Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

• Avis

Votes: 40 22,5%
  • Budget

Votes: 1 0,6%
  • Europcar

Votes: 8 4,5%
  • Hertz

Votes: 76 42,7%
  • Sixt

Votes: 44 24,7%
  • Mabi

Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

• Statiol

• Övrigt

Votes: 7 3,9%

• Total voters
    178
Jag hyrde på Arlanda, så risken att jag skulle utomlands med bilen är ju rätt liten. .

Har själv hyrt på Arlanda och kört till Norge vid ett tillfälle. En annan gång till Finland OCH Norge på samma tur. En tredje gång till Danmark. Det är inte så långt bort, utlandet. Vill du vara lat räcker det med att köra en sisådär 5 mil så är du i Finland (via en färja). Så frågan är inte obefogad.

Jag har själv sagt till när jag ska köra utomlands. Det är väldigt bra att ha det inlagt i systemet, för bilförsäkringen gäller annars inte utomlands. Händer det då något och du inte meddelat detta kan det bli dyrt, väldigt dyrt. Därför kan det vara bra med dubbla kreditkort. De flesta uthyrare kräver också dubbla kreditkort för dyra bilar, har inget med dig personligen att göra. Det är deras säkerhet för att du kör iväg med deras egendom värd en halv mille.

Jag har absolut inget emot att dem krävde två kreditkort, det förstår jag också, att de vill ha säkerhet. Men det var själva formuleringen på kvittokopian som gör mig lite irriterad. "Fråga vad han gör" - Vad spelar det för roll och i vilket syfte menade dem "gör". och "Dubbla kreditkort/kopior på allt" Det låter så hätskt liksom. Det kunde lika gärna ha stått " Kolla hur han är klädd, tatueringar osv om han ser misstänkt ut" ;)
Det var kanske inte riktig meningen att kunden ser denna notering. Det enda som bör räknas är betalkort, bokningsnr och körkort, allt annat är nonsens. Men jag tror att i Sverige att hyra bil känns lyxigt och väcker helt andra fördomar. ;)

Någon som vet om AVIS fortfarande kör med Saab 9-5 om man bokar från gruppen Stor-Standard?
och...Erbjuder AVIS inget premiumsegment av hyrbilar längre? dem gjorde väl det för några år sen om jag inte minns fel..

Vet inte i vilket land du letar bil. I CH finns tex:
Stor : Prestige Mercedes Benz S classe
Eller 4x4 Mercedes Benz ML 350

Ålderskrav
Du måste vara minst 25 år gammal för att hyra ur denna bilkategori
Kreditkortskrav
Två kreditkort krävs för vissa bilkategorier. Om två kort krävs måste ett vara AMEX el. Diners. Två kreditkort krävs för vissa bilkategorier. Om två kort krävs måste ett vara AMEX el. Diners. Antal kreditkort som krävs för denna bil: 2.

Någon som hyrt nya MB Shooting Brake från SIXT?, ska hyra en sån nästa vecka och nyfiken på om den är värd priset?!

Jag blir lite konfunderad av den stora skillnaden i omdömen mellan Hertz och Europcar, någon som på rak arm kan säga vad som talar så mycket till Hertz fördel?
Jag hyr aldrig i jobbet, men har använt just dessa två på mängder av resor i olika länder och tycker att de då varit helt likvärdiga.

Jag blir lite konfunderad av den stora skillnaden i omdömen mellan Hertz och Europcar, någon som på rak arm kan säga vad som talar så mycket till Hertz fördel?
Jag hyr aldrig i jobbet, men har använt just dessa två på mängder av resor i olika länder och tycker att de då varit helt likvärdiga.

Jag tror att det som främst talar till Hertz fördel är deras bilar och priser.
Hertz erbjuder alla modeller av Volvo, t.om XC-modellerna och många av dem är riktigt bra utrustade till det pris som erbjuds, och i princip alla deras bilar finns med automatlåda, något som blir mer och mer efterfrågat.

Där ligger Europcar långt efter, dem har helt enkelt tråkiga bilar och nästan alltid "basutrustade" m.ao så får man inte lika mycket för pengarna på Europcar som på Hertz.
Hertz erbjuder även bättre privilegier om man hyr ofta osv och har bättre service än Europcar.

Gjorde en snabbkoll på priser dem emellan och som man ser så skiljer det mycket:

Helghyra 22-25/3 - Upphämtning Centralt i Sthlm kl 10.00. - Likvärdiga bilar, inga rabattkoder eller dyl.

Europcar: Volkswagen Passat - 4286.25sek

Hertz : Volvo V70 - 1095sek ( om man förbetalar, annars 1609sek)
kunde t.om få en Summum utrustad XC70 automat för 1358sek

Detta är nog främst anledningen.

Helghyra 22-25/3 - Upphämtning Centralt i Sthlm kl 10.00. - Likvärdiga bilar, inga rabattkoder eller dyl.

Europcar: Volkswagen Passat - 4286.25sek

Hertz : Volvo V70 - 1095sek ( om man förbetalar, annars 1609sek)
kunde t.om få en Summum utrustad XC70 automat för 1358sek

Detta är nog främst anledningen.

Det där stämmer inte med min bild - om det är något som är prisvärt så är det Europcars weekendhyra, 599 för en Ibiza, 799 för en Golf och 999 för en Passat (vilket även gäller de tider du skriver ovan):
Boka hyrbil - Erbjudanden

Hertz lägger dessutom oftast på ett "citytillägg" för kontoret på Vasagatan, som jag flera gånger manuellt fått kräva att de tar bort då det inte varit specificerat vid bokning.

Jag skulle säga att Hertz och Europcar är helt jämförbara, möjligen att Europcar inte har mycket per spännande fordon än typ Audi A6 och Q3, medan Hertz har lite större Volvo. I tillägg hyr dock Europcar ut Porsche på sommaren.

Toppen