Senaste nytt

Vilken champagne serveras ombord hos olika flygbolag?

Nu är kanske inte 2007 den bästa av årgångar i Champagne generellt, med just Roederer Brut Vintage 2007 har fått flera 96p och håller hög klass, så att jämföra den med standard Moet känns rätt orättvist.

för ett pris runt 600kr går ju att diskutera om den är exklusiv nog för första klass, men kvalitetsmässigt tycker jag att den står sig med LPGS eller Comtes.

Överlag känns som att somliga här är ute efter att grejerna ska vara dyra snarare än bra? Blir ramaskri när SAS byter till en ny champagne av fantastisk kvalitet bara för att det är ett hus som är relativt okänt...
Kanske lite felformulerat av mig då jag inte menade att jämföra Roederer med Moet kvalitetsmässigt då de är så långt ifrån varandra man kan komma. Moet NV är skit. Moet årgång brukar dock vara helt ok.

Men jo jag menade priset. Givetvis betyder inte högre pris automatiskt alltid bättre kvalitet men generellt är det tyvärr så... Roederer 2007 låg på 450 spänn på SB och för priset är den grymt bra.

Men om du menar på att den står sig mot Krug GC, Comtes, Dompan, Winston och Charles Heidsieck BdM -95 (Asiana, Thai och ANA ex.) så är du ute och cyklar tyvärr...

7a4c4dd1b984dae82e7026bb4639ce74.jpg

Åkte för första gången med DE (Condor) på longhaul resa i deras business class och då erbjuds endast detta bubblet men annars en bra vinlista

Louis Roederer brut 2008 är ett av de bästa fynden på systembolaget. Hög klass på det bubblet.

Louis Roederer brut 2008 är ett av de bästa fynden på systembolaget. Hög klass på det bubblet.
Visst, den är riktigt bra men det är ett annat vin.

Min poäng är att LH helt enkelt kör en Champagne som hör hemma i business. Årgångs-Roederer och årgångs-Henriot tex är i samma klass. Vissa hävdar att Henriot brukar göra bättre årgångar medan andra hävdar tvärtom. Dvs., LH kör samma nivå på bubblet i F som SAS gör i business.

Fra min Air China business class anmeldelse til SKYTRAX skrev jeg b..a. at Air China may be disappointing if expectations are the same or similar to those of other full-service carriers. However, I like the exotic, rigid, Chinese touch and the truly Chinese cuisine and service provided. Evening meals were good was good and plenty but the breakfast was only with 2 choices of either noodles or porridge. Both mediocre. Predeparture drinks offered inc. champagne (“Cattier Brut Icone”). I got the smallest champagne glasses that I have ever encountered (top-diameter only 3 cm!). However, refills were offered more than twice. Wines were only Chinese or of substandard European brands. As concerns beers onboard only Yanjing was provided. Softdrinks plenty (canned brands). Tea and coffee were only from teabags and instant coffee. Cheese offered on the last sector, not the first. Chocolate not available.
Champagnen er ikke god og alt for tør. En flaske koster ca. 15 £ på internettet. Umulig at få plads til i julegranen. På næste tur afstod jeg og foretrak øl....

Last edited:
Kan meddela att Emirates serverade, mycket riktigt, Veuve Clicquot Yellow Label mellan Stockholm och Dubai. Mellan Dubai och Malé så serverdes Moët & Chandon.

Men om du menar på att den står sig mot Krug GC, Comtes, Dompan, Winston och Charles Heidsieck BdM -95 (Asiana, Thai och ANA ex.) så är du ute och cyklar tyvärr...

Nej det var inte dem jag menade för de är flera nivåer upp (med undantag för Comtes i min smak). Och ja Roederer 2007 är sannolikt inte exklusiv nog för första klass, men en dålig årgång är det inte (just Roederer) och Moet är det inte.

Toppen