Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Samsonite (såklart) Upright 50cm, mjuk väska.. Checkar sällan in bagage längre, förutom när ska "shoppas".

Last edited:
Update: den här verkar rätt klok.

EPIC Travel Gear - QuadroPRO

* i närheten av maxstorlek för kabin = får i maximalt med prylar
* inte snordyr (1300 kr hos Väskan)
* mången fack

mvh
Ulf

Men den väger ju 3,8 kg! Och trots vikten så har den bara två hjul! 3,8 kg är ju nästan hälften av viktgränsen på 8 kg hos exempelvis SAS, så trots lämplig storlek får man inte med sig så mycket prylar.

Av liknande typ som Samsonite Upright så finns även https://www.victorinox.com/ch/produ...ctra-2-0-Dual-Access-Global-Carry-On/31318001. Själv tycker jag verkar intressant men tyvärr är även den för tung (3,2 kg).

Men den väger ju 3,8 kg! Och trots vikten så har den bara två hjul! 3,8 kg är ju nästan hälften av viktgränsen på 8 kg hos exempelvis SAS, så trots lämplig storlek får man inte med sig så mycket prylar.

Av liknande typ som Samsonite Upright så finns även https://www.victorinox.com/ch/produ...ctra-2-0-Dual-Access-Global-Carry-On/31318001. Själv tycker jag verkar intressant men tyvärr är även den för tung (3,2 kg).

Victorinox-väskan såg mycket trevlig ut. Pris i Sverige? På amazon.com kostar den $300 = 2000 kr vilket känns som acceptabelt. Hittade den i någon butik i Sverige för 3400 kr = dyrt.

Har någon råkat ut för att ditt handbagage vägts? Det har aldrig hänt mig.

mvh
Ulf

Kvaliteten kan man ikke sætte en finger på, men jeg ville alle dage vælge en multiwheel.
Jeg har aldrig forstået hvad man skal bruge 4 eller flere hjul til? Det øger vægt, fylder mere, giver mindre indre volumen, er dyrere, og kræver flere resourcer at fremstille (carbon footprints!)? Selv rejser jeg ofte med en simpel minikuffert som håndbagage - uden hjul og forlænget håndtag. Den er let som en fjer, koster (næsten) intet, og man kan have et halvt IKEA i den....inde i den har jeg min computertaske, der herved er dobbelt beskyttet. Rigtige mænd bruger ikke trolley..og hvis de endelig gør kan de da ikke bruge 4 hjul ad gangen??

Jeg har aldrig forstået hvad man skal bruge 4 eller flere hjul til? Det øger vægt, fylder mere, giver mindre indre volumen, er dyrere, og kræver flere resourcer at fremstille (carbon footprints!)? Selv rejser jeg ofte med en simpel minikuffert som håndbagage - uden hjul og forlænget håndtag. Den er let som en fjer, koster (næsten) intet, og man kan have et halvt IKEA i den....inde i den har jeg min computertaske, der herved er dobbelt beskyttet. Rigtige mænd bruger ikke trolley..og hvis de endelig gør kan de da ikke bruge 4 hjul ad gangen??

Minskar risken att folk trampar på dig och din väska, ser bra ut att inte ha något som sticker ur baken, rulla istället för släpa (minskar belastning på handled)...

Det är inte bara Carbon Footprint som blir större.
Mitt problem är att om om alla ska rulla sin väska i stället för att bära den så tar dom upp ungefär dubbelt så stor yta, i kön, i flygplansgången, på tåget etc. Dessutom börjar jag bli innerligt trött på folk som inte fattar att man måste ta ut svängarna med sin rullväska och kör den över eller framför mina fötter.

Toppen