Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

• Avis

Votes: 40 22,5%
  • Budget

Votes: 1 0,6%
  • Europcar

Votes: 8 4,5%
  • Hertz

Votes: 76 42,7%
  • Sixt

Votes: 44 24,7%
  • Mabi

Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

• Statiol

• Övrigt

Votes: 7 3,9%

• Total voters
    178
dum fråga då jag inte kollat närmare på det men finns det någon hyrbilsfirma där man kan likt eurobonus få poäng som man senare brukar för att boka en hyrbil ?

Jag vet att man kan boka en voucher via SAS för eurobonuspoäng men finns det någon hyrbildfirma med samma upplägg ?
HERTZ suger ju på den punkten, man får ju inget för att vara VIP kund annat än att man slipper tjafsa med kreditkort och sånt vid hämtning.

Jag är faktiskt riktigt less på alla hyrbilsfirmor. De fular sig och lägger på småavgifter här och där vilket gör det omöjligt för mig som kund att veta vad det faktiskt ska kosta, eller ens vilken bil jag kommer att få vilket kan variera rätt kraftigt inom samma bokningklass.

Har genom åren hyrt en hel del av Avis, men det är det nog slut med efter hur jag blev behandlad i USA för ett par veckor sedan.

Situationen var den att jag och min chef var på väg för att återlämna hyrbilen vid STL. Vi var på jakt efter en bensinstation men råkade istället hitta ett Walmart där vi båda behövde lösa ett par ärenden. När vi var klara där fortsatte vi färden mot hyrbilsstationen och innan vi visste ordet av var vi framme. Precis som jag kört in genom grinden slog det mig att vi fortfarande inte tankat. Jaja tänkte jag - hur dyrt kan det bli?

Det visade sig vara ett dyrt misstag. De ville ha $125 för att fylla upp tanken! Med svenska mått är det kanske inte så dyrt, men i USA är det mer än dubbla priset. Jag blev rasande då ingen upplyst mig om att deras pris/gallon var närmare $10. När jag går in och försöker prata med dem får jag först veta att jag skrivit på ett kontrakt där detta stod. Det var inte sant - jag skrev inte på ett enda papper! När jag visade dem kontraktet och att jag inte hade någon underskrift på det gick de istället över till att hävda att det står anslaget på deras tavla.

"Vardå?" undrade jag. Killen pekar då bort mot andra ändan av disken, ca 10m bort. Där borta, bakom en Budget-skylt, satt tavlan som berättade detta. Jag ifrågasatte då hur jag som kund, skulle kunna få reda på detta om ingen påpekar det och skylten sitter 10m bort, gömd bakom ett annat bolags logo. (Budget och Avis sitter dock ihop i USA, men det är ju inte helt naturligt att alla vet...)

Jag kom ingenstans med killen, så jag gav upp efter ett tag. Det är ju inga enorma summor, men principen gör mig tokig. Jag ska nog ta och skriva till Avis i Sverige och förklara varför jag inte kommer att hyra mer av dem. Tills vidare blir det nog Sixt som får förtroendet. Hertz brukar alltid bli skitdyra när jag försöker hyra av dem, annars skulle jag gärna titta närmare på vad de har att erbjuda.

I Sverige blir det troligen Statoil som blir hyrbilsleverantören - de ligger nära där jag bor och är billigare än de andra firmorna.

Det där stämmer inte med min bild - om det är något som är prisvärt så är det Europcars weekendhyra, 599 för en Ibiza, 799 för en Golf och 999 för en Passat (vilket även gäller de tider du skriver ovan):
Boka hyrbil - Erbjudanden

Hertz lägger dessutom oftast på ett "citytillägg" för kontoret på Vasagatan, som jag flera gånger manuellt fått kräva att de tar bort då det inte varit specificerat vid bokning.

Jag skulle säga att Hertz och Europcar är helt jämförbara, möjligen att Europcar inte har mycket per spännande fordon än typ Audi A6 och Q3, medan Hertz har lite större Volvo. I tillägg hyr dock Europcar ut Porsche på sommaren.

Fast de priserna du anger gäller ju bara om man hyr Fre 08.00 - Mån kl 08.00 och vill man hämta bilen bara en timme senare så gäller de dyrare priserna. Det tycker jag är riktigt dåligt. Där vinner också Hertz eftersom oavsett när man vill hämta bilen så kostar det lika mycket.

Fick faktiskt en Shooting Brake bekräftad idag. Ska bli väldigt intressant att få ha den i en vecka.;)
Fick du bekräftelse på bilgrupp LFAR eller direkt från station om biltyp?
Hoppas för dig, att det stämmer - annars ska det bli en 5 GT, X5 eller liknande.

Toppen