Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

American Express Centurion Storbritannien (Det mytomspunna svarta titaniumkortet), Mastercard & Visa... Jag och min sambo använder ALLTID Amex Centurion där det accepteras eftersom det ger dubbla poäng vid högre årlig spendering.

Anledningen att vi frivilligt betalar de 2.800€/år som Centurion kostar är att vi får så otroligt många fördelar och erbjudanden. Bara deras helt otroliga reseförsäkring har gjort att jag och min familj med råge har fått tillbaka årsavgiften varje år vi har haft kortet.

Får man fråga hur mycket du spenderade på ditt Platinum för att få inbjudan och hur länge du har haft kortet?

Har bara BA. Men då jag verkligen ogillar kreditkort ska jag sänka min kreditlimit med 10,000 kr varje månad från 1 januari som en julklapp åt mig själv.

Trumf Visa är det jag använder mest till vardags. Det ger bra med EB-poäng (14 p/100 kr alla inköp, 28 p/100 kr på NorgesGruppens butiker) och har chip, något som både Amex och Diners saknar. Det används också för köp av inrikes flygbiljetter eftersom man då kan kringå förbudet mot bonuspoäng inrikes i Norge.

Mitt SAS EB AmEX har chip så det finns på vissa kort åtminstone.

Har både SAS EB Diners, SAS EB AX, BA VISA. De kort jag använder mest utav är mitt Amex (högst poängintjäning). Mitt Diners använder jag på de ställen de inte tar Amex samt att jag fått 2a året utan kostnad och för att man tidigare hade fri tillträde till diverse lounger. På de ställen sistnämnda korten ej fungerar använder jag mitt BA Visa.

Får man fråga hur mycket du spenderade på ditt Platinum för att få inbjudan och hur länge du har haft kortet?

Jag och min sambo hade ett Platinum i Sverige i ca 2 års tid. Men ansökan i Storbritannien skedde helt separat och hade inget med vår spendering eller tid på Amex i Sverige att göra.

Vi hade tänkt att ansöka om ett nytt Platinum eftersom vi hade flyttat utomlands och inte längre ville ha ett SEK Amex. Efter att ha diskuterat våra bankbehov m.m. så såg utställande bank det som troligt att vi skulle komma att spendera tillräckligt mycket för att blidka Amex och frågade om vi ville ansöka om ett Centurion istället. Sagt och gjort så rekommenderade banken Amex att ställa ut ett Centurion direkt istället för ett Platinum som var det vi först hade tänkt att ansöka om. Någon vecka senare så kom det svarta paketet med Titaniumkortet, extrakorten och alla förmåner.

Amex EB - Har det sedan mars förra året för 2-4-1 voucher, vilket jag fick efter några månader.
Amex Gold - Som inte används längre, med tanke på mitt AMEX EB kort.
Eurocard Platinum - används där AMEX inte accepteras, men hittils har det funkar ganska bra för mig, i 90% fallen så har jag kunnat använda mitt Amex.

Eftersom jag inte reser alls i tjänsten längre så ser jag över alla mina kort. Inte omöjligt att det blir ändring i kortinventariet snart.

Eurocard Gold 99% av alla mina köp görs med detta kort. Snyggt kort och tycker det passar mig kanonbra!
Visa Handelsbanken När jag lånar ut pengar eller småköp som sällan händer.
Coutts Visa Kortet jag fått av min far om jag behöver hjälp med ekonomin av han. Avänt det 2,3 gånger sedan jag fick det.

Då jag studerar och är 21 år så tycker jag detta passar mig fin fint :)
Men har funderat på att skaffa mig ett BA Visa. Kanske händer till sommaren.

Last edited:
AMEX EB - Alltid när det finns möjlighet att betala med detta kort.
MC EM - När AMEX funkar inte eller utlägg på tjänsteresor när månadens avbryt varit och vill inte betala först kostnader vilka får nästa månad.
MC NK - När jag handlar där.

Betalar i stort sett allt med Amex EB, kommer upp i 150' på tre månader ungefär, så det finns kanske anledning att fundera på att betala med ngt annat kort efter det? Innan jag drev egen firma använde jag oftast Eurocard med längre faktureringstid för att hinna kvarna reseräkningar men nu är det bra turn-around i den processen :)

Har även lite andra kort - Volvokort för bilen, SHB Företagskort som ingår i något paket - använder det ibland för att jämna ut kassaflödet iom att det är längre faktureringstid där.

Toppen