Senaste nytt

Vilken är din favoritö i Karibien?

Någon som varit på Saint Barthélemy (St Barts)? Den gamla svenska kolonin.
Jag var där på 80-talet - har bara goda minnen därifrån, särskilt Baie de St-Jean, bästa stranden jag varit på i Karibien. Då var St Barts en idyll, inte särskilt exploaterat samtidigt som allt man behövde i form av service fanns där. Det var bra utbud av restauranger och barer - Le Select även kallat Systembolaget är värt ett besök.

Annars är Barbados en favoritö - gillar särskilt den vita sanden och det intensivt ljusblåa vattnet. Har bokat kryssning dit i november :)

Någon som varit på Saint Barthélemy (St Barts)? Den gamla svenska kolonin.

Vi tänkte åka dit, men hann inte med, hörde dock bara bra om det och att det känns mer som Medelhavet än Karibien.
Vi var på Sint Maarten/St Martin, Guadeloupe och Martinique. Den förstnämnda är absolut mest lättillgänglig av dessa. Förutom flygplatsstranden vid SXM är det mycket lätt att ta sig från St Martin till St Barthélemy, till exbrittiska Anguilla (också väldigt omtyckt) och till exnederländska Saba, så av de vi var på skulle jag nog välja SXM för en långweekend från Miami. Inte så mycket att se på själva ön som någon sa, men mycket lätt att göra korta utflykter till grannöar.

Jag har varit på St Martin (/Sint Maarten), St Barths, Barbuda, Guadeloupe, Montserrat, Nevis och St Eustatius.

St Martin är, som redan påpekat, lättillgängligt men väldigt turistigt och det roligaste som sådant är SXM.

St Barth är kul tack vare den svenska historien som återspeglas på gatunamn mm. fortfarande. Väldigt flådigt överlag. Bergigt och inga desto bättre stränder att bjuda på.

Barbuda är en liten paradisö som har typ två hotell totalt överlag är väldigt isolerat och turistfattigt - mest folk från Antigua som kommer på dagsturer om något. Den längsta och ostördaste stranden av de öar jag besökte.

Guadeloupe har jag egentligen inte jättemycket att säga om, mer regnskog och lite större stad än de tidigare nämnda öarna.

Montserrat var en riktigt häftig pärla - kallas "the emerald island" och har påverkats rätt mycket av Irland som jag förstod det. Jag var där på ST Patricks day vilket såklart firades rejält. Ön är till stor del avstängd pga. den aktiva (en av världens aktivaste) vulkanen. Häftigt att se den aktiva och den forskning som bedrivs där, men också resterna från det stora utbrottet som ödelade dåvarande huvudstaden och har påverkat hela ön.

Nevis var också fint men hänvisar till andra för mer info - var bara där väldigt kort (under påsken - då det mesta var stängt).

St Eustatius är också nederländskt. Häftigt berg som man kan bestiga i regnskogsmiljö - och huvudstaden (Oranjestaad) har mycket kvar från kolonitiden. Ön var en av de större slavhandelsplatserna.

Om det önskas fler kommentaren eller råd är det bara att höra av sig. Jag har inte koll på hotell och/eller restauranger då jag bodde ombord på ett skepp under hela vistelsen.

Annars är Barbados en favoritö - gillar särskilt den vita sanden och det intensivt ljusblåa vattnet. Har bokat kryssning dit i november :)

Jag gillade samma som du sanden och ljusblå vattnet. Sedan är nog Barbados ön med bästa maten. Dock är Barbados väldigt glassigt tycker jag, kanske lite charmlöst...

St. Maarten är för mig Rivieran. Visst kan man stå på stranden och titta på flygplan, men annars tyckte jag inte så mycket om det skall jag vara ärlig och säga..

Jag har annars varit: Puerto Rico, Curacao, Bonaire utöver St. Kitts & Nevis och Barbados..

Bred fråga men jag tar några enkla punkter(håller mej till de senaste 10 åren);

Aruba
- Bra mat mkt bra stränder samt mkt säkert för familjer, bästa strand Manchebo Beach, litet bra hotell här utan trängsel. Jag undviker highrise-området.
shopping helt sjysst
St. Lucia - Mkt bra ständer, Jag bodde på Rodney Bay med fanatisk strand mkt bra mat samt kanske världens bästa bar! tyvärr en del rån då 2009...
Grenada - Kryddön vilket man känner direkt när man kommer fram! bodde på Grand Anse-stranden som var mkt fin. Bra mat ligger nära huvudstaden St. Georges. Jag vilade ut där så jag åkte inte runt.
Tobago - En av mina många favoriter där vi åkte runt och såg nästan hela ön med många fina stränder. Enkel bra mat och spec här ska man föräta sej på all fantastisk frukt! undvik att bo på Crown Point, vi bodde på Sea Shell Villas med härliga villor med maid.
Tobago cays( St. Vincent) - antingen dagutflykt eller bo på Union Island eller nån av småöarna, Palm Island, i närheten. Helt fantastiskt underbart!!!

Jag vet inte dina förutsättningar men rent generellt kan man säga att i Karibien måste man ta hänsyn till att det finns rånrisk, tyvärr, detta ffa när man reser som familj och kan bli delvis hänvisade till själva resorterna.
Aruba är dock säkert och står ut här i södra karibien.

På varje plats måste man fråga om vad som är bäst för säsongen: mat, stränder, att göra osv
Du får fråga mer om ämnet:) handlar mest om att hamna på rätt plats och resten löser sej med lite intresse om platsen;)

/Jaws

Bra tråd för oss Karibien-lovers :)
Det är nog nästan omöjligt att rekommendera en ö, det är ganska personliga åsikter som avgör.
Jag har också begränsad erfarenhet, men jag gillade St Lucia skarpt. Fantastisk natur, bra mat och en trevlig stämning på ön. Antigua hade inte alls lika bra "island feeling", visst är beacherna fina som överallt i Karibien men i övrigt inte så intressant. För mig är det viktigt hur ön är i allmänhet, vilken standard har lokalbefolkningen mm (svårt att definiera men känslan man får i städerna och så).
Annars har jag hört en del bra om Aruba (dock mycket amerikaner) så den ön skulle nog vara ett alternativ.

Barbados med fina stränder och bra mat. Grenada lugnt med sina kryddor och skön atmosfär samt Tobago som är en lite pärla:)=

Mycket trevliga tips här! Jag har varit sugen länge på att besöka Karibien och man får väll erkänna att suget knappast minskar!!!

Vi borde katagorisera upp de olika öarna i beaches vs active vs romantic eller liknande och sätta en sticky på det för att sedan summera ihop vad folk tycker. Trådar som dennna kan bli svåra att hitta i när de växer.

Toppen