Senaste nytt

Vilken är din favoritö i Karibien?

Finns en intressant artikel i Sunday Times Traveller - de listar de flesta öar. TYvärr behöve rman var aprenummerant för att läsa artiekln online, själv ha rjag kvar et exemplar av den tryckta tidninge; de listar mycket riktigt många öar, men långt ifrån "alla", saknar t.ex. Aruba, Bonnaire, Curacao, etc. De kanske inte räknas till Karibien av någon anledning?

The ultimate guide to the Caribbean | The Sunday Times

Visst gör de det, alla öar som ligger i eller i anslutning till Karibiska havet.
Finns ju även de som lyckas glömma bort Kuba, Jamaica och Hispaniola också trots att de är de 3 största öarna.

List of Caribbean islands - Wikipedia, the free encyclopedia

Last edited:
Allt prat om dessa öar för mig in på en fråga som jag hoppas inte är allför OT. Man blir ju ruskigt sugen att ta en sväng! Jag söker helt enkelt efter lämpliga routings att söka EB award resor till Karibien (lämplig flygplats i dess närhet)?

Allt prat om dessa öar för mig in på en fråga som jag hoppas inte är allför OT. Man blir ju ruskigt sugen att ta en sväng! Jag söker helt enkelt efter lämpliga routings att söka EB award resor till Karibien (lämplig flygplats i dess närhet)?
United flyger till flera destinationer i Karibien bla. min favorit Aruba

Sitter just nu och äter frukost på solterrassen på St Maarten. 28 grader och sol. Någonstans ska man börja. :)

Kan väl mest jämföra med South Pacific där jag besökt de flesta öar och de är överlag mindre turistiska/kommersiella . Men i övrigt, klagar inte ett dugg! :)

Kul! Ett naturligt val för flygintresserade, ganska lätt som sagt också att ta dagsturer med flyg (eller t.o.m. båt) till St Barts, Anguilla eller Saba. Tror det passar om man bara är där en långhelg. Den mindre flygplatsen på franska sidan har även mycket täta kommunikationer med Guadeloupe vill jag minnas.

Tramsigt eller barnsligt, whatever, men det ÄR häftigt att bli sandblästrad och ivägslängd av KLMs 747 när motorerna varvas upp vid takeoff :)

Kul! Ett naturligt val för flygintresserade, ganska lätt som sagt också att ta dagsturer med flyg (eller t.o.m. båt) till St Barts, Anguilla eller Saba. Tror det passar om man bara är där en långhelg. Den mindre flygplatsen på franska sidan har även mycket täta kommunikationer med Guadeloupe vill jag minnas.

Tramsigt eller barnsligt, whatever, men det ÄR häftigt att bli sandblästrad och ivägslängd av KLMs 747 när motorerna varvas upp vid takeoff :)
Precis, lite så gick resonemanget. Ska till St Barts imorgon över dagen, flyg med Winair dit och båt tillbaka. Häftigt med den gamla svenska kolonin.

Och jag är ju egentligen inte alls någon plane spotter men går väl knappt att åka härifrån med hedern i behåll utan ett besök till Maho Beach vid flygplatsen.

Precis, lite så gick resonemanget. Ska till St Barts imorgon över dagen, flyg med Winair dit och båt tillbaka. Häftigt med den gamla svenska kolonin.

Och jag är ju egentligen inte alls någon plane spotter men går väl knappt att åka härifrån med hedern i behåll utan ett besök till Maho Beach vid flygplatsen.

Maho beach är en riktigt trevlig strand! Inte bara för flygplatsen. :)

Fast tjejen tycker tvärtom...

Last edited:
Problemet är inte att det kostar, har inga problem med priserna, utan det är tid jag har ont om. Om jag kan vara borta max 7 dagar vill jag gärna komma fram snabbt och bekvämt, dvs så bra klass som möjligt business eller first, men också slippa två dagars jetlag...

Barbados med Concorde hade varit rätt för dig ;)

Slippa jetlag då är det Afrika som gäller: Seychellerna, Zanzibar mfl. (+ finns massor av öar som ännu inte upptäckts av massturismen)

Grönland är inte heller speciellt grönt
C:\Users\Dan\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif

När man flyger över ser man att Island är grönt och Grönland är is.

Toppen