väska ändå. Laptop och gott om utrymme på insidan, praktiska fack på utsidan, och väldigt bekväm. Skönt att ha båda händer fria också.

Rimowa Salsa Air spinner kabinväska med extra kavaj+byxa, skjortor, skor, underkläder, neccesär, träningskläder, träningsskor, reseadapter och laddare till rakapparat & tandborste.
Messenger bag med Airbook+peripherals, anteckningsbok och ibland iPad, Bose QuietComfort20, pass och kvitton.
Checkar aldrig in och det räcker lätt för 5 nätters trip typ Måndag ARN-GVA, Onsdag GVA-EWR, Lördag EWR-ARN

Har tittat på en Tumi Alpha 2. Det verkar var en riktigt sjysst väska. Men nu till frågan om 2 eller 4 hjul. Den var svårare.
Jag var helt inne på 4 hjul för det är klockrent på flygplatsgolv och i andra terminaler. Men hur är det vid 10-15 minuters promenad i stadsmiljö?
Hur gör sig Alphas 4 hjul på kullsten, kanter och annat ofog? De 2 känns mer stabila än vad många andra märken erbjuder.
Eftersom jag ibland rör mig långt bort från terminalerna så spelar det rätt stor roll hur den fungerar på underlaget.
Vad säger den samlande expertisen?

Vad säger Tumi-experterna @agehall och @Crille81 ?

Har tittat på en Tumi Alpha 2. Det verkar var en riktigt sjysst väska. Men nu till frågan om 2 eller 4 hjul. Den var svårare.
Jag var helt inne på 4 hjul för det är klockrent på flygplatsgolv och i andra terminaler. Men hur är det vid 10-15 minuters promenad i stadsmiljö?
Hur gör sig Alphas 4 hjul på kullsten, kanter och annat ofog? De 2 känns mer stabila än vad många andra märken erbjuder.
Eftersom jag ibland rör mig långt bort från terminalerna så spelar det rätt stor roll hur den fungerar på underlaget.
Vad säger den samlande expertisen?

Vad säger Tumi-experterna @agehall och @Crille81 ?

Jag valde en Alpha 2 med 2 hjul av just den anledningen du beskriver ovan. De hjulen funkar väldigt bra om du rör dig utanför
flygplatser eller hotell. Är väldigt nöjd med min väska trots den är med 2 hjul. Du får dessutom lite extra utrymme och lägre
vikt på väskan om jag inte är helt fel på det ;)

Hade jag bara rört mig på flygplatser och hotell så hade jag valt modellen med 4 hjul alla dagar i veckan.

• Gilla
Reactions: olo
Du kan alltid dra en väska med fyra hjul på bara två av dem men det är svårt att göra det omvända....

Har du helt rätt i @agehall, funkar det rent praktiskt med de "små" hjulen på Alpha 2 med 4 hjul?

Vi är nog nöjda både jag och @agehall med 2 respektive 4 hjul så det är nog en smaksak.
Du får rulla, klämma och känna på båda varianterna innan du bestämmer dig @olo :)

• Gilla
Reactions: olo
Jag använder för övrigt oftast en Samsonite Base Hits upright 55cm som jag köpte på Schiphol under en rea de hade.
Jag tillhör den skaran som flyger Ryan Air upp till 10 flighter per år och denna passar perfekt enligt deras ibland "anala" regler.
Betalade 75 Euro och valde modellen med 2 hjul framför den med 4 för att kunna packa mer saker i väskan.
Reser 95% med handbagage endast och detta även när resan är 14 dagar.

Inom Europa när jag åker på resor över dagen eller endast 1 natt så använder jag en Wenger rullande portfölj med ett separat fack för ett lättare ombyte.

Har även en äldre 4-hjuls hardcase som är några centimeter större än tillåtet som jag köpte i USA.
Har hållt på 500 resor cirka men är lite kantstött och inte så rolig nu.
Dock fyller den funktionen väldigt bra så jag använder den ofta när jag flyger utanför Europa då den rymmer lite mer bagage än min Samsonite :)

MVH,
Johan

Last edited:
Toppen