Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

HerrBot

Medlem
Någon som har en Riggs & Briley? Antingen Global eller Essential spinner. Har sett en demo några gånger och verkar vara en förträfflig väska med bra garanti, men känner ingen personligen som haft en. Väldigt bra pris jmf med var Tumi och Rimowa har gått.
Jag har bara en Briggs & Riley Business Backpack Advance, men den är jag sabla nöjd med. Kvalité i grejerna. När min 19 år gamla Tumi (pre-Samsonite era) och purfärska Samsonite ger upp ska jag ge B&R en chans.
 

JacobGBG

Medlem
Slog nyligen till på en Thule Crossover 2. Känslan är lite den av budget TUMI, även om Thule i sig är ett märke med hög kvalite. De har nog bara inte det kundunderlag som gör att de kan ta ut TUMIs priser.


1387249.png
 

miamiflyer

Medlem
Någon som har en Riggs & Briley? Antingen Global eller Essential spinner. Har sett en demo några gånger och verkar vara en förträfflig väska med bra garanti, men känner ingen personligen som haft en. Väldigt bra pris jmf med var Tumi och Rimowa har gått.
Jag har denna modell, har varit nöjd med den. Tyvärr kan jag inte kommentera hur garantin fungerar då jag inte har behövt skicka in den på lagning.

 

Micce1980

Medlem
Visa bifogad bild 5495

Använder en Epic Discovery Slim 55cm som kabinväska. Bra pris och har fungerat väldigt bra i min ägo. Har haft denna i två år nu och den verkar tåla en del misshandel. Köpte den för att den har rejäla hjul (Hjulen på min förra väska blev misshandlade efter en promenad i Stockholm).

Ser att det är två år sedan du va online här men kanske ser du det eller någon annan. Funderar just på denna med, en Epic Discovery Neo som kabinväska. Föredrar två hjul på detta sätt och denna verkar bra för sitt pris på 1400kr. Alternativet jag hittat har varit Samsonite D´Lite, också med två hjul men 1000kr mer, tveksamt om den är värd det

Sen har jag även funderingar på American Tourister Airconic, den har fyra hjul men är hård istället som kvalar in på 1800kr
 

pep

Medlem
Ser att det är två år sedan du va online här men kanske ser du det eller någon annan. Funderar just på denna med, en Epic Discovery Neo som kabinväska. Föredrar två hjul på detta sätt och denna verkar bra för sitt pris på 1400kr. Alternativet jag hittat har varit Samsonite D´Lite, också med två hjul men 1000kr mer, tveksamt om den är värd det

Sen har jag även funderingar på American Tourister Airconic, den har fyra hjul men är hård istället som kvalar in på 1800kr
Min 2-hjulede American Tourister er nu 15 aar....Skal finde en ny. Har givet mig mange glaeder, og selv om den er for stor er den gledet fint igennem ca. 230 check-ins....Farven sort synes mindre :)
 

guwonder

Medlem
Min 2-hjulede American Tourister er nu 15 aar....Skal finde en ny. Har givet mig mange glaeder, og selv om den er for stor er den gledet fint igennem ca. 230 check-ins....Farven sort synes mindre :)

For us cobble-stone walkers with luggage who also drag wheeled luggage over grill covers on the sidewalks and roads, I find the 2-wheeled cabin bags hold up best and longest for me. For me, 4-wheeled bags seem to have way more than a four times higher chance of breaking than 2-wheeled bags.

Backpack cabin baggage holds up better for me than four-wheeled cabin baggage but not as well as two-wheeled cabin baggage. I tend to “overstuff” my cabin baggage, so the backpacks often pay a price for my packing them to the limit, and then quality really shows with how the straps and any handles hold up over time. So even with something like ballistic nylon backpacks, there can still be the issue of the seams/stitches for the backpacks/handles and zippers.

The more luggage breakdowns that hit me, the more I am inclined to go for the Briggs & Riley and TravelPro bags with lifetime warranties. I miss the days when my broken Tumi bags could be dropped off at Bagman in Malmö or other stores like that in Sweden and they would just send them in for a free repair and it would often mean a new Tumi gets shipped back when the old Tumi product was discontinued and no longer available to send back. The change in Tumi warranty policy and practice is now why I have less appreciation for Tumi products than I used to have for them.
 

iceland

Medlem
Köper att fler rörliga delar teoretiskt sett innebär högre risk för saker att gå sönder. I praktiken har det varit ett icke-problem för mig. Har aldrig haft problem med mina fyrhjuliga kabinväskor från Rimowa. Hjulen rullar lika fint och följsamt som dagen jag köpte dem.

Min Classic är från 2017, inköpt på Strandlins (för 5 295 kr …).

Jag köpte även en Original Cabin i slutet av 2020. Kostade 8 600 kr då. Den har inte varit med på lika många resor och är inte lika repig, men varken den eller Classic har några bucklor/skadade hjul/innerfoder som släppt etc.

Sedan har jag också en Essential, storlek medium. Checkar sällan in när jag reser, men de gånger jag varit på längre resa har jag haft med denna. Aldrig haft några problem med den heller.

Rimowa.jpeg
 
Toppen